Szczegółowy
wykaz ćwiczeń z terapii pedagogicznej dla klas I-VI Szkoła Podstawowa im. Janusza
Korczaka w Kleszczowie
WICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ:
Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownictwo dziecka:
-swobodne wypowiedzi na różne tematy;
-luźne rozmowy;
-dzielenie się wrażeniami z przeżytych sytuacji;
-opisy obrazków;
-słuchanie bajek, piosenek, opowiadań z płyt lub czytanych przez nauczyciela;
-opowiadanie historyjek obrazkowych;
-kończenie zdań;
-wymyślanie opowiadania do obrazka lub przedmiotu;
-opowiadanie opowieści pantomimicznych;
-prezentowanie piosenek, wierszy, bajek, żartów, zabawa w konferansjera;
-układanie zagadek;
-układanie rozmów teatralnych pacynek;
-ćwiczenia instruktażowe.
Ćwiczenia prawidłowego odbioru dźwięków:
-rozpoznawanie głosów otoczenia (dźwięków i szmerów) i ich naśladowanie;
-określanie strony, z której dochodzi dźwięk;
-reagowanie na umówione sygnały dźwiękowe lub zestawy dźwięków;
-różnicowanie sygnałów dźwiękowych pod względem tempa, głośności, wysokości
dźwięku.
Odtwarzanie struktur dźwiękowych:
-graficzne przedstawianie układu dźwięków i ich różnicowanie;
-odtwarzanie struktur dźwiękowych według wzoru;
-odtwarzanie rytmów lub określonych struktur czasowych;
-odtwarzanie rytmów lub struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych;
-tworzenie rytmów lub struktur dźwiękowych oraz ich obrazów graficznych.
Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
-powtarzanie wymawianych przez prowadzącego zestawień: paba, pobo, pebe, pyby, pubu,
pibi itp.
-różnicowanie wyrazów podobnych fonetycznie;
-różnicowanie sylab podobnych poprzez wskazywanie spośród wymawianych sylab sylaby
wcześniej umówionej;
-różnicowanie głosek podobnych fonetycznie;
-kolorowanie wyrazów "syczących" i "szumiących";
-różnicowanie dźwięczności wymawianych głosek poprzez segregowanie obrazków;
-dobieranie w pary obrazków różniących się opozycyjnie jedną głoską;
-dobieranie rymujących się nazw obrazków;
-układanie rymowanek.
Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:
-wyodrębnianie zdań w wypowiedzi ustnej;
-podział zdania na wyrazy - liczenie wyrazów;
-graficzny podział zdań na wyrazy;
-porównywanie długości wymawianych zdań;
-wyodrębnianie sylab w słowach;
-kończenie wyrazów, przy podaniu pierwszej sylaby;
-wyszukiwanie obrazka o najdłuższej, najkrótszej nazwie;
-podział wyrazów na sylaby - liczenie sylab;
-dzielenie wyrazu na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem w rytm wypowiadanych sylab;
-czytanie sylab otwartych i tworzenie z nich wyrazów, z zastosowaniem loteryjek
obrazkowych, rebusów;
-tworzenie wyrazów z klocków, suwaków, zegarów i książeczek sylabowych;
-śpiewanie wyrazów i piosenek sylabami;
-układanie zdań z sylab;
-wyodrębnianie głosek w sylabach, odpoznawanie sylab;
-podział sylab i słów 1-sylabowych na głoski;
-wyszukiwanie wyrazów zaczynających się lub kończących na daną głoskę;
-wyróżnianie głosek w wyrazach (nagłosie, wygłosie, śródgłosie);
-tworzenie wyrazów z podanych głosek i ich zamiana;
-tworzenie wyrazów z ostatnich głosek demonstrowanych obrazków;
-dodawanie samogłosek do stałej spółgłoski;
-podział wyrazów na głoski - liczenie głosek;
-synteza wyrazu głoskowanego przez nauczyciela (z obrazkiem i bez obrazka);
-graficzny podział wyrazu na głoski i sylaby;
-odpoznawanie słuchowe wyrazów ukrytych w innych wyrazach;
-kojarzenie głoski z literą;
-wstawianie brakujących cząstek i liter w wyrazach;
-wykreślanki, uzupełnianki, przestawianki literowe i sylabowe;
-rozwiązywanie krzyżówek i rebusów;
-układanie z klocków literowych prostych wyrazów, a potem trudniejszych;
-analiza wyrazów o nierównej liczbie głosek i liter - odkrywanie przyczyn;
-segregowanie obrazków według liczby sylab, głosek i liter;
-analiza zdania na wyrazy, sylaby, litery;
-ćwiczenia czytania z przeciąganiem sylab;
-czytanie i uzupełnianie prostych tekstów z lukami;
-czytanie wierszyków z obrazkami;
-dobieranie podpisów do obrazków.
