Referat
dla rodziców uczniów klas I-III
"Jak pomóc dziecku w nauce języka angielskiego?"
Popularność języka angielskiego stale rośnie i nikt nie ma już wątpliwości jak
ważna i konieczna jest nauka języka obcego. Postanowiłam przybliżyć Państwu cele i
metody pracy na języku angielskim oraz czynniki wpływające na efektywność nauczania.
Znajdą tu Państwo również wskazówki jak pomagać dziecku w trudnej sztuce uczenia
się języka obcego tak, by dziecko się nie zniechęciło, a wręcz przeciwnie -
zachwyciło nauką.
Podstawowym celem nauczania w klasach I-III jest osłuchanie z językiem obcym,
wprowadzenie dziecka w świat języka obcego w łagodny i przyjemny sposób, tak by
dziecko poczuło się zaciekawione i zmotywowane do nauki w starszych klasach. Stąd
lekcje języka angielskiego obfitują w zabawy ruchowe, piosenki, wierszyki, zajęcia
plastyczne. Zdarza się, że rodzice traktują takie podejście do nauczania z pewną
dozą nieufności, są rozczarowani faktem, że dzieci stale się bawią i wielokrotnie
powtarzają znane im słownictwo. Nowoczesna metodyka nauczania dzieci w wieku
wczesnoszkolnym mówi, że wielokrotne i różnorodne powtórzenia stanowią istotny
element efektywności nauczania.
Wspomniałam, że cel nadrzędny nauczania języka obcego w klasie I to głównie
rozwijanie umiejętności rozumienia ze słuchu. Na tym etapie wskazane jest respektowanie
tzw. etapu ciszy, nie należy zmuszać dziecka do mówienia.
Bez wątpienia sukces dzieci w przyswajaniu języka angielskiego w dużej mierze zależy
od Państwa nastawienia i zaangażowania w proces nauczania. Dzieci widząc Państwa
zainteresowanie będą utwierdzały się w przekonaniu, że nauka języka angielskiego
jest ważna, przez co będą bardziej zmotywowane. Dlatego zachęcam Państwa do
zaangażowania się w naukę dziecka w domu, czynnie wspierając go w tym nowym dla niego
doświadczeniu. Zabawa dziecka z językiem angielskim w towarzystwie rodziców to świetna
dodatkowa możliwość kontaktu z tym językiem. Niezależnie od swojej znajomości
języka mogą Państwo stymulować rozwój swojego dziecka. Warto przeglądać z dzieckiem
podręcznik, poprosić o zaśpiewanie piosenki lub wyrecytowanie wierszyka, zaproponować
dziecku zabawę z nowym słownictwem. Dwie godziny tygodniowo to stosunkowo mało patrząc
na szybkość zapominania poznanych słów przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Wielokrotne powtórki w formie zabawy (czasem wystarczy 10-15 minut dziennie) sprawią,
że słowa zostaną utrwalone, a tym samym zapamiętane.
Jak pomóc dziecku w nauce?
BĄDŹ
OBECNY - okazuj swoje zainteresowanie tym co dziecko robi na zajęciach języka
angielskiego
POKAZUJ DZIECKU ANGIELSKI W OTACZAJĄCYM GO ŚWIECIE - pomóż dziecku w wyszukiwaniu
angielskich słów w domowym otoczeniu (na sprzęcie RTV, metkach ubrań, etykietach itp.)
PODNOŚ MOTYWACJĘ DZIECKA - pomagaj, chwal, zachęcaj
BAWCIE SIĘ JĘZYKIEM ANGIELSKIM W DOMU - traktujcie powtórkę z języka angielskiego
jako okazję do wspólnej zabawy
BĄDŹ W KONTAKCIE Z NAUCZYCIELEM - pytaj o postępy twojego dziecka.
Propozycje indywidualnych zajęć z dzieckiem w domu
Do niektórych ćwiczeń będzie konieczne wcześniejsze przygotowanie materiałów
pomocniczych - kart obrazkowych i kart z odpowiadającymi im słowami w języku
angielskim.
1. Co to jest?
Dziecko wyciąga kartę obrazkową spośród rozrzuconych i nazywa wylosowaną rzecz w
języku angielskim. Jeśli rodzic czuje się na siłach można zrobić zawody - losować
karty na przemian z dzieckiem do momentu wylosowania takiej, której nie potrafimy
nazwać.
Można też wybrać losowo 10 kart nie oglądając ich. Na sygnał odkrywamy kolejno
pojedyncze karty i liczymy czas odgadywania wszystkich dziesięciu. Warto potem poprawiać
swoje wyniki i pobijać kolejne rekordy (najlepiej z innymi kartami). To motywuje i
mobilizuje do nauki!
2. Połącz w pary.
Dajemy dziecku dwa zestawy kart: obrazkowe i wyrazowe. Zadaniem dziecka jest połączyć
je w pary obraz - słowo. Można także zastąpić obrazki rzeczywistymi rzeczami - wtedy
dajemy dziecku tylko kartki ze słowami i dziecko "podpisuje" rzeczy - stół,
tornister, itp. Jest to ćwiczenie wprowadzające do nauki czytania.
