ADHD- Zespół Nadpobudliwości - Psychoruchowej

Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo to dzieci sprawiające otoczeniu najwięcej trudności wychowawczych ze względu na gwałtowne, często niepohamowane reakcje emocjonalne ( płacz, krzyk, złość ), ruchowe (bójki, niszczenie przedmiotów, pośpiech i chaotyczność w zachowaniu, znaczna ruchliwość i żywiołowość) i poznawcze ( brak koncentracji na zadaniu, chaos myślowy, gonitwa myśli itp. ). Bezpośrednią przyczyną takich zachowań u dzieci nadpobudliwych jest od strony fizjologicznej wyraźna przewaga w układzie nerwowym procesów pobudzania nad hamowaniem.

Mianem nadpobudliwości psychoruchowej określa się zazwyczaj zespół objawów w jednej dwóch lub wszystkich sferach funkcjonowania dziecka:

  • ruchowej
  • poznawczej
  • emocjonalnej.

W sferze ruchowej objawami tymi są: wyraźny niepokój ruchowy w zakresie dużej i małej motoryki. Obserwujemy u dzieci niemożność pozostawania w bezruchu przez nawet krótki okres czasu, podrywanie się z miejsca, chodzenie po klasie, bieganie, wymachiwanie rękoma, podskakiwanie lub też wzmożone drobne ruchy kończyn ( machanie nogami, poruszanie palcami rąk, ciągłe zajmowanie się rzeczami, które leżą w zasięgu ich rąk, kiwanie się na krześle itp. )

Nadpobudliwość w sferze poznawczej wyraża się przede wszystkim trudnościami w skupieniu uwagi, wzmożonym odruchem orientacyjnym oraz pochopnością i pobieżnością myślenia. Dziecko nie jest w stanie skupić się dłużej nad wykonywaną czynnością, najmniejszy bodziec odrywa je od zadania. Dzieci te przerzucają swoją uwagę z obiektu na obiekt, robią wrażenie jakby interesowało je kilka lub kilkanaście rzeczy naraz, co prowadzi m.in. do udzielania nieprawidłowych, bo nieprzemyślanych, odpowiedzi na pytanie lub nieprawidłowego rozwiązywania zadań.

Nadpobudliwość w sferze emocjonalnej dziecka wyraża się przede wszystkim w nieopanowanych, nieraz bardzo silnych reakcjach emocjonalnych, wzmożonej ekspresji uczuć oraz zwiększonej wrażliwości emocjonalnej na bodźce z otoczenia. Często towarzyszy jej nasilona aktywność ruchowa oraz poznawcza, co może przejawiać się w trudnościach z koncentracja uwagi czy chaosie myślowym.

ETIOLOGIA

Liczne badania naukowe dowiodły, z jest to zaburzenie o podłożu genetycznym. Dziedziczenie odbywa się przede wszystkim w linii męskiej. U dziewczynek również występuje ryzyko wystąpienia zaburzeń koncentracji uwagi, jednak przytrafia się im to znacznie rzadziej. Są natomiast nosicielkami materiału genetycznego odpowiedzialnego za powstawanie tego rodzaju zaburzeń.

Wnętrze komórki mózgowej wypełnione jest płynem. Komórka ma za zadanie przesłać przychodzącą informację z jednego końca na drugi, a następnie wysłać ją do kolejnych komórek. Informacja jest przesyłana za pomocą płynu chemicznego, znajdującego się we wnętrzu komórki. Płyny te są nazywane neuroprzekaźnikami, a ten, który odpowiada za zaburzenia koncentracji uwagi to dopamina. Neuroprzekaźniki są wytwarzane przez same komórki.

Nadchodząca informacja wywołuje uwolnienie substancji neuroprzekaźnikowej do przestrzeni między dwiema komórkami mózgowymi. Następnie substancja przekaźnikowa wędruje do kolejnej komórki, gdzie przyczepia się do błony zewnętrznej. W wyniku tego przyczepienia druga komórka zostaje pobudzona, a informacja wędruje z tej komórki do następnej. Kiedy neuroprzekaźnik spełni swoje zadanie, jest rozkładany, a następnie wydalany z organizmu wraz z moczem.