Ćwiczenia pamięci słuchowej:
-powtarzanie cyfr, ciągów słownych i zdań;
-ćwiczenia pamięci sekwencyjnej;
-opowiadanie treści usłyszanych bajek, słuchowisk;
-dobieranie zdań ze względu na rym;
-tworzenie rymu do podanego wyrazu;
-nauka na pamięć i prezentacja rymowanek, wyliczanek, wierszyków i piosenek, w których
występuje jak najwięcej dźwięków do naśladowania. -
Ćwiczenia koordynacji słuchowo - ruchowej:
-ćwiczenia drobnych mięśni palców i rąk w rytm wolnej i szybkiej melodii;
-ćwiczenia ruchowe całego ciała przy muzyce, uwzględniające rytm, tempo, tonację i
głośność melodii;
-ćwiczenia płynnych ruchów rąk, z przerwaniem ruchu i wznowieniem go na umówiony
sygnał dźwiękowy.
ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ:
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale obrazkowym i geometrycznym:
-rozpoznawanie przedmiotów i ich elementów na obrazkach;
-porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości;
-zapamiętywanie jak największej liczby przedmiotów eksponowanych na obrazku;
-dobieranie obrazków parami - gra "memo";
-dobieranie obrazka do jego schematu, cienia;
-dobieranie części do całości obrazka;
-układanie obrazków po uprzednim rozcięciu;
-układanie puzzli i loteryjek obrazkowych (na wzorze, według wzoru i bez wzoru);
-zabawa "co się zmieniło?" lub "kto zmienił miejsce";
-wskazywanie różnic i podobieństw między obrazkami;
-odpoznawanie braków na obrazkach, wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie
identycznymi;
-różnicowanie znaków graficznych i rysunków;
-nakładanki o różnych układach przestrzennych;
-grupowanie obrazków ze względu na wskazana cechę;
-dobieranie obrazków o określonej czynności;
-demonstrowanie ruchem czynności przedstawionej na obrazku;
-odgadywanie czynności przedstawionych ruchem;
-wyszukiwanie obrazków opisanych słownie;
-zabawy w "skojarzenia";
-porządkowanie i opowiadanie historyjek obrazkowych;
-eliminowanie obrazka nie pasującego do historyjki lub całości;
-rozpoznawanie obrazków pokazywanych w krótkich ekspozycjach;
-układanie obrazków według kolejności w której były eksponowane;
-wyodrębnianie rysunków i figur z tła;
-różnicowanie i segregowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i
koloru;
-obrysowywanie i kopiowanie prostych figur;
-odtwarzanie figur i wzorów z pamięci;
-odtwarzanie z pamięci układów wzrokowo - przestrzennych z klocków według wzoru i z
pamięci;
-loteryjki, domina, układanki geometryczne jedno- i wielobarwne;
-tworzenie rysunków skojarzeniowych na bazie prostych figur i kształtów graficznych;
-układanie, stemplowanie, rysowanie kompozycji rytmicznych z figur wg. wzoru i z
pamięci;
-odwzorowywanie graficzne szlaczków i kompozycji przy użyciu szablonów;
-odtwarzanie kształtów złożonych przez zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól;
-odwzorowywanie kształtów złożonych (Spionek);
-układanie figur po uprzednim rozcięciu; tworzenie wycinanki z figur geometrycznych lub
obrazków z klocków geometrycznych;
-ćwiczenia wg. programu komputerowego "dyslektyk".
