Klasa I – dwie godziny w tygodniu

 

 

Lp.

ZADANIA DO REALIZACJI

OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

UMIEJĘTNOŚCI

WIADOMOŚCI

 

1.

 

 

Rozpoznawanie wad postawy. Pogadanka na temat bezpieczeństwa podczas zajęć gimnastyki korekcyjnej. Testy sprawdzające siłę mięśni brzucha

 

- potrafi stosować podstawowe zasady higieny przed i po wysiłku fizycznym

 

- wie, jak bezpiecznie zachować się w trakcie i po zajęciach w sali

  i w terenie,

- wie, dlaczego powinien uczestniczyć w zajęciach

 

2.

 

Testy sprawdzające siłę mięśni grzbietu i obręczy barkowej.

      

- próbuje samodzielnie przyjąć prawidłową pozycję wyjściową

  do ćwiczeń

 

 

- wie, jak dokładnie wykonać prosty ruch,

- wie, jak prawidłowo oddychać

  w trakcie ćwiczenia

 

3.

 

Pogadanka na temat „Jak dbać

o swoją postawę”. Nauka przyjmowania postawy skorygowanej.

 

- próbuje ocenić swoją postawę,

podejmuje próbę przyjmowania postawy skorygowanej

 

 

- wie, jak dbać o swoją postawę,

- wie, przez jakie działania ruchowe prawidłowo rozwijać swoją sylwetkę

 

4.

 

Nauka korygowania postawy przez współćwiczącego.

 

- próbuje korygować postawę partnera

 

 

- zna elementy poprawnej postawy ciała

 

 

5.

 

Utrwalanie nawyku postawy prawidłowej w różnych pozycjach.

 

- dokonuje korekcji lokalnych

  i globalnych,

- przestrzega podanych reguł obowiązujących we wprowadzonych zabawach

 

 

- wie, jak ułożyć ciało w różnych pozycjach próbuje korygować postawę ciała w różnych pozycjach wyjściowych.

 

6.

 

Dokonywanie korekcji globalnych podczas manipulowania przyborem (piłki i szarfy).

 

 

- potrafi dokonać korekcji globalnej podczas manipulowania przyborami

 

 

- wie, jak skoncentrować się przy wykonywaniu ćwiczenia

 

7.

 

Wzmacnianie mięśni posturalnych.
Zabawy na powietrzu.

 

- dba o prawidłową postawę w różnych sytuacjach (podczas zabawy, nauki, odpoczynku),

- docenia walory ćwiczeń na świeżym powietrzu,

- rozwija siłę mięśni przez ćwiczenia ogólnorozwojowe

 

 

- wie, czy poziom elastyczności mięśni jest wystarczający, czy nie

 

8.

 

Nauka prawidłowego oddychania. Gry i zabawy z wykorzystaniem piłeczek do tenisa stołowego.

 

- poprawnie, głęboko oddycha (wdech nosem, długi wydech ustami),

- panuje nad swoimi emocjami podczas zabaw z elementami współzawodnictwa

 

 

- rozumie, jaka jest różnica

  w oddychaniu torem piersiowym

  i brzusznym,

 - potrafi bezpiecznie bawić się  piłkami

 

9.

 

Zwiększanie wydolności układu oddechowego podczas nauki oddechu torem piersiowym i brzusznym – zabawa i ćwiczenia

w leżeniu tyłem. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha.

 

- potrafi podczas ćwiczeń oddychać torem piersiowym i brzusznym,

- poznaje swoje możliwości ruchowe i zmienność pracy mięśni w zależności od oddychanie torem piersiowym lub brzusznym

 

 

- rozumie, znaczenie ćwiczeń kształtujących
i ich wpływ na rozwój fizyczny,

  próbuje poprawnie wykonać ruch

  i prawidłowo oddychać

 

10.

 

Przeciwdziałanie przykurczom mięśni piersiowych, gry, zabawy

z laskami.

 

 

 

- poprawienie i bezpiecznie ćwiczy

z laskami,

- rozumie jak ułożenie głowy wpływa na poprawność ruchu

  w trakcie ćwiczenia

 

 

- wie, jak rozwijać koordynację ruchową w pozycjach niskich,

- zna i potrafi nazywać części swojego ciała,

- potrafi ćwiczyć różnych płaszczyznach

 

11.