W przestrzeni między dwiema komórkami, znajduje się wiele enzymów, które kontrolują ilość płynu neuroprzekaźnikowego wydzielanego do tej przestrzeni. Jeśli dojdzie do wytworzenia zbyt dużej ilości neuroprzekaźnika, wtedy enzymy niszczą go, aby utrzymać jego ilość na stałym poziomie. Jest to naturalny system sprawdzający, który istnieje we wszystkich żywych komórkach

U dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi w obszarach mózgu dotkniętych choroba pojawiają się niedojrzałe komórki mózgowe . Dochodzi do wyprodukowania niewystarczającej ilości neuroprzekaźnika i dlatego przesyłanie informacji między komórkami jest osłabione. Poza tym kontrolujący działa zbyt szybko i substancje neuroprzekaźnikowe, gdy tylko dostana się do przestrzeni międzykomórkowej, natychmiast są rozkładane przez enzymy. Prowadzi to do znacznego obniżenia ilości neuroprzekaźnika wydzielanego do przestrzeni międzykomórkowej. W konsekwencji dochodzi do przerwania przekazywania informacji między komórkami okolic dotkniętych chorobą.

Choć taka sytuacja w mózgu istnieje już przy urodzeniu dziecka, objawy pojawiają się dopiero w okresie niemowlęcym. Rozmaite cechy nasilają się wraz z wiekiem i są najwyraźniejsze w wieku wczesnoszkolnym. Od 14 r. ż., a więc w szkole średniej, objawy zaczynają ustępować. Okazuje się, że w tym wieku okolice mózgu dotknięte schorzeniem wchodzą w fazę dojrzewania, co prowadzi do zwiększenia ilości uwalnianego neuroprzekaźnika. Określa się to często jako fazę "przerwania", a o dzieciach mówi się wówczas, że "wyrastają z choroby".

Jednak u pewnych ludzi problemy z koncentracją uwagi, popędliwością i nadmierną pobudliwością trwają aż do osiągnięcia wieku dorosłego. Końcowy efekt tych zaburzeń zależy od postępowania z osobnikiem w dzieciństwie. Dzieci, które nie były w żaden sposób leczone ani odpowiednio traktowane, będą miały problemy emocjonalne również w dojrzałym wieku, a ich wcześniejsze trudności w uczeniu się utrudnią osiągnięcie sukcesów zawodowych.

Do lat 80 używano terminu "minimalne uszkodzenia mózgu" ,następnie "zaburzenia koncentracji uwagi". Obecnie operujemy pojęciem "dziecko nadpobudliwe: hiperaktywne bądź hipoaktywne.

Do pierwszej grupy dzieci hiperaktywnych zaliczymy dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi, u których występuje większość objawów, m.in. problemy ze skupieniem uwagi i pamięcią krótkotrwałą oraz nadaktywność, impulsywność, niski próg tolerancji na frustrację, a także brak dążenia do kompromisu. Dzieci należące do drugiej grupy - hipoaktywne wykazują jedynie problemy związane z koncentracją uwagi, pamięcią krótkotrwałą lub percepcją. Mają mniej problemów z zachowaniem i z reguły nie odstają od reszty rówieśników. Różnią się tym, że z powodu kłopotów związanych z zaburzeniami koncentracji uwagi nie robią postępów w nauce.

Dominujące zaburzenia to :

  • krótki czas koncentracji uwagi,
  • podwyższony poziom aktywności,
  • impulsywność, popędliwość,
  • brak koordynacji, tzw. syndrom niezdary,
  • osłabiona pamięć krótkotrwała.

Problemy z pamięcią krótkotrwałą u dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi pojawiają się głównie w sferze słuchowej. Dzieci te z reguły nawet po uważnym wysłuchaniu poleceń, nie zatrzymują ich w pamięci na tyle długo, aby móc wykonać według nich zadanie. Mylą często kolejność poleceń, co jest objawem trudności z sekwencyjną pamięcią słuchową. Trudności te uwypuklają się, gdy zachodzi potrzeba wyrażenia myśli w formie pisemnej lub ustnej. Gdy dziecko zbiera informacje i próbuje złożyć je w jedno zdanie, różne elementy tego zdania ulegają deformacji, zanim dziecko zdąży wypowiedzieć całą myśl. Często wyraża myśl w telegraficznym skrócie.