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale literopodobnym i literowym:
-różnicowanie drobnych znaków graficznych i kształtów literopodobnych;
-wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie;
-dorysowywanie kształtom literopodobnym brakujących elementów wg. wzoru;
-różnicowanie liter i zespołów literowych - utrwalanie kształtu i położenia liter;
-odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych kształtów i wzorów literowych;
-segregowanie liter podobnych;
-różnicowanie liter najczęściej mylonych;
-opracowanie samogłosek i spółgłosek;
-lepienie z plasteliny lub układanie liter z drutu;
-tworzenie i pisanie sylab otwartych ze wszystkimi samogłoskami;
-dobieranie par jednakowych sylab;
-różnicowanie sylab podobnych;
-krzyżówka sylabowa;
-podstawianie sylaby początkowej do stałej sylaby końcowej;
-podstawianie sylaby końcowej do stałej sylaby początkowej;
-dopełnianki, domina, suwaki i zegary sylabowe;
-tworzenie wyrazów z rozsypanek sylabowych;
-rozwiązywanie rebusów sylabowych;
-wyszukiwanie w tekście określonych liter, sylab i wyrazów;
-rozwiązywanie rebusów sylabowych;
-pisanie sylab i wyrazów 3-literowych z pamięci i ze słuchu;
-wyszukiwanie takich samych wyrazów;
-wyszukiwanie różnic między wyrazami podobnymi;
-loteryjka wyrazowa;
-segregowanie wyrazów ze względu na obecność danej litery;
-odszukiwanie prawidłowego układu liter w pokazanym wcześniej wyrazie;
-układanie napisów pod obrazkami;
-przekształcanie wyrazów przez zmianę lub dostawienie liter;
-uzupełnianie wyrazów literami mylonymi przez dziecko;
-porządkowanie wyrazów zgodnie z ich strukturą;
-uzupełnianie brakujących elementów w wyrazie i zdaniu;
-pisanie z pamięci i ze słuchu prostych wyrazów i zdań.
ĆWICZENIA KOORDYNACJI WZROKOWO - RUCHOWEJ:
Ćwiczenia koordynacji całego ciała:
-zabawy ruchowe ogólnorozwojowe;
-naśladowanie kinestetyczne obiektów przyrodniczych;
-ćwiczenia gimnastyczne w marszu, w biegu z przyborem i bez przyboru;
-ćwiczenia bieżne, skoczne, rzutne, zręcznościowe, siłowe, wytrzymałościowe i na
równoważni;
-zabawy orientacyjno - porządkowe i z reagowaniem na ustalone bodźce sensoryczne;
-zadania ruchowe z instruktażem i z pokonywaniem przeszkód;
-ćwiczenia "melodii" ruchu - zabawy taneczne;
-zabawy i ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe;
-ćwiczenia kończyn górnych(wymachy, krążenia, krzyżowanie ramion).
Ćwiczenia manipulacyjne:
-gry zręcznościowe z piłką, balonem, woreczkiem, ringo itp.
-zabawy stolikowe: pchełki, bierki, bilard stołowy;
-ćwiczenia usprawniające ruch chwytny palców (pianino, deszcz, wydrapywanie,
pstrykanie, pukanie);
-ćwiczenia dłoni i pięści oraz układanie modeli z dłoni (kula, dziób, ptak itp.);
-ćwiczenia sprawnościowe palców (kominiarz, rak, gra na flecie, powitanie palców,
haczyk, grabie itp.);
-zbieranie, nawlekanie, przewlekanie, przeplatanie drobnych elementów;
-papieroplastyka - ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu;
-układanki mozaikowe, puzzle;
-rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku;
-lepienie z gliny, plasteliny, modeliny;
-kalkowanie i kolorowanie rysunków;
-nawijanie sznurka lub wełny na kłębek;
-malowanie palcami na dużym formacie;
-wydzieranki, wycinanki, naklejanki z bibułkowych kulek.
