Konspekt do zajęć
zintegrowanych z edukacji środowiskowo-technicznej
przeprowadzonych w dniu 12.03.2008r. przez p. Krystynę Bujacz.
(dwugodzinne zajęcia otwarte)
Temat zajęć: Przypomnienie wiadomości o
elementach pogody. Wykonanie przyrządów do obserwatorium meteorologicznego
według podanej instrukcji.
Cel ogólny: Uczeń zna elementy pogody,
potrafi dokonywać obserwacji na wykonanych przyrządach i umie zapisywać
obserwacje symbolami.
Cele operacyjne
Uczeń:
1.
Umie
rozwiązać przeczytaną zagadkę. kat. C p. P
2.
Zna
przysłowia o wiośnie. kat. A p. P
3.
Interpretuje
zagadkę. kat. B p. P
4.
Wie jakie elementy składają się na pogodę. kat.
A p. P
5.
Potrafi
przeczytać ze zrozumieniem instrukcję. kat. B p. P
6.
Potrafi
wykonać zadanie (przyrząd) według instrukcji kat. C p. P
7.
Potrafi
ciąć plastik nożem. kat. C p. P
8.
Wykonuje
otwór w butelce gwoździem. kat. C p. P
9.
Czyta
tekst ze zrozumieniem. kat. B p. P
10. Dokonuje cięcia kartonu nożyczkami
wzdłuż narysowanej linii. kat. C p. P
11. Potrafi zamocować różne materiały
(słomka, gwóźdź, karton) według instrukcji. kat. C p.
P
12. Zna kierunki świata i oznacza je
skrótami. kat. C p. P
13. Potrafi ustawić przyrząd (wskaźnik
kierunku wiatru) zgodnie z kierunkami świata. kat. D
p. P
14. Rysuje tabele według podanej
instrukcji. kat. C p. P
15. Dokonuje pomiaru siły wiatru
licząc ilość obrotów wiatraczka na minutę. kat. C p. P
16. Dokonuje zapisu pomiarów w tabeli.
kat. C p. P
Metody i formy pracy:
Praca w
grupach zróżnicowana, metoda praktycznego działania, elementy metody słownej –
wyjaśnienie, pokaz, mini-wycieczka w okolice szkoły.
Pomoce dydaktyczne:
Termometr
zaokienny, przezroczysta plastikowa butelka z płaskim dnem, 2 białe plastikowe
butelki (np. po płynie do mycia naczyń), ostry nóż, 4 jednakowe małe kubeczki plastikowe,
wykałaczki do szaszłyków (1 długa i 4 krótsze), duży korek, 2 słomki, 2
gwoździe, kwadratowa podstawka korkowa (20cm na 20cm) lub gruby karton o
podanych wymiarach, kartonik o wymiarach 12 na
Tok zajęć:
1.
Nawiązanie do tematu zajęć – rozwiązywanie zagadek (ćw. 1 s.
3 cz. 5 „Świat wokół nas”)
Odnalezienie przysłowia „W marcu jak w garncu” (podręcznik
s. 54)
2.
Zapoznanie
z wierszem „W marcu jak w garncu”
Część zasadnicza
3.
Omówienie
treści wiersza „W marcu jak w garncu”.
Interpretacja przysłowia „W marcu jak w garncu”.
4.
Zaproponowanie
przez nauczyciela sprawdzenia, czy rzeczywiści marcowa pogoda jest zmienna.
5.
Przypomnienie
elementów pogody (zachmurzenie, opady, temperatura, kierunek i siła wiatru)
6.
Omówienie
sposobu zapisywania elementów pogody symbolami.
7.
Wykonanie
przyrządów potrzebnych do obserwacji pogody
·
Podział
uczniów na 4 zespoły:
- Pierwsza grupa wykonuje deszczomierz i tabelkę do zapisu
wyników pomiarów obserwacji.
- Grupa druga – wiatromierz
- Grupa trzecia – termometr
- Grupa czwarta – wskaźnik kierunku wiatru
·
Rozdanie
uczniom (poszczególnym grupom) instrukcji:
- Grupa pierwsza: deszczomierz
§
Ostrożnie
odciąć górną część przezroczystej, plastikowej butelki
§
Włożyć
górną część butelki w dolną, szyjką do dołu
§
Ustawić
butelkę na dworze i obstawić ją cegłami aby wiatr jej
nie wywrócił
Uwaga! Każdego dnia uczniowie z tej grupy mierzą linijka
poziom wody w butelce i wyniki zapisują w tabeli.
Data |
Zachmurzenie |
Opady deszczu [mm] |
Temperatura [C] |
Prędkość wiatru [ilość okrążeń w
ciągu 1 min] |
Kierunek wiatru |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Grupa druga: wiatromierz
§
Ostrożnie
odciąć czubek dozownika plastikowej butelki po płynie do mycia naczyń, zrobić
niewielki otwór w dnie butelki
§
Ostry
koniec dłuższego patyczka wetknąć pionowo w korek
§
Krótsze
patyczki wetknąć w bok korka
§
Jeden
z plastikowych kubeczków ozdobić kolorowym papierem samoprzylepnym
§
Na
drugi koniec każdego z patyczków nadziać plastikowy kubek
§
Długi
patyczek wetknąć do butelki
§
Odczytywać
siłę wiatru, trzymając urządzenie w dłoni i licząc ile obrotów na 1 min wykona
ozdobiony kubek
Uwaga! Nauczyciel informuje uczniów że
do pomiarów będą potrzebne 2 osoby oraz zegarek.
- Grupa trzecia: termometr
§
Odciąć
dno i szyjkę białej, plastikowej butelki (musi być ona tak długa by zakryła
termometr)
§
Włożyć
do środka termometr zaokienny
§
Przymocować
butelkę na dworze w miejscu osłoniętym od wiatru i słońca
§
Uwaga!
Uczniowie zapisują w tabelce pomiary w stopniach Celsjusza
- Grupa czwarta: wskaźnik kierunku wiatru
§
Z
jednej strony kartonika wyciąć trójkąt o równych bokach
§
Przykleić
trójkąt do jednego końca słomki, a pozostałą część kartonika – do drugiego końca.
§
Włożyć
gwóźdź w środek słomki
§
Na
podstawce korkowej zaznaczyć kierunki (płn., płd., wsch., zach.)
§
Wbić
drugi gwóźdź od spodu podstawki (w środek)
§
Nasadzić
wolną słomkę na gwóźdź sterczący z podstawki, a słomkę ze wskazówką wbić w jej
drugi koniec
§
Ustawić
wiatrak na dworze w taki sposób, aby strony świata wypisane na podstawce
zgadzały się ze wskazówkami kompasu lub słońca
Uwaga! Strzałka wskazuje kierunek z
którego wieje wiatr. Uczniowie do tabelki wpisują nazwę kierunku wiatru.
8.
Zainstalowanie
wykonanych przyrządów za oknem i znalezienie miejsca do obserwacji w okolicach
szkoły (dla wiatromierza i wskaźnika kierunku wiatru)
Podsumowanie zajęć połączone z
oceną wykonanych przyrządów