  • nieustępliwość, (nieelastyczna osobowość - nie akceptują zmian w środowisku, wszelkie odstępstwa od rutyny mogą wywoływać wybuchy złości lub prowadzić do huśtawki nastrojów,
  • mają szczególne tendencje do pewnych agresywnych zachowań i generalnie, bardziej niż inne dzieci, są narażone na niebezpieczeństwa czyhające ze strony otaczającego środowiska. Gdy coś im zagraża wycofują się lub próbują dominować, często okazując agresję. Te dzieci wyróżnia pewna powierzchowność uczuć i nie potrafią wyciągać wniosków z własnych doświadczeń, co prowadzi do osłabienia poczucia pewności siebie. Brak wiary w siebie wynika również z zahamowania rozwoju poszanowania własnej godności. Dzieci te stosują różne zabiegi, aby zyskać akceptację ze strony rówieśników (często są to zachowania zagrażające życiu). Łatwo ulegają wpływom i namowom, pozwalają sobą kierować i manipulować. Bezpośrednio z brakiem poszanowania własnej godności wiąże się niedojrzałość socjalna . Jest ona stałą cechą występującą u chłopców z zaburzeniami koncentracji uwagi. Dzieci te, zarówno w domu, jak i w szkole zachowują się infantylnie. W szkole odgrywają rolę klasowego błazna i wydaje się im, że zyskują akceptację, zabawiając w ten sposób innych. Niedojrzałość emocjonalna może objawiać się płytkością uczuć. Często zdarza się, że dzieci te nie przeżywają emocji tak głęboko jak inne dzieci lub, że są one nieadekwatne do wydarzeń.
  • kłopoty w relacjach z rówieśnikami,
  • kłopoty ze snem ( wczesne budzenie się, trudności z zaśnięciem, niespokojny sen, lunatykowanie lub mówienie przez sen, koszmary nocne).
  • zmiany apetytu,
  • zaburzenia mowy.


W USA diagnozę, dokonuje się w oparciu o tzw. profil psychoedukacyjny, w skład, którego wchodzi test na inteligencję oraz ocena osiągnięć dziecka w zakresie pięciu podstawowych umiejętności : czytania, literowania, liczenia, mówienia. Integralną częścią procesu diagnostycznego jest badanie neurofizjologiczne. Powstały dwa systemy, jeden o nazwie Neurometrics, drugi - BEAM. Systemy te mierzą dojrzałość każdego obszaru mózgu dziecka, a następnie porównują z dojrzałością mózgu większości dzieci dla poszczególnej kategorii wiekowej. Na tej podstawie powstał program komputerowy, pozwalający na identyfikację dzieci, u których występują nieprawidłowości w obszarach mózgu odpowiedzialnych za funkcje poznawcze. Program ten pozwala na rozpoznanie takich zaburzeń jak zaburzenia koncentracji uwagi lub specyficzne trudności w procesie uczenia się.

Wszystkie programy terapeutyczne prowadzą do stworzenia dzieciom odpowiednich warunków rozwoju . W USA terapia całościowa oparta jest na:

  • terapii behawioralnej - mającej na celu zwiększenie doświadczeń pozytywnych dziecka zamiast negatywnych,
  • nauczaniu wyrównawczym,
  • terapii mowy i języka,
  • terapii zajęciowej - służy poprawie koordynacji motoryki dużej, motoryki małej, koordynacji oko/ dłoń, sprawnego posługiwania się prawą lub lewą ręką,
  • kontroli dietetycznej - zalecana dieta eliminuje pokarmy pogarszające działanie neuroprzekaźników (pochodne kakao, coca- coli, środki konserwujące, barwniki oraz cukier, salicylany ),
  • leczeniu farmakologicznym - leki (ritalin, dexedrine, celert ) - poprawiają przebieg procesów neurochemicznych, zachodzących w mózgu.

Większość dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi ma kłopoty z zorganizowaniem sobie czasu i oczekuje od dorosłych, że im w tym pomogą zarówno w szkole jak i w domu.

W domu dziecko z zaburzeniami koncentracji uwagi potrzebuje rutyny w zakresie codziennych obowiązków. Wszystkie czynności musi wykonywać regularnie o ściśle określonych porach każdego dnia. Należy mu więc towarzyszyć w tworzeniu programu zajęć pozaszkolnych każdego dnia tygodnia i dzielić na odcinki półgodzinne. Każdy odcinek czasu powinien mieć przyporządkowane zajęcie, takie jak zjedzenie kanapki, obiadu , kąpiel itp. Postępowanie z dzieckiem powinno być jak najbardziej konsekwentne, natomiast jakiekolwiek zmiany w regulaminie domowym należy ograniczyć do minimum. Otoczenie dziecka powinno być stabilne i spokojne, w miarę możliwości bez hałasu.