Ćwiczenia grafomotoryczne:
-kreślenie dużych płynnych linii, figur na dużej płaszczyźnie (w powietrzu, na
piasku, na tablicy, na arkuszach szarego papieru);
-zamalowywanie dużej dowolnej powierzchni;
-zamalowywanie określonej powierzchni;
-malowanie rysunków konturowych;
-stemplowanie, obrysowywanie szablonów i kopiowanie rysunków;
-łączenie kropek liniami - tworzenie obrazków, trójkątów lub "zbieranie
ziemniaków";
-wypełnianie kształtów kropkami, kółkami oraz liniami poziomymi, pionowymi i
skośnymi;
-rozwiązywanie i tworzenie własnych labiryntów;
-kończenie rysunków i wykonywanie zagadek rysunkowych;
-rysowanie po śladzie obrazków i znaków graficznych;
-kreślenie w liniach kształtów literopodobnych;
-pisanie litr ruchem ciągłym;
-pisanie liter, sylab, wyrazów i zdań w liniaturze.
ĆWICZENIA ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ:
Ćwiczenia w kształtowaniu schematu własnego ciała:
-różnicowanie lewej i prawej strony ciała;
-odtwarzanie prostych układów ruchowych do rymowanek pokazywanych przez nauczyciela;
-wykonywanie prostych układów ruchowych pod dyktando;
-zabawa instruktażowa "spotkanie z misiem".
Ćwiczenia w różnicowaniu i określaniu kierunków w przestrzeni i na płaszczyźnie:
-ćwiczenia całego ciała w przestrzeni;
-ćwiczenia kształtujące rozumienie pojęć: do przodu, do tyłu, do góry, w dół, w
prawo, w lewo;
-układanie przedmiotów według instrukcji;
-graficzne dyktando;
-śledzenie ruchu linii - labirynty.
Ćwiczenia w różnicowaniu i określaniu położenia przedmiotów:
-śledzenie ruchu przedmiotów w przestrzeni;
-określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała;
-różnicowanie i określanie położenia przedmiotów w stosunku do drugiej osoby;
-werbalizacja relacji przestrzennych przedmiotów względem siebie.
Ćwiczenia w różnicowaniu układów symetrycznych i asymetrycznych:
-rysowanie oburącz w powietrzu ósemek oraz rysunków symetrycznych i niesymetrycznych;
-nakładanki o różnych układach przestrzennych;
-układanki obrazkowe, loteryjki przestrzenne;
-rysowanie rysunków symetrycznych według linii centralnej i niesymetrycznych;
-dokonywanie zmiany w symetrii rysunków przez dorysowanie elementów.
Ćwiczenia w określaniu położenia przedmiotów na obrazkach:
-werbalizacja relacji przestrzennych;
-rysowanie pod dyktando;
-kończenie rysunków według instrukcji.<
Ćwiczenia w tworzeniu kompozycji przestrzennych z klocków i figur geometrycznych:
-budowanie "domków z kart";
-wycinanki przestrzenne i origamii;
-budowanie z różnych klocków;
-tworzenie szlaczków z figur geometrycznych.
Ćwiczenia na materiale literopodobnym i literowym:
-rysowanie znaków graficznych po śladzie - łączenie kropek;
-różnicowanie znaków graficznych i literopodobnych;
-tworzenie szlaczków i ich rysowanie w liniaturze z zachowaniem kierunku poziomego (od
lewej do prawej) i pionowego (słupkowanie liniatury);
-różnicowanie liter podobnych kształtem względem osi pionowej i poziomej poprzez
rysowanie w powietrzu, na tablicy, malowanie, lepienie z plasteliny, tworzenie skojarzeń
do kształtu litery, zakreślanie w tekście, pisanie na gładkiej kartce, w kratkę, w
dużej i małej liniaturze;
-różnicowanie wyrazów podobnych poprzez analizę i syntezę słuchowo - wzrokową
wyrazów i poprawne zapisanie w liniaturze.
