"... Nie należy nikogo
przekreślać, nikogo potępiać,
bo w każdym jest coś pozytywnego, ale należy
dać wszystkim i każdemu możliwość rehabilitacji
przez pracę naprawczą, rzetelną i uczciwą, na
której nam tak zależy i która jest nam tak
bardzo potrzebna..."
M.Grzegorzewska
Listy do młodego nauczyciela
Koncepcję idealnego pedagoga kreśliło wielu klasyków pedagogiki specjalnej. Jednym z
nich była Maria Grzegorzewska. Wniosła ona znaczący wkład w polską pedeutologię,
podjęła próbę zarysowania ideału pedagoga specjalnego oraz jego dyspozycji
osobowościowych. Twierdziła, że dobroć, życzliwość i miłość stanowią
"subtelny instrument roboczy" w pracy wychowawczej.
W "Listach do młodego nauczyciela" pisała, że wykształcenie i przygotowanie
do zawodu jest sprawą wielkiej wagi, ale nie decyduje o wartości pracy nauczyciela. Jej
zdaniem istotniejsza była postawa wobec ludzi, życzliwość dla dziecka oraz dynamizm
twórczy. Nauczyciel to człowiek bogaty wewnętrznie, świadomy w całej pełni
odpowiedzialności za swoje czyny i słowa, wysuwający na plan pierwszy zainteresowanie
człowiekiem, jego życiem, tym, co w nim "ludzkie".
Praca pedagoga specjalnego to praca z drugim człowiekiem w sytuacji słabości,
wymagającym wsparcia w rozwoju, bo "nie ma kaleki jest człowiek". Pedagog
specjalny to człowiek, który:
- umie zrozumieć wartość społeczną swojej pracy i charakteryzować się specjalnym
stosunkiem do jednostki upośledzonej,
- odznacza się dużą wnikliwością poznawczą i badawczą dociekliwością, aby
zrozumieć indywidualne problemy jednostki oraz otoczyć ją troską celem wprowadzenia na
odpowiednia drogę rewalidacji,
- jest odpowiedzialny za organizowany proces dydaktyczno-wychowawczy z jednostką
upośledzoną; praca ta wymaga aby odznaczał się łatwością w nawiązywaniu kontaktów
z różnymi osobami,
- cechuje wyjątkowe zaufanie i przychylność do jednostek upośledzonych,
- odznacza się dużym optymizmem, który zapobiega zniechęcaniu, gdy rezultaty jego
pracy są skromne oraz gdy trzeba na nie długo czekać.
Rola pedagoga specjalnego - terapeuty w wspomaganiu rozwoju dziecka
Do zadań pedagoga specjalnego należą:
1. Organizowanie indywidualnych zajęć korekcyjno - kompensacyjnych dla dzieci
niepełnosprawnych oraz zajęć ukierunkowanych na korygowanie deficytów rozwojowych i
wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach.
2. Uczestniczenie w zajęciach dydaktyczno - wychowawczych w celu wspomagania dzieci
niepełnosprawnych.
3. Tworzenie razem z nauczycielami sytuacji dających dziecku szansę samodzielnego
podejmowania sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi działań, które dziecko lubi i
akceptuje.
4. Współpraca z pedagogiem szkolnym, psychologiem, logopedą w obserwacji dzieci w celu
ustalenia indywidualnego stylu pracy z poszczególnymi dziećmi.
5. Przeprowadzenie rozmów z rodzicami dzieci zakwalifikowanymi na zajęcia w celu
polepszenia współpracy dziecko- szkoła - dom..
6. Prowadzenie dokumentacji.
Kompetencje pedagoga specjalnego:
1. Umiejętność opracowania własnej diagnozy na podstawie dostarczonych
wieloaspektowych opracowań specjalistów oraz własnych obserwacji i badań.
2. Umiejętność odpowiedniego opracowania planu pracy z dzieckiem.
3. Świadomość konieczności weryfikacji diagnozy.
4. Umiejętność weryfikacji i korekty własnego planu pracy z dzieckiem.
5. Świadomość i umiejętność ciągłego dokształcania się oraz doskonalenia
zawodowego.
6. Umiejętność i chęć współpracy pedagoga z innymi specjalistami (psycholog,
pedagog, logopeda, lekarz)
Funkcje pedagoga specjalnego:
1. Diagnostyczna
2. Terapeutyczno- korekcyjna
3. Dydaktyczno- wychowawcza
4. Profilaktyczna
Zakres działań pedagoga specjalnego:
- Zapobieganie powstawaniu i utrwalaniu się napięć i zaburzeń emocjonalnych.
- Orientacja w poziomie sprawności psychomotorycznych.
- Określenie luk, opóźnień w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych oraz
uwzględnianie kierunku i zakresu pomocy takim uczniom.
- Wzmacnianie motywacji uczniów.
- Zapobieganie i przezwyciężenie izolacji społecznej ucznia.
Pedagog specjalny: Damiana Płomińska
|