Z powodu małych ambicji i braku systemu ochrony, dziecko musi być stale zapewniane, że jest akceptowane takie, jakie jest, i że jest pełnoprawnym członkiem rodziny

DZIECKO NADPOBUDLIWE A RODZINA

Brak bliskości między matką i ojcem ma poważny wpływ na każde dziecko w rodzinie. Dzieci wychowujące się w domu, w którym matka i ojciec nie kochają się, ale jedynie tolerują się wzajemnie dla dobra dzieci, szybko wyczują chłód domu pozbawionego miłości. Dziecko z zaburzeniami koncentracji uwagi ma zwiększoną potrzebę posiadania stałego oparcia w życiu oraz poczucia, że jest kochane. Kłótnie między rodzicami zabijają serce w każdym dziecku, zaś u takiego dziecka paraliżują dodatkowo jego zmysły. Większość tych dzieci wchodzi wówczas w życie z ograniczoną zdolnością okazywania emocji, które nieraz pozostają głęboko ukryte. Są to ludzie, którym brakuje pewności siebie i poszanowania własnej godności. Kłótnie w rodzinie pogłębiają problemy osobowościowe i będą pogłębiać je przez lata.

Dziecko z zaburzeniami koncentracji uwagi wykazuje większy spryt niż normalne dziecko w wykorzystywaniu kłótni między rodzicami dla własnej korzyści. Jeżeli rodzice nie przyjmują wspólnego frontu w postępowaniu z dzieckiem i ono to zauważa, to ów krater w wulkanie robi się coraz większy. Gdy dziecko przyzwyczaja się do manipulowania rodzicami, ustawiając ich jedno przeciw drugiemu, zaczyna doświadczać coraz większych trudności w świecie zewnętrznym, w którym jego działania manipulacyjne nie są tolerowane. W końcu prowadzi to do jego większej izolacji.

Choć dziecko stara się zachować dobre relacje z rodzicami, często jego zachowanie jest powodem przełomowych momentów w rodzinie. Matka przebywając z dzieckiem cały dzień, musi sama radzić sobie z jego nagłymi wybuchami agresji, impulsywnością, kłamstwami i oszustwami oraz uwagami ze strony sąsiadów i nauczycieli. Z drugiej strony ojciec wraca do domu po całym dniu pracy, chciałby odpocząć i cieszyć się swoja rodziną w ciszy i spokoju. Matka wita go jednak wiadomościami o różnych wykroczeniach dziecka i o tym, że ona już nie wytrzymuje nerwowo. Wtedy on musi zebrać wszystkie swoje siły i przejąć funkcje kierownicze w domu. Często nie udaje się to zbyt dobrze, gdyż ma już za sobą wiele męczących godzin w pracy. Czuje się zmęczony i brak mu cierpliwości. Jest to więc moment najwyższego ryzyka wszczęcia kłótni.

Z powodu tych codziennych popołudniowych konfrontacji ojciec woli wracać do domu później mając nadzieję, że uniknie wówczas nieprzyjemności i problemów. Stopniowo nie zdając sobie z tego sprawy, coraz mniej czasu poświęca rodzinie i żonie. Ona zaś czuje się opuszczona i osamotniona w wychowaniu trudnego dziecka i wciąż obwinia zarówno dziecko jak i męża.

Udowodniono, że w rodzinach, w których jest nadpobudliwe dziecko z zaburzeniami koncentracji uwagi, trzykrotnie częściej dochodzi do kłótni i rozpadu małżeństw.

MATKA jest tą osobą, która najlepiej radzi sobie z frustracjami dziecka ( bez względu na to czy są to problemy szkolne czy socjalne ) i chroni je przed jego własną impulsywnością, łatwym uleganiem sterowaniu przez innych lub pomaga w zorganizowaniu się. Może pomóc w osiągnięciu podstawowych umiejętności w zwiększeniu poszanowania własnej godności poprzez rozwijanie talentów dziecka lub w radzeniu sobie z nagłymi wybuchami złości. Jej ciągła obecność w domu wpływa uspokajająco na dziecko w przeciwieństwie do szkoły, gdzie wszystko wciąż się zmienia. Jej chęć do rozmowy pokonuje lęki dziecka, poczucie winy oraz agresję, a nade wszystko jej miłość koi, gdy naprawdę coś mu się stanie.

