Pierwsza
pomoc przedmedyczna w szkole
Każdy człowiek, któremu powierza się bezpieczeństwo, zdrowie i życie drugiego
człowieka, powinien nieustannie zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka spoczywa
na nim. Odpowiedzialność jest tym większa, im młodszy jest podopieczny.
Wobec powyższego faktu należy być świadomym, iż w tak ogromnym zbiorowisku, jakim
jest szkoła, nietrudno o wypadek. Nauczyciel sprawujący opiekę nad dziećmi powinien
pamiętać, że pierwsza pomoc to jedynie doraźna, czasowa pomoc, zanim dotrze fachowa i
wykwalifikowana siła medyczna.
Udzielający pomocy nauczyciel powinien kierować się następującymi zasadami:
- Ocenić sytuację i zabezpieczyć teren;
- Ocenić stan poszkodowanego dziecka;
- Wezwać pomoc lub wyspecjalizowaną służbę medyczną, jeśli zaistnieje taka
potrzeba;
- Zabezpieczyć poszkodowanego przed możliwością dodatkowego urazu lub uszkodzenia,
pamiętając o ewakuowaniu z miejsca wypadku tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy istnieje
bezpośrednie zagrożenie dla poszkodowanego;
- Przystąpić do akcji ratowniczej.
Należy pamiętać, że dla poszkodowanego dziecka istotne jest, aby:
- zapewnić mu komfort psychiczny,
- mieć z nim ciągły kontakt słowny (mówić do poszkodowanego bez względu na jego
świadomość),
- być przy nim, aż opiekę przejmie fachowa służba medyczna.
PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA POLEGA NA WYELIMINOWANIU DZIAŁANIA CZYNNIKA USZKADZAJĄCEGO
ORAZ NA POBIEŻNEJ OCENIE STANU POSZKODOWANEO
Ocena taka opiera się na:
-Sprawdzeniu stanu przytomności poszkodowanego dziecka;
- Zatamowaniu krwotoku zewnętrznego, jeśli wystąpił;
- Sprawdzeniu drożności w jamie ustnej, ewentualnym usunięciu z niej zbędnych
przedmiotów;
- Skontrolowaniu czynności życiowych (oddechu, krążenia przez sprawdzenie tętna).
Jeśli nie ma czynności życiowych lub zanikają, to przywracamy je, bezzwłocznie
wykonując sztuczne oddychanie, bądź masaż serca. Pamiętając, że należy je
kontrolować co minutę.
- W dalszej kolejności sprawdzamy, czy nie został uszkodzony kręgosłup oraz pozostałe
części ciała, zaczynając od głowy, poprzez klatkę piersiową, brzuch, miednicę,
kończyny górne, a kończąc na kończynach dolnych.
- Jeśli kręgosłup dziecka nie uległ uszkodzeniu, a dziecko nadal jest nieprzytomne,
układamy jego ciało w pozycji bocznej ustalonej, po uprzednim zabezpieczeniu
występujących urazów.
- Następnie okrywamy dziecko, chroniąc je przed nadmierną utratą ciepła.
- Towarzyszymy dziecku do chwili przybycia wyspecjalizowanej i fachowej służby
medycznej, której zdajemy ustny raport o stanie poszkodowanego.
NAJCZĘSTRZE URAZY DZIECIĘCE W WIEKU SZKOLNYM
- zasłabnięcia i omdlenia
- krwotoki
- zranienia
- zwichnięcia i złamania
- urazy kręgosłupa
- urazy głowy
- ciała obce w nosie, gardle, oku, uchu, przełyku
- ukąszenia i użądlenia
- oparzenia i odmrożenia
- zatrucia
ZASŁABNIĘCIA I OMDLENIA
Ustalić przyczynę takiego stanu. Jeżeli jest świadomość, to układamy w pozycji
leżącej na plecach, rozluźniamy odzież, zapewniamy właściwą wentylację, unosimy
nogi w górę nad poziomem serca, na wysokość 20- 30 cm. Robimy chłodny okład na
czoło.
Przy utracie świadomości sprawdzamy drożność jamy ustnej, oceniamy wentylację,
jeżeli zajdzie potrzeba udrażniamy górne drogi oddechowe, ustalamy wydolność układu
krążenia. Przy zachowaniu czynności życiowych oraz braku obrażeń ogólnych i
neurologicznych, układamy w pozycji bocznej ustalonej. Kontrolujemy czynności życiowe,
co minutę. Jeżeli utrata przytomności utrzymuje się dłużej, wzywamy pomoc medyczną.