3. Zakupy.
Wcześniej przygotowujemy na stole karty obrazkowe lub rzeczy realne (takie jednak, które
dziecko potrafi nazwać w języku angielskim). Dziecko prosimy o dokonanie zakupów
według wcześniej przygotowanej listy - by było ciekawiej daj dziecku koszyk jak w
sklepie samoobsługowym. Listy mogą być bardzo proste (po jednej rzeczy) lub bardziej
wymyślne (np. 4 pens, 2 rubbers - w ten sposób oswajamy dziecko z pojęciem liczby
mnogiej bez wprowadzania go w zagadnienia gramatyczne). Jako rodzic sprawdzamy, czy
dziecko dobrze zrobiło zakupy: czytamy listę i prosimy dziecko o wyjęcie z koszyka
danej rzeczy lub prosimy dziecko o samodzielne czytanie listy i "prezentację"
zakupów.
4. Zgaduj - zgadula.
Przygotuj nieprzeźroczysty worek z różnymi rzeczami realnymi (zabawki, przybory
szkolne). Niech dziecko wkłada do niego rękę i próbuje odgadnąć, co w niej trzyma.
Następnie wyjmuje trzymaną rzecz i sprawdza. Jeśli się zgadza - losuje następną
rzecz, jeśli nie - podaje poprawną nazwę tej rzeczy.
5. Zagadki na pleckach.
Przyczepiamy dziecku kartkę z obrazkiem na plecach. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co
się tam znajduje. Odpowiadamy na te pytania: yes/ no. Potem zmiana - dziecko przyczepia
kartkę na naszych plecach.
6. Yes! No!
Pokazujemy dziecku obrazki, tak jednak by tylko ono je widziało. Podajemy angielskie
słowo - dziecko odpowiada yes lub no. Kontynuujemy mówienie słówek do momentu, aż
właściwe słowo zostanie podane. Potem zmiana - to dziecko pokazuje nam obrazki.
7. Ułóż według listy.
Rozkładamy przed dzieckiem różne rzeczy lub obrazki. Podajmy listę i prosimy, by
dziecko ułożyło te zabawki wg kolejności przedstawionej na liście w jak najkrótszym
czasie.
8. Co nie pasuje?
Dajemy dziecku zestaw paru kart (na początku obrazkowe, w późniejszym czasie wyrazowe).
Jedna karta nie pasuje do pozostałych. Która? (np. wszystkie to zwierzęta, a jedna to
zabawka).
9. Co jest pod chustą?
Wybieramy parę rzeczy lub kart obrazkowych i rozkładamy je przed dzieckiem. Dziecko
przygląda im się przez parę sekund. Zakrywamy je chustą i prosimy by dziecko
wymieniło jak najwięcej rzeczy, które pod nią się znajdują.
10. Czego brakuje?
Wybieramy parę rzeczy lub kart obrazkowych i rozkładamy je przed dzieckiem. Dziecko
przygląda im się. Po paru sekundach dziecko zamyka oczy, a my zabieramy jedną z rzeczy.
Czego brakuje.
11. Narysuj stwora.
Wcześniej przygotowujemy kartki z "listą wymagań" - zamawiamy potworka do
najnowszego filmu dla dzieci (np. 4 ears, 5 red eyes, blue face, 2 noses, ...). Dziecko ma
za zadanie zaprojektować takiego stworka - sprawdzamy pracę wg listy wymagań, a pracę
wieszamy np. na lodówce J
12. Rysuj i zgaduj.
Dziecko losuje karteczkę z nazwą rzeczy. Następnie zaczyna rysować małymi fragmentami
- my spróbujmy odgadnąć, co to takiego (byle nie za szybko...). Potem następuje zmiana
i rodzic rysuje.
13. Policz świat!
Liczyć można wszędzie i wszystko. Niech dziecko wyjmując zakupy z torby liczy każdą
zakupiona rzecz. Niech liczy w czasie spaceru np. czerwone samochody (przed spacerem warto
dać zadanie na określony czas - np. od momentu, kiedy powiemy "start" przez 3
minuty - dziecko też musi odpocząć, a spacer ma być rozrywką).
14. Kalambury.
Dziecko losuje karteczkę z obrazkiem (lub nazwą) rzeczy. Za pomocą gestów i ciała
stara się pokazać to słowo bez użycia słów. Rodzic odgaduje. Potem następuje zmiana
- mimem jest rodzic, a dziecko próbuje odgadnąć słowo.
18. Białe! Niebieskie!
Dziecko losuje karteczkę z nazwą koloru. Następnie stara się wymienić jak najwięcej
rzeczy w języku angielskim, które są tego koloru (albo takie, które mogą takiego
koloru być), np. white (biały): snow, dog, cat, pen.
Niektóre z podanych zabaw zostały zaczerpnięte z Książki nauczyciela do podręcznika
English Adventure.
Zachęcam Państwa do czynnego wspierania dzieci życząc Państwu wiele radości ze
wspólnej pracy i zabawy!
Nauczycielka języka angielskiego
SP w Kleszczowie -
Anna Kuśmierek
|