Gdy dziecko rośnie rola OJCA staje się coraz ważniejsza. Chłopcy z zaburzeniami koncentracji uwagi potrzebują nawet większej opieki, uwagi i miłości od ojców niż od matek. Z powodu niskiego poszanowania własnej godności i braku wiary w siebie dzieci te mają większe problemy z samoidentyfikowaniem się i potrzebują dobrych i silnych wzorców do naśladowania. Są to dzieci z natury kapryśne, impulsywne i niezdyscyplinowane. To ojciec musi zaprowadzić dyscyplinę niezbędną w wychowaniu dziecka z zaburzeniami koncentracji uwagi i sprawiedliwie egzekwować jej przestrzeganie. Dziecko musi mieć ściśle określone granice postępowania, które przesuwa się z roku na rok. Matka obarczona licznymi zajęciami domowymi nie zawsze jest w stanie dopilnować przyjętych rygorów.

Rola ojca jako osoby wprowadzającej dyscyplinę nie oznacza ciągłego wymierzania kary przez niego. Chodzi raczej o to, aby dziecko i reszta rodziny miała w nim oparcie i wiedziała, że zawsze może na niego liczyć. Powinien on być przy tym osobą, która dostarcza dziecku rozrywki i jest towarzyszem zabaw.

Ojciec musi starać się zrównoważyć te dwie role: osoby wprowadzającej dyscyplinę i powiernika, do którego można udać się z każdym problemem. Jednak ojcowie wracają do domu tak późno, że ich dzieci już śpią. Coraz mniej więc angażują się w wychowanie, co nie jest dobre dla nikogo z rodziny. Okresy rozłąki z ojcem są bardzo przeżywane przez dziecko cierpiące na zaburzenia koncentracji uwagi.

Wszelkie badania jakie, do tej pory przeprowadzono, wykazywały, że jest to choroba dotykająca dzieci, która ustępuje w średnim lub późnym wieku młodzieńczym. Na podstawie dalszych badań stwierdzono także, że istnieje pewna liczba dzieci, u których nie obserwuje się znacznej poprawy w późnym okresie młodzieńczym, a u niektórych w ogóle ona nie występuje. Osoby dorosłe, u których rozpoznano zaburzenia w dzieciństwie i które nie wyrosły z nich, odróżniają się od swoich rówieśników.

Można powiedzieć, że na występowanie zaburzeń u dorosłych mają dwa czynniki. Po pierwsze, wszyscy cierpiący na zaburzenia w dzieciństwie, będą mieli pewne cechy zachowań jako wynik przebiegu choroby. Niezależnie od tego, czy była leczona, czy nie, w końcu stanie się częścią ich osobowości. Na ile takie zaburzenia utrwala się jako część osobowości zależy od odpowiedniego wychowania.

Po drugie, w tej niewielkiej liczbie osób, u których nie dochodzi do znacznej poprawy funkcji neurochemicznych, pełny obraz schorzenia przedłuża się aż do wieku dojrzałego. Jest on nieco łagodniejszy dzięki zdolności człowieka dorosłego do radzenia sobie z trudnościami i do wymyślania sposobów na ich pokonywanie.

Badania przeprowadzone na uniwersytecie w Kalifornii, wykazały, że duży odsetek dzieci nadpobudliwych rozwija osobowość "typu A" w wieku dorosłym. Są to ludzie wiecznie zajęci, aktywni i stale w drodze, dążący do celu lub nawet ten cel przekraczający. Odpoczynek i relaks przychodzą im z trudem. Często uważa się ich za ludzi żyjących w napięciu, nastawionych na osiąganie sukcesów.

JAK POWINIEN POSTĘPOWAĆ NAUCZYCIEL ?

  1. Dawać bardzo krótkie komunikaty, formułowane w pozytywie: np. Teraz otwórz zeszyt ! Spakuj rzeczy ! Uwaga zaczynamy pisać !
  2. Powtórzyć polecenie krótko i czytelnie.
  3. Zapisać polecenie.
  4. Sprawdzić czy uczeń wykonał to polecenie (czy rzeczywiście otworzył zeszyt), teraz dopiero przechodzimy do następnego polecenia. np. A teraz otwórz książkę na stronie 20.