KRWOTOKI
Najczęstszymi wśród dzieci są krwotoki z nosa. W pozycji siedzącej, u poszkodowanego
mocno uciskamy raz po raz skrzydełka nosa, z jednoczesnym podłożeniem pod brodę
tamponu z gazy, aż do zatamowania krwotoku. Ewentualnie można zrobić zimny okład na
nos i czoło. Przy krwotokach z ran, robimy mocny ucisk bezpośrednio na ranę jałowym
tamponem z gazy do ustania krwotoku. Następnie zabezpieczamy ranę sterylnym opatrunkiem.
ZRANIENIA
Ranę przemywamy wodą utlenioną lub w zależności od istniejących warunków wodą
bieżącą, albo wodą z szarym mydłem. Osuszoną ranę osłaniamy jałowym opatrunkiem.
Jeżeli w ranie tkwią obce ciała pod żadnym pozorem nie usuwamy ich.
ZWICHNIĘCIA I ZŁAMANIA
Pierwsza pomoc ogranicza się do unieruchomienia uszkodzonego odcinka narządu ruchu przed
poruszeniem poszkodowanym. W celu osłabienia szybkości narastania obrzęku w miejscu
złamania, kończynę należy ułożyć nieco wyżej nad poziomem serca, ponadto można
ją obłożyć workami z lodem. Jeśli urazowi uległa kończyna górna unieruchamiamy ją
podwieszając na ubraniu rannego, bądź chuście trójkątnej przez zawieszenie na szyi
za pomocą bandaża lub przez przymocowanie zranionej kończyny do klatki piersiowej.
W uszkodzeniu w obrębie barku czy kości ramiennej należy założyć opatrunek szynowy.
Trzeba przestrzegać zasady przymierzania i modelowania szyny na kończynie zdrowej, aby
nie poruszać uszkodzonej kończyny. Następnie dokładnie przymocowujemy szynę do
uszkodzonej kończyny. Zawsze koniecznym uzupełnieniem jest podwieszenie kończyny na
temblaku. Przy złamaniu kończyny dolnej można ewentualnie unieruchomić ją przez
przybandażowanie jej do nogi zdrowej (wyłączając zwichnięcie stawu biodrowego),
ponadto, gdy nasili się ból rannej kończyny lub nastąpi zasinienie należy
zrezygnować z tego typu unieruchomienia.
URAZY KRĘGOSŁUPA
Naczelną zasadą przy udzielaniu pierwszej pomocy jest utrzymanie tułowia i głowy
poszkodowanego w pozycji pośredniej pomiędzy nadmiernym zgięciem a wyprostem,, aby nie
uciskać na rdzeń kręgowy. Najkorzystniejszą dla poszkodowanego jest pozycja leżąca w
bezruchu, dlatego po bokach rannego układa się worki, np. z piaskiem.. Jeśli konieczny
jest transport w inne miejsce, wyciągać należy rannego za ręce lub nogi, co zapewnia
naturalne ustawienie kręgosłupa. W razie konieczności ewakuowania poszkodowanego,
czynność tę powinno wykonać kilka osób jednocześnie, podtrzymując choremu głowę,
kark, klatkę piersiowa, okolicę lędźwiową oraz miednicę i uda.
URAZY GŁOWY
Ranne w głowę dziecko wymaga stałej obserwacji, nawet, jeśli nie utraciło
przytomności. Należy kontrolować jego tętno i liczbę oddechów. Utrata przytomności,
nawet chwilowa, może wskazywać na wstrząśnięcie mózgu. Układamy poszkodowane
dziecko w pozycji leżącej na plecach, z głową ułożona na boku, lekko odchyloną,
jednocześnie podkładamy pod głowę coś miękkiego, zwłaszcza przy obrzęku mózgu.
Okrywamy jego ciało i zapewniamy mu całkowity spokój. Jeśli wystąpią drgawki wskutek
wzrostu ciśnienia śródczaszkowego, wkładamy między zęby przedmiot w celu uchronienia
przed przygryzieniem języka. W przypadku zranienia w głowę, na krwawiącą ranę
wywrzeć ucisk sterylnym opatrunkiem w celu zatamowania krwi, jeśli nie ma objawów
wgniecenia kości czaszki. Gdy z uszu lub nosa wycieka krew lub płyn surowiczy, należy
liczyć się ze złamaniem podstawy czaszki i uszkodzeniem opon mózgowych, wówczas
jedynie luźno osłaniamy te miejsca jałowymi gazikami, które zmieniamy po ich
namoczeniu.
CIAŁA OBCE:
W NOSIE- gdy jest dobrze widoczne usuwamy, np. pęsetą., bądź uciskamy wolne
skrzydełko nosa i zlecamy mocne wydmuchnięcie powietrza drożnym otworem nosa; głębiej
tkwiące przedmioty wymagają interwencji laryngologa.
