Konspekt do zajęć zintegrowanych
z edukacji matematycznej – zajęcia wyrównawcze przeprowadzonych
w dniu 28.11.2007r. przez p. Krystynę Bujacz.
(zajęcia otwarte)
Temat
zajęć: Ćwiczenia doskonalące umiejętność dodawania i odejmowania liczb jedno
i dwucyfrowych w zakresie 30.
Cel
ogólny: Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania liczb 2 i
1-cyfrowych bez i z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
Cele
operacyjne:
1. Uczeń zna sposoby
dodawania liczb w zakresie 30 kat. A p. P
2. Dodaje (na
konkretach) do liczby dwucyfrowej liczbę jednocyfrową bez przekroczenia progu
dziesiątkowego kat. C p. P
3. Dodaje (na
konkretach) liczby dwucyfrowe bez przekroczenia progu dziesiątkowego kat. C p.
P
4. Odejmuje (na
konkretach) liczbę jednocyfrową od liczby dwucyfrowej bez przekroczenia progu
dziesiątkowego kat. C p. P
5. Odejmuje (na
konkretach) liczby dwucyfrowe bez przekroczenia progu dziesiątkowego kat. C p.
P
6. Zna sposoby
wykonywania obliczeń na liczbach dwu i jednocyfrowych kat. A p. P
7. Dodaje (na
konkretach) do liczby dwucyfrowej liczbę jednocyfrową z przekroczeniem progu
dziesiątkowego kat. C p. P
8. Odejmuje (na
konkretach) liczbę jednocyfrową od liczby dwucyfrowej z przekroczeniem progu
dziesiątkowego kat. C p. P
9. Rozumie kolejność
wykonywania działań z nawiasami kat. B p. P
10. Wykonuje
obliczenia dwudziałaniowe z nawiasami kat. C p. P
Metody
i formy pracy:
Metody praktycznego działania –
obliczenia na konkretach. Praca indywidualna, zbiorowa, praca zróżnicowana.
Pomoce
dydaktyczne:
Kartoniki z cyferkami dla każdego
dziecka, przybory do pisania, zeszyty pracy, plansze z nazwami liczb w
dodawaniu i odejmowaniu, „koraliki” do obliczania działań z przekroczeniem
progu dziesiątkowego dla każdego ucznia, patyczki (2 dziesiątki – związane w
pęczki po 10 i 1 dziesiątka pojedynczych) dla każdego ucznia, karty pracy z
przykładami działań.
Tok
zajęć:
1. Oblicz sumę
liczb: 21 i 5
uwaga! Uczeń wynik
pokazuje na kartoniku, a następnie obliczenie zapisuje na kartce.
Za każde poprawnie wykonane działanie uczeń odkłada 1 kredkę – punkt 14 i 13
2. Oblicz różnicę
liczb:
26 i
4
23 i
9
3. Wykonaj
obliczenia
13 +
4 – 9
23 –
(6 +8)
21 –
(6 – 4)
Uczniowie próbują wykonać samodzielnie
każde obliczenie a następnie z uczniami którzy nie
radzą sobie z wykonaniem działania, cała klasa po kierunkiem nauczyciela
wykonuje to obliczenie jeszcze raz ilustrując je z użyciem pomocy – liczmanów.
4. Uczniowie, którzy
bezbłędnie wykonali zadanie 3 otrzymują karty pracy zad. 2 str.
8 – podręcznik.