ĆWICZENIA KOMPETENCJI MATEMATYCZNYCH:
Ćwiczenia w dziecięcym liczeniu:
-liczenie na głos różnych przedmiotów z akcentowaniem ostatniego liczebnika i gestu
wskazywania liczonych elementów;
-liczenie przedmiotów jednorodnych i niejednorodnych w różnych kierunkach i
kolejności;
-przeliczanie elementów zbiorów i dokładanie ich w celu uzyskania zbiorów
równolicznych;
-porównywanie liczebności zbiorów przez przeliczanie i układanie w pary;
-przeliczanie przedmiotów z zachowaniem aspektu porządkowego liczby;
-ćwiczenia ruchowe typu: "Liczymy kroki, po czwartym kroku podskok";
-"rzuty jedną lub dwoma kostkami" - przeliczanie i porównywanie kropek;
-zabawa w parach "po dodaniu jest więcej, a po odjęciu jest mniej";
-gra w bierki w parach - porównywanie wyników na dwóch liczydłach;
-zabawa w wyciąganie (różnie punktowanych) pocztówek ze stosu na którym stoi domek z
kart;
-zabawa w "wielkie liczenie" patyczków lub fasolek (po10,);
-metr krawiecki (skrócony) jako winda.
Układanie przepisów gier i respektowanie ich w rozgrywkach:
-"gra w węża" prosta i wzbogacona w reguły;
-tworzenie i rozgrywki w gry - opowiadania, np. "wyścigi zajęcy do pola
kapusty" lub "wyścigi dwóch misiów do dzbanka miodu" z ustaleniem
pułapek i ułatwień;
-gra w trzy kostki po ustalonym chodniku (ruch do przodu wyznacza suma oczek z dwóch
białych kostek, a ilość oczek z jednej czarnej kostki cofa pionek do tyłu);
-gra "wyścigi na osi liczbowej" w trzy kostki (dwie białe i jedna czarną) z
rysowaniem kroków partnera za pomocą kolorowych strzałek;
-"gra pełna pułapek" oznaczonych strzałkami o różnej długości do przodu i
do tyłu;
-gra "zgadnij, o jakiej liczbie myślę" kierowanej słowami "za mało - za
dużo".
Układanie i rozwiązywanie zadań:
-układanie i rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem sytuacji życiowych;
-układanie zadań do treści przedstawionych na obrazkach;
-układanie zadań i przedstawianie ich treści na rysunku;
-zdobywanie doświadczeń w zakresie symulowania danych i zależności zawartych w
zadaniu.
Ćwiczenia w klasyfikowaniu:
-dobieranie par - gra w "Piotrusia";
-zabawa w dobieranie kart (par i łańcuchów) - "Co do siebie pasuje?";
-układanie łańcuchów z 3, 4, 5 kart - układanie domina;
-układanie łańcuszków łańcuszków fabułą;
-zabawa w sprzedawcę - tworzenie kolekcji z kart;
-zabawy kartami logicznymi "koty";
-zabawa w wyszukiwanie kart z kotami - próby definiowania karty do wyszukania;
-klasyfikowanie kart "koty" w tabelach;
-klasyfikowanie klocków "do myślenia logicznego" według sporządzonych
kartoników z zakodowanymi cechami klocków "na tak" i "na nie";
-wyszukiwanie klocków "do logicznego myślenia" według jednej, dwóch lub
trzech cech;
-zabawa w 2-osobowych grupach w sprzedawanie i kupowanie klocków "do logicznego
myślenia" z określeniem cech sprzedawanego klocka;
-badanie, ile i jakie klocki "do logicznego myślenia" są w pudełku poprzez
porządkowanie ich;
-zabawa "w schowany klocek";
-klasyfikacja klocków "do logicznego myślenia" ze względu na dwie i więcej
cech rozłącznych, a potem połączonych;
-układanie klocków "do logicznego myślenia" w kilku pętlach (zawieranie się
zbioru w zbiorze);
-segregowanie guzików i innych drobnych przedmiotów;
-zabawa "w dwie drogi" z użyciem klocków "do logicznego myślenia";
-tworzenie scenariusza zabawy w "jazdę samochodami";
-porządkowanie klocków "do logicznego myślenia" za pomocą drzewka;
-różnicowanie i segregowanie klocków "liczby w kolorach" - układanie
pociągów, płotków i dywaników.