Następnie:

Spójrz na zadanie 2 na stronie 20.

Następnie:

Zrób to zadanie.

  1. Zwracać uwagę hasłowo: Spójrz na mnie! Halo! Zobacz ! Uwaga ! - i zatrzymać wzrok na dziecku.
  2. Użyć dzwoneczek czy gwizdek jako krótki sygnał dźwiękowy.
  3. Stanąć przy dziecku, poklepać po ramieniu, kucnąć i popatrzeć mu w oczy, prosić o powtórzenie jego słów - utrzymać kontakt wzrokowy.
  4. Zrobić gimnastykę sródlekcyjną.

NADMIERNA RUCHLIWOŚĆ

  • nerwowe ruchy rąk i stóp,
  • często wstają z miejsca, chodzą po klasie,
  • nadmiernie gadatliwe,
  • ciągle kręcą się,
  • grzebią w torbie,
  • gryzą ołówki,
  • wyrywają się do odpowiedzi,

Co może zrobić nauczyciel?

    1. Prosić ucznia o wykonanie drobnych czynności np.:

  • zawieszenie mapy,
  • zbieranie zeszytów,
  • przyniesienie kredy,
  • zmoczenie gąbki,
  • przyniesienie wody do kwiatków,
  • zmycie tablicy.
  1. Chwalić za każdy etap pracy, mówić powoli to uspokaja.
  2. Mało dopytywać, bo ucieknie od kontaktu; unikać pytania "DLACZEGO", w zamian: "CO SKŁONIŁO CIE DO ..."
  3. Za każdym razem pokazywać mu, co robi dobrze, z czego się cieszymy.
  4. Gdy biegnie na korytarzu, to zatrzymać go i utrzymać kontakt wzrokowy, spytać o imię, odciągnąć uwagę, "CHODŹ POMÓŻ MI..."
  5. Wzmacniać pozytywnie, pochwalić jak coś zrobił dobrze np. spokojnie przesiedział 5 minut.

NADMIERNA IMPULSYWNOŚĆ

  • impuls tzn. działam już;
  • reakcja jest nieproporcjonalna do bodźców (agresja słowna fizyczna);
  • działają nie przewidując konsekwencji swojego działania, łatwiej podpadają, bo nie sprawdzają czy nauczyciel jest obok;
  • wiedzą, co powinni zrobić, ale tego nie robią; znają reguły, ale maja kłopoty z ich zastosowaniem;
  • są niecierpliwe, często wtrącają się do rozmowy, nie czekają na swoją kolej;
  • przypadkowo, nieumyślnie niszczą rzeczy;
  • prowokują, kłócą się;
  • obrażają się, kłamią;
  • odpowiadają nie na temat, wolą mówić niż słuchać;
  • generalizują: " nikt mnie nie lubi / nie kocha".

Co może zrobić nauczyciel ?

  1. Dzień po dniu przypominać o zasadach.
  2. Proponować; weź ołówek i pokaż na kartce jaki jesteś zły, narysuj to;
  3. Wykorzystać "kartkę bezpieczeństwa" "Zgnieć ją podrzyj, podeptaj, wyrzuć".
  4. Odwróć uwagę dziecka "Chodź pomożesz mi przy...".
  5. Zaproponować by poskakało na materacach lub porzucało nimi.
  6. Posadzić pomiędzy dwoma flegmatycznymi prymusami.

Dziecko nadpobudliwe ruchowo otrzymuje w szkole etykietę "nieznośnego". W konsekwencji dzieci z ADHD:

  • mają niską samoocenę;
  • buntują się przeciwko normom społecznym;
  • próbują różnych używek;
  • są przygnębione, cierpią na depresje;
  • osiągają dużo niższe wyniki niż ich możliwości.

 

LITERATURA:

  1. T. Opolska, E. Potemska, "Dziecko Nadpobudliwe" Warszawa 1999,
  2. H. Nartowska "Wychowanie dziecka nadpobudliwego" Warszawa 1986,
  3. M. Orwid, "Psychiatria dzieci i młodzieży" Kraków 1996,
  4. H. Spionek "Zaburzenia rozwoju uczniów, a niepowodzenia szkolne" Warszawa 1985,
  5. P. Barker "Podstawy psychiatrii dziecięcej" Warszawa 1974

           

  Opracowała: LOGOPEDA
Mariola Świderska - Kulka