 

Ćwiczenia antygrawitacyjne

z wykorzystaniem lekkich przedmiotów (np. książka, woreczek).

 

 

- umie przyjmować prawidłową postawę w staniu i siadzie (książka lub woreczek utrzymuje się na głowie),

- poznaje swoje możliwości ruchowe i zmienność pracy mięśni

 

 

- rozumie znaczenie ćwiczeń kształtujących i ich wpływ

  na rozwój fizyczny

 

12.

 

Nauka indywidualnych ćwiczeń specjalnych korygujących określoną wadę.

 

 

- rozumie pojęcie „indywidualne ćwiczenia specjalne”,

- umie przyjąć prawidłową pozycję wyjściową do swoich ćwiczeń,

- potrafi prawidłowo napiąć mięśnie, rozluźnić lub rozciągnąć (w zależności od polecenia nauczyciela)

 

 

- próbuje samodzielnie wykonać ćwiczenia na osłabione partie mięśniowe,

- zna sposoby samokontroli swojej postawy

 

13.

 

Doskonalenie poznanych ćwiczeń indywidualnych - specjalnych jako przygotowanie do ćwiczeń domowych (ćwiczenia indywidualne, grupowe i stacyjne).

 

 

- wykonuje indywidualne ćwiczenia przeciwdziałające jego wadzie postawy,

- zna i stosuje reguły zachowania

  w ćwiczeniach grupowych

  i stacyjnych.

 

 

- zna reguły zachowania

  w ćwiczeniach grupowych

  i stacyjnych,

- próbuje samodzielnie wykonać ćwiczenia na osłabione partie mięśniowe

 

14.

 

Zajęcie otwarte. Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy. Kontrola umiejętności w wykonywaniu ćwiczeń.

 

 

- potrafi przyjąć postawę skorygowaną,

- umie sprawdzić i ocenić swoją postawę,

- rozumie potrzebę wykonywania ćwiczeń w domu,

- chętnie podejmuje ćwiczenia domowe i za pomocą przyjętych symboli oznacza w specjalnie opracowanym „Dzienniku ćwiczeń korekcyjnych” – każdy dzień,

  w którym wykonywał ćwiczenia domowe (pod opieką dorosłych)

 

 

- zna  i potrafi dobrze wykonać zadania indywidualne,

- wie, jak ułożenie głowy wpływa na poprawność symetrycznej pracy mięśni,

- potrafi kontrolować ułożenie poszczególnych odcinków ciała względem siebie
i  przyrządów,

- potrafi łączyć proste elementy ćwiczenia
w bardziej złożone

 

15.

 

Jak może odpoczywać kręgosłup? Zapoznanie z pozycjami odciążającymi kręgosłup.

 

 

- wie w jakich pozycjach odpoczywa kręgosłup i potrafi te pozycje przyjąć,

- poprawnie wykonuje ćwiczenia symetryczne w pozycjach niskich – w odciążeniu

 

- próbuje zapamiętać swoje ćwiczenia,

- wie, jaką pozycję wyjściową przyjąć,

- wie, jak wykonać ruch i jak zakończyć ćwiczenie,

- kontroluje ułożenie ciała przy ćwiczeniach Klappa

 

 

16.

 

Elongacja kręgosłupa (czynna i bierna) – ćwiczenia Klappa symetryczne wzmacniające mięśnie grzbietu, brzucha i pośladków.

 

 

- zna i potrafi wykonać ćwiczenia Klappa w różnych pozycjach,

- potrafi umiejętnie zastosować ćwiczenia do swojej wady,

- potrafi wykonać ćwiczenia symetryczne

 

 

- wie, ile szkody może przynieść zła pozycja wyjściowa

 

17.

 

Przeciwdziałanie przykurczom i zwiększenie ruchomości w stawach. Ćwiczenia z wykorzystaniem lasek i obręczy.

 

 

- wykonuje ruch w takim zakresie, aby przy ćwiczeniu nie wystąpił ból,

- dba o bezpieczeństwo swoje

  i współćwiczących,

- szanuje przybory i przyrządy

 

 

- zna i potrafi wskazać u siebie osłabione partie mięśniowe

 

18.