ĆWICZENIA KOMPENSUJĄCE ZABURZONE FUNKCJE:
1. Ćwiczenia Dennisona:
picie wody - picie wody mineralnej niegazowanej w dowolnym momencie ćwiczeń oraz zawsze
po wyciszeniu. Picie wody zwiększa możliwości pracy układu nerwowego w zakresie
przewodnictwa bodźców. Poprawia koncentrację uwagi, przyswajanie informacji i ich
kodowanie.
pozycja Cook'a - w pozycji siedzącej, stojącej lub leżącej skrzyżowanie jednej nogi z
drugą; skrzyżowanie również rąk i zamknięcie oczu; głębokie oddychanie połączone
z dotykaniem językiem górnego podniebienia. Ćwiczenie to rozprasza napięcie,
przygotowuje umysł do uczenia się, pomaga w spokojnym rozwiązywaniu zadań, poprawia
szacunek do samego siebie.
punkty na myślenie - jedna ręka leży na brzuchu w okolicy pępka, a druga masuje dwoma
palcami zagłębienia tuż pod obojczykiem po obu stronach mostka. Ćwiczenie to poprawia
ostrość widzenia i umiejętność.
"sowa" - jedna ręka leży na ramieniu, druga na pępku; odwrócenie głowy i
popatrzenie na ramię, na którym leży ręka; powolne odwracanie głowy w przeciwnym
kierunku i głośne wydmuchiwanie powietrza. Ćwiczenie to poprawia rozumienie ze słuchu,
a także pamięć krótko i długoterminową.
"leniwe ósemki" - rysowanie ręką znaku nieskończoności zaczynając w lewo
do góry; rysowanie jedną ręką, drugą i obiema naraz zaczynając zawsze od środka w
lewo do góry. Ćwiczenie to integruje lewe i prawe pole wzrokowe, podwyższa integrację
prawej i lewej półkuli, czego rezultatem jest poprawa równowagi i koordynacji. Pomaga w
czytaniu i rozumieniu tekstu, odpręża mięśnie wzrokowe.
rysowanie oburącz (symetryczne bazgranie) - wyobrażenie sobie pionowej linii wzdłuż
ciała, a następnie rysowanie w powietrzu po obu stronach linii obiema rękami naraz
identycznych (lustrzanych) części obrazka lub bazgrołów. Ćwiczenie to rozwija
umiejętności matematyczne oraz pisania i literowania. Pomaga w dostrzeganiu kierunków,
poprawia koordynację ręka - oko, zwiększa poczucie ciała w przestrzeni.
"słoń" - wyciągnięcie jednej ręki do przodu w staniu w rozkroku na lekko
ugiętych nogach; głowa zostaje przytulona do wyciągniętej ręki tak, aby zamknąć
ucho, drugie ucho nasłuchuje; kreślenie wyciągniętą ręką leniwych ósemek z
jednoczesną miękką pracą całego ciała. Ósemki należy kreślić raz jedną, a raz
drugą ręką. Ćwiczenie to poprawia zdolności matematyczne poprzez stymulację
ośrodków logicznego myślenia.
"aktywna ręka" - maksymalne wyciągnięcie jednej ręki do góry w staniu w
lekkim rozkroku; drugą ręką zostaje założona "blokada" z tyłu, z przodu i
z boków; ręka wyciągnięta w górę stara się pokonać "blokadę" pracując
izometrycznie. Ćwiczenie to przygotowuje mięśnie do pisania; pomaga wypocząć, gdy
ręce są zmęczone pisaniem.
krążenie szyją (wahadłowe ruchy głową) - spuszczenie głowy do przodu; delikatne
przetaczanie głowy z przodu z jednej strony na drugą bez wykonywania całych obrotów.
