Konspekt do zajęć zintegrowanych
z edukacji matematycznej – zajęcia wyrównawcze przeprowadzonych
w dniu 28.11.2007r. przez p. Krystynę Bujacz.
(zajęcia otwarte)

 

Temat zajęć: Ćwiczenia doskonalące umiejętność dodawania i odejmowania liczb jedno i dwucyfrowych w zakresie 30.

 

Cel ogólny: Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania liczb 2 i 1-cyfrowych bez i z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

 

Cele operacyjne:

1.      Uczeń zna sposoby dodawania liczb w zakresie 30 kat. A p. P

2.      Dodaje (na konkretach) do liczby dwucyfrowej liczbę jednocyfrową bez przekroczenia progu dziesiątkowego kat. C p. P

3.      Dodaje (na konkretach) liczby dwucyfrowe bez przekroczenia progu dziesiątkowego kat. C p. P

4.      Odejmuje (na konkretach) liczbę jednocyfrową od liczby dwucyfrowej bez przekroczenia progu dziesiątkowego   kat. C p. P

5.      Odejmuje (na konkretach) liczby dwucyfrowe bez przekroczenia progu dziesiątkowego kat. C p. P

6.      Zna sposoby wykonywania obliczeń na liczbach dwu i jednocyfrowych kat. A p. P

7.      Dodaje (na konkretach) do liczby dwucyfrowej liczbę jednocyfrową z przekroczeniem progu dziesiątkowego kat. C p. P

8.      Odejmuje (na konkretach) liczbę jednocyfrową od liczby dwucyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego   kat. C p. P

9.      Rozumie kolejność wykonywania działań z nawiasami kat. B p. P

10.  Wykonuje obliczenia dwudziałaniowe z nawiasami kat. C p. P

 

Metody i formy pracy:

Metody praktycznego działania – obliczenia na konkretach. Praca indywidualna, zbiorowa, praca zróżnicowana.

 

Pomoce dydaktyczne:

Kartoniki z cyferkami dla każdego dziecka, przybory do pisania, zeszyty pracy, plansze z nazwami liczb w dodawaniu i odejmowaniu, „koraliki” do obliczania działań z przekroczeniem progu dziesiątkowego dla każdego ucznia, patyczki (2 dziesiątki – związane w pęczki po 10 i 1 dziesiątka pojedynczych) dla każdego ucznia, karty pracy z przykładami działań.

 

Tok zajęć:

1.      Oblicz sumę liczb: 21 i 5    

uwaga! Uczeń wynik pokazuje na kartoniku, a następnie obliczenie zapisuje na kartce.
Za każde poprawnie wykonane działanie uczeń odkłada 1 kredkę – punkt 14 i 13

2.      Oblicz różnicę liczb:

26 i 4

23 i 9

3.      Wykonaj obliczenia

13 + 4 – 9

23 – (6 +8)

21 – (6 – 4)

 

Uczniowie próbują wykonać samodzielnie każde obliczenie a następnie z uczniami którzy nie radzą sobie z wykonaniem działania, cała klasa po kierunkiem nauczyciela wykonuje to obliczenie jeszcze raz ilustrując je z użyciem pomocy – liczmanów.

 

4.      Uczniowie, którzy bezbłędnie wykonali zadanie 3 otrzymują karty pracy zad. 2 str. 8 – podręcznik.