Referat dla rodziców uczniów klas I-III
"Jak pomóc dziecku w nauce języka angielskiego?"



Popularność języka angielskiego stale rośnie i nikt nie ma już wątpliwości jak ważna i konieczna jest nauka języka obcego. Postanowiłam przybliżyć Państwu cele i metody pracy na języku angielskim oraz czynniki wpływające na efektywność nauczania. Znajdą tu Państwo również wskazówki jak pomagać dziecku w trudnej sztuce uczenia się języka obcego tak, by dziecko się nie zniechęciło, a wręcz przeciwnie - zachwyciło nauką.

Podstawowym celem nauczania w klasach I-III jest osłuchanie z językiem obcym, wprowadzenie dziecka w świat języka obcego w łagodny i przyjemny sposób, tak by dziecko poczuło się zaciekawione i zmotywowane do nauki w starszych klasach. Stąd lekcje języka angielskiego obfitują w zabawy ruchowe, piosenki, wierszyki, zajęcia plastyczne. Zdarza się, że rodzice traktują takie podejście do nauczania z pewną dozą nieufności, są rozczarowani faktem, że dzieci stale się bawią i wielokrotnie powtarzają znane im słownictwo. Nowoczesna metodyka nauczania dzieci w wieku wczesnoszkolnym mówi, że wielokrotne i różnorodne powtórzenia stanowią istotny element efektywności nauczania.
Wspomniałam, że cel nadrzędny nauczania języka obcego w klasie I to głównie rozwijanie umiejętności rozumienia ze słuchu. Na tym etapie wskazane jest respektowanie tzw. etapu ciszy, nie należy zmuszać dziecka do mówienia.

Bez wątpienia sukces dzieci w przyswajaniu języka angielskiego w dużej mierze zależy od Państwa nastawienia i zaangażowania w proces nauczania. Dzieci widząc Państwa zainteresowanie będą utwierdzały się w przekonaniu, że nauka języka angielskiego jest ważna, przez co będą bardziej zmotywowane. Dlatego zachęcam Państwa do zaangażowania się w naukę dziecka w domu, czynnie wspierając go w tym nowym dla niego doświadczeniu. Zabawa dziecka z językiem angielskim w towarzystwie rodziców to świetna dodatkowa możliwość kontaktu z tym językiem. Niezależnie od swojej znajomości języka mogą Państwo stymulować rozwój swojego dziecka. Warto przeglądać z dzieckiem podręcznik, poprosić o zaśpiewanie piosenki lub wyrecytowanie wierszyka, zaproponować dziecku zabawę z nowym słownictwem. Dwie godziny tygodniowo to stosunkowo mało patrząc na szybkość zapominania poznanych słów przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wielokrotne powtórki w formie zabawy (czasem wystarczy 10-15 minut dziennie) sprawią, że słowa zostaną utrwalone, a tym samym zapamiętane.

Jak pomóc dziecku w nauce?
pkt.gif (287 bytes) BĄDŹ OBECNY - okazuj swoje zainteresowanie tym co dziecko robi na zajęciach języka angielskiego
pkt.gif (287 bytes) POKAZUJ DZIECKU ANGIELSKI W OTACZAJĄCYM GO ŚWIECIE - pomóż dziecku w wyszukiwaniu angielskich słów w domowym otoczeniu (na sprzęcie RTV, metkach ubrań, etykietach itp.)
pkt.gif (287 bytes) PODNOŚ MOTYWACJĘ DZIECKA - pomagaj, chwal, zachęcaj
pkt.gif (287 bytes) BAWCIE SIĘ JĘZYKIEM ANGIELSKIM W DOMU - traktujcie powtórkę z języka angielskiego jako okazję do wspólnej zabawy
pkt.gif (287 bytes) BĄDŹ W KONTAKCIE Z NAUCZYCIELEM - pytaj o postępy twojego dziecka.

Propozycje indywidualnych zajęć z dzieckiem w domu
Do niektórych ćwiczeń będzie konieczne wcześniejsze przygotowanie materiałów pomocniczych - kart obrazkowych i kart z odpowiadającymi im słowami w języku angielskim.

1. Co to jest?

Dziecko wyciąga kartę obrazkową spośród rozrzuconych i nazywa wylosowaną rzecz w języku angielskim. Jeśli rodzic czuje się na siłach można zrobić zawody - losować karty na przemian z dzieckiem do momentu wylosowania takiej, której nie potrafimy nazwać.
Można też wybrać losowo 10 kart nie oglądając ich. Na sygnał odkrywamy kolejno pojedyncze karty i liczymy czas odgadywania wszystkich dziesięciu. Warto potem poprawiać swoje wyniki i pobijać kolejne rekordy (najlepiej z innymi kartami). To motywuje i mobilizuje do nauki!

2. Połącz w pary.

Dajemy dziecku dwa zestawy kart: obrazkowe i wyrazowe. Zadaniem dziecka jest połączyć je w pary obraz - słowo. Można także zastąpić obrazki rzeczywistymi rzeczami - wtedy dajemy dziecku tylko kartki ze słowami i dziecko "podpisuje" rzeczy - stół, tornister, itp. Jest to ćwiczenie wprowadzające do nauki czytania.