Ćwiczenie to odpręża mięśnie szyi i zablokowania wynikające z niemożliwości
przekraczania linii środka, poprawia poczucie pewności przy pisaniu i czytaniu.
"kobra"(energizer) - w wygodnym siadzie przy stole oparcie rąk na blacie;
pochylenie się do przodu połączone z wykonaniem wydechu; odchylenie się do tyłu i
wykonanie wdechu. Ćwiczenie to relaksuje, zwiększa motywację do działania.
"kapturek myśliciela" - położenie kciuków z tyłu na obu uszach
jednocześnie; masowanie uszu palcem wskazującym zwiniętym w wałek od góry do dołu;
delikatne masowanie uszu z chęcią jakby rozwinięcia małżowiny; na zakończenie
strzepnięcie uszu na górze, po środku i na dole. Ćwiczenie to podwyższa rozumienie ze
słuchu, poprawia zdolność myślenia, literowania, śpiewania, wystąpień publicznych,
pamięć krótkoterminową oraz stereofonię uszu.
2. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne:
Ćwiczenia oddechowe: wdech przez nos i wydech ustami; unoszenie rąk w górę przy wdechu
i spokojne opuszczanie przy wydechu; wykonywanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki na
wydechu; wymawianie głoski "s" na wydechu z jednakową głośnością oraz raz
ciszej i raz głośniej; dmuchanie na skrawek papieru na wydechu, wydmuchiwanie baniek
mydlanych przez słomkę; zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększaniu odległości;
dmuchanie na kłębuszki waty papierowe kulki, lekkie piłeczki; nadmuchiwanie balonów;
utrzymanie w powietrzu lekkiego piórka za pomocą dmuchnięć od spodu; gra na organkach,
trąbce, flecie, gwizdku.
Czynne ćwiczenia relaksacyjne:
Ćwiczenia całego ciała: swobodne marsze z luźnymi wymachami rąk; luźne skłony
ramion i tułowia w bok i w przód; luźne wymachy rąk w bok ze skrętem tułowia i
głowy; krążenia tułowia.
Ćwiczenia kończyn górnych: luźne wymachy rąk w lewo i w prawo i w dole; wymachy rąk
rozłożonych na boki do przodu do skrzyżowania ich przed sobą; wymachy rąk
wyciągniętych w górę nad głową ku dołowi, do skrzyżowania przed sobą; luźne
wymachy dłoni w dole i przy lekkim uniesieniu rąk do góry; opadanie ramion uniesionych
do góry lub rozstawionych w bok ku dołowi; krążenie opuszczonych w dół ramion;
przeciąganie się; lekkie uderzanie dłońmi o siebie i o uda; otrzepywanie, otrząsanie
dłoni w dole i przed sobą; luźne skłony tułowia z oparciem rąk o drabinki pod kątem
900. Ćwiczenia nóg: wymachy na przemian nóg do przodu; wymachy ręki i nogi w bok;
potrząsanie nogą; chód w miejscu z unoszeniem kolan.
Ćwiczenia oddechowo - relaksacyjne:
Ćwiczenia w pozycji stojącej: wdech nosem i wydech ustami;
wdech z wyciągnięciem rąk przed siebie i wydech z opuszczeniem rąk; wdech z
wyciągnięciem rąk ku górze z przeciągnięciem się i wydechem z opuszczeniem rąk w
dół;
wdech z odchyleniem rąk do tyłu i z uwypukleniem klatki piersiowej -
wydech z opuszczeniem rąk i przywiedzeniem do tułowia;
wdech z przyciągnięciem rąk i barków do ściany i uwypukleniem klatki piersiowej -
wydech z opuszczeniem rąk oraz odsunięciem się od ściany i ugięciem kolan;
wdech z podniesieniem rąk w górę i w bok - wydech ze skłonem w przód; wdech z rękami
na biodrach - skłon w bok - wydech w pozycji wyprostowanej.