 

Wzmacnianie mięśni posturalny. Zabawy i gry naśladowcze (sposoby poruszania się różnych zwierząt czworonożnych).

 

 

- panuje nad swoimi emocjami podczas gier z elementami współzawodnictwa,

- prawidłowo naśladuje sposoby poruszania się zwierząt czworonożnych

 

 

- rozumie potrzebę wzmacniania mięśni

 

19.

 

Doskonalenie poznanych ćwiczeń. Kontrola ćwiczeń domowych.

 

 

- wie jakimi działaniami ruchowymi zwiększyć wydolność swojego organizmu,

- jest otwarty, koleżeński i serdeczny w stosunku do innych dzieci

 

 

- zna reguły zachowania

  w ćwiczeniach grupowych, stacyjnych,

- próbuje skoncentrować się podczas wykonywania ćwiczenia

 

20.

 

Korygowanie płaskostopia – czynne napinanie mięśni stopy

(ćwiczenia z szarfami i woreczkami)

 

 

- zna ćwiczenia przeciw płaskostopiu

- prawidłowo wykonuje ćwiczenia relaksując dla kończyn dolnych

 

 

- rozumie potrzebę stosowania ćwiczeń wzmacniających mięśnie stopy

 

21.

 

Wzmacnianie mięśni stopy

- ćwiczenia oporowe korygujące stopę.

 

 

- zna i stosuje zasady prawidłowego chodu,

- uczeń w sposób koleżeński

  i kulturalny wykonuje ćwiczenia

  w parach.

 

 

- rozumie znaczenie prawidłowego stawiania stóp w chodzie oraz podczas biegu

 

22.

 

Nauka zadań indywidualnych dotyczących danej wady. Zwiększenie intensywności ćwiczeń.

 

 

- przyjmuje prawidłową pozycję wyjściową, wykonuje ruch w określonym kierunku i przyjmuje poprawną pozycję końcową

 

 

- próbuje zapamiętać swoje ćwiczenia,

- wie, jaką pozycję właściwą przyjąć,

- jak wykonać ruch, jak zakończyć ćwiczenie

 

23.

 

Zajęcie otwarte. Utrwalenie zadań indywidualnych.

 

 

- poprawnie, samodzielnie wykonuje indywidualne zadania domowe.

- oznacza w „Dzienniku ćwiczeń korekcyjnych” dni, w których ćwiczył w domu pod opieką dorosłych

 

 

- rozumie znaczenie ćwiczeń kształtujących ich wpływ

  na rozwój fizyczny

 

24.

 

Ćwiczenia chodu i lekkiego biegu z zachowaniem prawidłowej postawy. Gry i zabawy z elementami współzawodnictwa

 

 

- chodzi i biega stosując zasady prawidłowego chodu i biegu,

- panuje nad swoimi emocjami podczas gier i zabaw

 

 

- rozumie znaczenie poprawnego trzymania się w staniu, siadzie oraz podczas zabawy

 

25.

 

Rozwijanie sprawności kondycyjnej. Zabawy na powietrzu

 

 

- jest twórczo nastawiony do życia, wykazuje pogodę ducha i serdeczność stosunku do innych,

- zna i stosuje aktywne formy wypoczynku

 

- wie, jak ćwiczyć, aby uch był prawidłowy w pełnym zakresie,

- potrafi bezpiecznie bawić się piłkami w terenie,

- rozumie znaczenie ćwiczeń kształtujących ich wpływ na rozwój fizyczny organizmu

 

 

26.

 

Rozwijanie orientacji przestrzennej w zajęciach terenowych - wykorzystanie naturalnych przeszkód i nietypowych przyrządów.

 

 

- chętnie ćwiczy na świeżym powietrzu,

- przestrzega zasad bezpieczeństwa,

- ewentualne konflikty rozwiązuje bez stosowania agresji

 

 

- wie, co sprzyja, a co szkodzi zabawom na powietrzu

 

27.

 

Rozciąganie i wzmacnianie mięśni odcinka piersiowego piersiowego obręczy barkowej. Ćwiczenia indywidualne i grupowe z ławeczkami i drabinkami.