W GARDLE- należy położyć poszkodowanego twarzą w dół z głową ułożoną niżej
niż nogi, względnie przewiesić przez kolano, po czym silnie uderzyć łódkowatą
dłonią między łopatki, tak aby ciało obce samoistnie wypadło. U dzieci często
skuteczne bywa uniesienie do góry chwytając za talerze biodrowe oraz pośladki, co z
reguły wystarcza do pobudzenia kaszlu i wydalenia obcego ciała.
W PRZEŁYKU- wymaga interwencji lekarskiej, należy uspokoić poszkodowanego i zlecić mu,
aby nie połykał śliny.
W OKU- najczęściej wypłukujemy czystą wodą bieżącą, wlewając jej duże ilości do
worka spojówkowego, kierując strumień od wewnętrznego do zewnętrznego kąta oka, przy
szeroko rozwartej powiece. Po zabiegu założyć na oko jałowy gazik.
W UCHU- pociągnąć małżowinę uszną ku dołu i do tyłu, co umożliwia obejrzenie
nawet błony bębenkowej i daje możliwość usunięcia ciała obcego pęsetą.
UKĄSZENIA I UŻĄDLENIA:
UKĄSZENIA- powstałą ranę należy przemywać gorącą wodą z mydłem przez 10- 15
minut. Gdy rana jest głęboka przemywamy ja bieżącą wodą lub wodą utlenioną. Po
czym ranę osłaniamy jałowym opatrunkiem.
W przypadku ukąszenia przez żmiję, pierwsza pomoc polega na natychmiastowym nałożeniu
opaski uciskowej ponad miejsce ukąszenia tak, aby opaska nie hamowała odpływu krwi z
żył głębokich, a jedynie zaciskała powierzchowne naczynia krwionośne i chłonne. W
przypadku narastania obrzęku ponad założoną opaską należy założyć wyżej drugą
opaskę, gdyż przesuwanie tej samej opaski nie jest wskazane Następnie należy rozciąć
ranę (podłużnie do osi kończyny) na głębokość 1 cm i rozchylić na podobną
szerokość, po czym odsysać (bańką lub kieliszkiem) jad z rany przez około 30 minut.
Przez cały czas akcji ratunkowej poszkodowany powinien leżeć w celu zwolnienia
krążenia krwi, a co zatem idzie zwolnienia szybkości wchłaniania się jadu.
UŻĄDLENIA- ulgę w cierpieniu sprawia okład z roztworu sody oczyszczonej lub amoniaku;
obrzęk i ból łagodzi również okład z plasterków cebuli. Jeżeli poszkodowany jest
uczulony na jad danego owada wymaga bezzwłocznej interwencji lekarskiej.
Kleszcza ze skóry dziecka usuwamy przez wyrwanie go w całości zdecydowanym
szarpnięciem pęsetą, następnie dezynfekujemy miejsce na skórze.
OPARZENIA I ODMROŻENIA:
OPARZENIA- miejsca poparzone na skórze dziecka chłodzimy strumieniem bieżącej wody tak
długo, aż poczuje wyraźną ulgę; w przypadku wystąpienia pęcherzy nie przekuwamy i
nie zdzieramy ich; oparzenia powierzchowne zabezpiecza się opatrunkiem jałowym. Jeśli
oparzenia są rozległe i przylgnie do skóry odzież, nie ściągamy jej. Podajemy płyny
do picia już przy oparzeniu II0. Każde oparzenie należy skonsultować z lekarzem.
ODMROŻENIA- pierwsza pomoc polega na ogrzaniu odmrożonych miejsc lub delikatnym i
stopniowym masowaniu ich; potem należy zaopatrzyć grubymi opatrunkami z nawazelinowanej
gazy i waty. Jeżeli całe ciało przemarznie lub przemoknie, wówczas robimy
rozgrzewającą kąpiel w wodzie o temperaturze 25- 300C,po kilku minutach podwyższamy
temperaturę do 37 st. C.
ZATRUCIA
Ratowanie zatrutego dziecka, które nie utraciło przytomności zależy w znacznym stopniu
od wywiadu i poznania okoliczności zatrucia, stąd zebranie rzetelnych informacji na
miejscu wypadku i przekazanie ich lekarzowi jest bardzo istotne. Właściwą odtrutką
może być zwykła woda przegotowana lub destylowana o temperaturze pokojowej, bądź
węgiel aktywny. Jeśli dziecko jest nieprzytomne, należy ułożyć je w pozycji bocznej
ustalonej, chronić jego ciało przed oziębieniem kontrolować czynności życiowe;
bezzwłocznie przekazać pod opiekę lekarską.Nauczyciel jest bezwzględnie zobligowany,
do udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłym wypadku każdemu dziecku,
jednakże zawsze powinien mieć na uwadze własne bezpieczeństwo, dlatego musi stosować
wszelkie środki ostrożności.
Pedagog specjalny: Damiana Płomińska
|