Ćwiczenia w pozycji leżącej: głęboki wdech z uwypukleniem klatki piersiowej i długi
wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała; wdech z przyciśnięciem rąk do
materaca, rozstawione palce rąk naciskają na materac, wydech z rozluźnieniem całego
ciała; wdech z uniesieniem nóg i rąk jak najdalej od siebie, wydech wraz z
rozluźnieniem i opuszczeniem kończyn; wdech w leżeniu i z rękami leżącymi nad
głową, wydech wraz z wykonaniem siadu skulnego.
Ćwiczenia w pozycji siedzącej i klęcznej: wdech - oczy otwarte, wydechz zamknięciem
oczu i rozluźnieniem mięśni; wdech w siadzie skrzyżnym z uniesieniem ramion, wydech z
opuszczeniem ramion; wdech w siadzie skrzyżnym w pozycji wyprostowanej, wydech przy
skłonie w przód; wdech przy skłonie w bok, wydech w pozycji wyprostowanej; wdech z
uniesieniem rąk ku górze pozycji klęcznej (siad na piętach), wydech ze skłonem w
przód, ręce oparte na podłodze; wdech z uwypukleniem klatki piersiowej i z odchyleniem
głowy do tyłu opartej na rękach założonych karku, wydech z odchyleniem się do
przodu; wdech ze skłonem w bok, ręce założone na karku, wydech wraz z wyprostowaniem;
wdech w pozycji siedzącej, wydech podczas kładzenia się na plecy; wdech w pozycji
leżącej, wydech podczas siadania.
3. Ćwiczenia kształtujące pamięć i rozwijające wyobraźnię:
-słuchanie słownych opisów obrazów do wyobrażania sobie przez dziecko;
-skojarzeniowe tworzenie obrazków na bazie różnych znaków graficznych;
-zabawa w szybkie skojarzenia;
-kojarzenie liczby z wyrazem;
-tworzenie zdań z pierwszych liter wyrazów i odwrotnie;
-zapamiętywanie wyrazów w postaci łańcuszków;
-tworzenie map wiadomości;
-zabawa w "statki literowe";
-rozwiązywanie rebusów;
-zabawa "jak wyglądał by świat bez.";
-zabawa w "niedokończone zdania";
-próby definiowania pojęć dostosowanych do możliwości dziecka;
-tworzenie różnych rysunków z łączonych kółeczek;
-tworzenie rysunków z różnych figur geometrycznych.
4. Ćwiczenia plastyczne połączone z ćwiczeniami sfery emocjonalnej dla dzieci
zahamowanych:
Gra w kwiaty (na zasadzie Piotrusia - bez karty nieparzystej):
-gra w karty;
-wybór i omówienie najładniejszej karty;
-przekalkowywanie najładniejszych kwiatów - kolorowanie powstałych rysunków.
Układanie mozaiki;
Kopiowanie na szkle;
Malowanie palcami;
Rysowanie świecą;
Lepienie z gliny, plasteliny, modeliny, masy solnej:
-ugniatanie materiału do lepienia tak jak ciasto;
-lepienie dowolnego kształtu;
-malowanie powstałej rzeźby farbami, a na koniec bezbarwna farbą.
Kompozycje cięte nożem, dłutkiem w gipsie:
-rozrobienie gipsu do konsystencji lanego ciasta;
-smarowanie wnętrza pudełka tekturowego świecą;
-wlanie gipsu do pudełka i zastygnięcie;
-wycinanie dowolnej kompozycji na zastygłym gipsie, różnicując grubość i szerokość
kreski.
Wycinanka ze szmatek;
Witraże papierowe;
Formowanie z pasków papieru;
Formowanie z drutu i gipsu:
-umocowanie drutu na drewnianej podstawce;
-wyginanie drutu i nadanie mu odpowiedniego kształtu;
-narzucanie gipsu na szkielet z drutu;
-formowanie zaplanowanego kształtu.
Opracowała: PEDAGOG SPECJALNY Damiana Płomińska
|