POWSZECHNY SYSTEM PRZESIEWOWYCH
BADAN SŁUCHU "SŁYSZĘ..."
Wiadomo, iż zaburzenia
słuchu u dziecka w okresie rozwojowym wpływają w pierwszej kolejności na zdolność
przyswajana przez nie języka, a ten fakt z kolei pociąga za sobą ograniczenia w
nabywaniu kompetencji komunikacyjnej i poznawczej. Tymczasem dzieci w wieku przedszkolnym
i szkolnym, a także młodzież są nieustannie narażone na utratę słuchu, istnieje
bowiem wiele potencjalnych czynników mogących spowodować tego typu uszkodzenia - m.in.
choroby wirusowe, stany zapalne, a także hałas (również z urządzeń wzmacniających
dźwięki).
Dzisiaj nie ulega wątpliwości, że już lekkie
ubytki słuchu (20 - 40 dB), trwające dłuższy czas mają znaczny, niekorzystny wpływ
na osiągnięcia szkolne uczniów. Wady takie uniemożliwiają bowiem korzystanie w pełni
z przekazywanej słownie wiedzy, mają wpływ na naukę czytania i pisania, w
szczególności na naukę języków obcych. Dziecko może mieć trudności w rozumieniu
cichej mowy z większej odległości. Przy nieco głębszych zaburzeniach nawet słyszenie
i rozumienie wypowiedzeń z odległości ponad metra może sprawiać trudności. Oznacza
to, że w klasie szkolnej dziecku może w czasie dyskusji umykać nawet do 50% wypowiedzi
wówczas, gdy koledzy nie mówią wystarczająco głośno, a na dodatek uczeń z problemem
słyszenia nie może patrzeć na twarze mówiących. Nie dotrą do ucznia, także rozmaite
informacje wypowiadane w różnych momentach zajęć szkolnych, zwłaszcza pod koniec
lekcji, gdy obniżona jest uwaga dziecka i zwiększa się hałas w pomieszczeniu klasowym.
Zależnie od konkretnych cech zaburzeń słuchu uczeń może prezentować różnego
rodzaju zaburzenia w artykulacji. Wszystko to prawdopodobnie będzie wpływać na stan
emocjonalny dziecka i koncentrację uwagi. Podobny wpływ mogą mieć również
jednostronne uszkodzenia narządu słuchu.
Jest rzeczą wiadomą, że deficyty wymowy
będące efektem wad słuchu mogą rzutować na osiągnięcia szkolne ucznia. Dziecko z
nieprawidłowa wymową może być nieakceptowane przez rówieśników, może niechętnie
odzywać się na lekcjach, co zmniejsza znaczenie jego aktywność i obniża efekty
nauczania. Może również mieć trudności w nauce czytania - z powodu niewłaściwej
wymowy. Ograniczenia w tym zakresie znacznie wpływają na rozwój poznawczy dziecka i
mogą je zniechęcać do korzystania z bogactwa wiedzy zawartego w tekstach pisanych.
Dzieci będące w grupie osób z nieprawidłowymi
wynikami testu przesiewowego miały obniżoną zdolność słuchową analizy i syntezy
głoskowej co miało znaczący wpływ na opanowanie umiejętności czytania i pisania. W
tych przypadkach dziecko może mieć znaczne trudności w przyswajaniu wiedzy. Obniżona
sprawność czytania i pisania może mieć charakter dysleksji lub dysortografii. Dziecko
, mówiąc w uproszczeniu tak pisze i czyta jak słyszy. A często w nienajlepszych
warunkach klasowych (hałas, zła akustyka pomieszczeń, znaczne oddalenie od nauczyciela)
nawet niewielki niedosłuch może znacznie ograniczać u dziecka percepcję dźwięków
mowy - szczególnie jeśli jest to niedosłuch odbiorczy, który w pierwszej kolejności
uniemożliwia różnicowanie głosek dentalizowanych (s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś,
ź, ć dź). Wiemy, że są to głoski również trudne artykulacyjnie, a także
sprawiają kłopoty ortograficzne (dwuznaki, zmiekczenia itp.).
Trudności fonetyczne prowadzą w dalszej
kolejności do problemów w opanowaniu słownictwa (leksyki) i gramatyki (syntaktyki). W
języku polskim, trudności wynikające z gorszej percepcji słuchowej mają poważne
konsekwencje - wygłos (końcowa część wyrazu) jest bowiem gorzej odbierany słuchowo,
a przecież końcówki wyrazu mają w języku polskim istotne znaczenie gramatyczne.
Musimy pamiętać o tym, że znajomość języka nie tylko warunkuje możliwości
komunikowania się, ale przede wszystkim warunkuje myślenie. Nie ma myślenia bez
języka, nie ma zatem rozwoju poznawczego bez rozwoju językowego. Dlatego wszelkie
ograniczenia rozwoju językowego mają znaczące konsekwencje dla rozwoju dziecka w wieku
przedszkolnym i szkolnym.
Należy podkreślić jeszcze raz, że ochrona
słuchu dziecka powinna mieć charakter priorytetowy.
Dlatego też opracowano w Instytucie Fizjologii i
Patologii Słuchu w ramach umowy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Sportu
"Powszechny System Przesiewowych Badań Słuchu - SŁYSZĘ...".
Zasadą multimedialnych przesiewowych testów
słuchowych "SŁYSZĘ" jest sprawdzanie rozumienia dźwięków mowy podanych w
różnej formie. Dla każdej badanej osoby po zakończeniu testu system analizuje wyniki.
Na podstawie ilości błędnych odpowiedzi automatycznie podejmowana jest decyzja: czy
dana osoba słyszy normalnie, czy też może mieć problemy ze słuchem i powinna zostać
skierowana na dokładne badanie audiologiczne do ośrodków audiologicznych.
Przesiewowe badania słuchu w Szkole
podstawowej im. J. Korczaka odbywać się będą w poniedziałki ( od 15.11.2004 r.) od
godziny 9.50 do 13.45. Następnie do godziny 15.30 prowadzona będzie terapia
logopedyczna. We wtorki badanie słuchu odbywać się będzie w godzinach: 12.00 - 14. 35.
Następnie do godziny 16 odbywać się będzie terapia logopedyczna. Badanie
przeprowadzane będzie w szkolnym gabinecie logopedycznym - nr 15a.
LOGOPEDA
mgr Mariola Świderska - Kulka
|