3. Zakupy.
Wcześniej przygotowujemy na stole karty obrazkowe lub rzeczy realne (takie jednak, które dziecko potrafi nazwać w języku angielskim). Dziecko prosimy o dokonanie zakupów według wcześniej przygotowanej listy - by było ciekawiej daj dziecku koszyk jak w sklepie samoobsługowym. Listy mogą być bardzo proste (po jednej rzeczy) lub bardziej wymyślne (np. 4 pens, 2 rubbers - w ten sposób oswajamy dziecko z pojęciem liczby mnogiej bez wprowadzania go w zagadnienia gramatyczne). Jako rodzic sprawdzamy, czy dziecko dobrze zrobiło zakupy: czytamy listę i prosimy dziecko o wyjęcie z koszyka danej rzeczy lub prosimy dziecko o samodzielne czytanie listy i "prezentację" zakupów.

4. Zgaduj - zgadula.
Przygotuj nieprzeźroczysty worek z różnymi rzeczami realnymi (zabawki, przybory szkolne). Niech dziecko wkłada do niego rękę i próbuje odgadnąć, co w niej trzyma. Następnie wyjmuje trzymaną rzecz i sprawdza. Jeśli się zgadza - losuje następną rzecz, jeśli nie - podaje poprawną nazwę tej rzeczy.

5. Zagadki na pleckach.

Przyczepiamy dziecku kartkę z obrazkiem na plecach. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co się tam znajduje. Odpowiadamy na te pytania: yes/ no. Potem zmiana - dziecko przyczepia kartkę na naszych plecach.

6. Yes! No!
Pokazujemy dziecku obrazki, tak jednak by tylko ono je widziało. Podajemy angielskie słowo - dziecko odpowiada yes lub no. Kontynuujemy mówienie słówek do momentu, aż właściwe słowo zostanie podane. Potem zmiana - to dziecko pokazuje nam obrazki.

7. Ułóż według listy.
Rozkładamy przed dzieckiem różne rzeczy lub obrazki. Podajmy listę i prosimy, by dziecko ułożyło te zabawki wg kolejności przedstawionej na liście w jak najkrótszym czasie.

8. Co nie pasuje?
Dajemy dziecku zestaw paru kart (na początku obrazkowe, w późniejszym czasie wyrazowe). Jedna karta nie pasuje do pozostałych. Która? (np. wszystkie to zwierzęta, a jedna to zabawka).

9. Co jest pod chustą?
Wybieramy parę rzeczy lub kart obrazkowych i rozkładamy je przed dzieckiem. Dziecko przygląda im się przez parę sekund. Zakrywamy je chustą i prosimy by dziecko wymieniło jak najwięcej rzeczy, które pod nią się znajdują.

10. Czego brakuje?
Wybieramy parę rzeczy lub kart obrazkowych i rozkładamy je przed dzieckiem. Dziecko przygląda im się. Po paru sekundach dziecko zamyka oczy, a my zabieramy jedną z rzeczy. Czego brakuje.

11. Narysuj stwora.
Wcześniej przygotowujemy kartki z "listą wymagań" - zamawiamy potworka do najnowszego filmu dla dzieci (np. 4 ears, 5 red eyes, blue face, 2 noses, ...). Dziecko ma za zadanie zaprojektować takiego stworka - sprawdzamy pracę wg listy wymagań, a pracę wieszamy np. na lodówce J

12. Rysuj i zgaduj.
Dziecko losuje karteczkę z nazwą rzeczy. Następnie zaczyna rysować małymi fragmentami - my spróbujmy odgadnąć, co to takiego (byle nie za szybko...). Potem następuje zmiana i rodzic rysuje.

13. Policz świat!
Liczyć można wszędzie i wszystko. Niech dziecko wyjmując zakupy z torby liczy każdą zakupiona rzecz. Niech liczy w czasie spaceru np. czerwone samochody (przed spacerem warto dać zadanie na określony czas - np. od momentu, kiedy powiemy "start" przez 3 minuty - dziecko też musi odpocząć, a spacer ma być rozrywką). 

14. Kalambury.
Dziecko losuje karteczkę z obrazkiem (lub nazwą) rzeczy. Za pomocą gestów i ciała stara się pokazać to słowo bez użycia słów. Rodzic odgaduje. Potem następuje zmiana - mimem jest rodzic, a dziecko próbuje odgadnąć słowo.

18. Białe! Niebieskie!
Dziecko losuje karteczkę z nazwą koloru. Następnie stara się wymienić jak najwięcej rzeczy w języku angielskim, które są tego koloru (albo takie, które mogą takiego koloru być), np. white (biały): snow, dog, cat, pen.

Niektóre z podanych zabaw zostały zaczerpnięte z Książki nauczyciela do podręcznika English Adventure.

Zachęcam Państwa do czynnego wspierania dzieci życząc Państwu wiele radości ze wspólnej pracy i zabawy!


Nauczycielka języka angielskiego
SP w Kleszczowie -
Anna Kuśmierek