 

 

- prawidłowo i w bezpieczny sposób wykonuje ćwiczenia na ławeczce,

- podejmuje próby wykonania zwisu czynnego na drabinkach

 

 

- wie, jak rozwijać koordynację ruchowa w pozycjach niskich,

- potrafi ćwiczyć w różnych płaszczyznach

 

28.

 

Różne formy współzawodnictwa

w dmuchaniu piłeczek ping

- pongowych w pozycjach Klappa. Zwiększenie wydolności układu oddechowego podczas oddychania torem piersiowym.

 

 

- potrafi wykonać prawidłowo wdech i wydech podczas ćwiczeń,

- przyjmuje poprawnie pozycję
Klappa

 

- rozumie, jaka jest różnica w oddychaniu torem piersiowym i brzusznym,

- rozwija pamięć wzrokowo – ruchową przy zmianie stacji i powierzonym w zadaniu do wykonania

 

29.

 

Czynne napinanie mięśni obręczy barkowej – z wykorzystaniem drabinek i ławeczek.

 

 

- przyjmuje prawidłową pozycję wyjściową,

- wykonuje skurcz mięśnia i ruch

  w stawie w pełnym zakresie,

- przyjmuje prawidłową pozycję końcową

 

 

- wie, przez jakie działania ruchowe prawidłowo rozwijać własna sylwetkę,

- potrafi powiedzieć, dlaczego ćwiczymy symetrycznie prawą i lewą rękę

 

30.

 

Dynamiczne ćwiczenia mięśni grzbietu. Ćwiczenia naśladowcze, np. „koci grzbiet”.

 

 

- umie utrzymać równowagę odcinkową w pozycjach niskich i średnich

 

- wie, jak korygować postawę

  w pozycjach niskich i średnich

 

 

31.

 

Doskonalenie zadań ruchowych. Ćwiczenia z przyborem niekonwencjonalym.

 

 

- poprawnie wykonuje ćwiczenia utrzymujące napięcie mięśni posturalnych

 

- potrafi kontrolować ułożenie poszczególnych odcinków ciała względem siebie i przyrządów,

- kształtuje pamięć ruchową przy zmianie przyborów i przyrządów,

- wie, jak wykorzystać do ćwiczeń przybory niekonwencjonalne

 

 

32.

 

Kontrola umiejętności wykonywania ćwiczeń posturalnych. wykorzystanie przyborów niekonwencjonalnych.

 

 

- umie wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne,

- potrafi kontrolować ułożenie poszczególnych odcinków ciała względem siebie i przyborów

 

 

 

- wie, jak ułożenie głowy wpływa na poprawność symetrycznej pracy mięśni

 

33.

 

Kontrolne indywidualne testy srawdzające wytrzymałość mięśni grzbietu, brzucha, obręczy barkowej. Porównanie wyników.

 

 

- samodzielnie wyciąga wnioski

  o swojej wytrzymałości na podstawie porównania wyników,

- nie krytykuje i nie ocenia wyników uzyskanych przez kolegów

  i koleżanki

 

 

- rozumie potrzebę wykonywania testów sprawdzających

 

34.

 

Gry i zabawy na świeżym powietrzu. Rozwijanie sprawności kondycyjnej podczas zabaw korekcyjnych.

 

 

- chętnie ćwiczy na świeżym powietrzu,

- zna sygnały dźwiękowe,

- reakcje na zmianę kolorów,

- ćwiczenia antygrawitacyjne.

 

 

- zna pojęcie koordynacji wzrokowo – ruchowej

 

35.

 

Korekcyjny tor przeszkód jako sprawdzian zdobytych umiejętności

i wytrzymałości mięśniowej.

 

 

- umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,

- rozwija wytrzymałość w prostych ćwiczeniach kształtujących prawidłową sylwetkę

 

 

- potrafi prowadzić zabawę relaksacyjną,

- określa (po pokonaniu toru przeszkód) mocne i słabe strony swojej sprawności motorycznej

 

 

Klasa II – dwie godziny w tygodniu

 

 

 

Lp.

 

 

 

ZADANIA GŁÓWNE

 

OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

 

 

UMIEJĘTNOŚCI

 

 

WIADOMOŚCI

 

1.-2.

 

Rozpoznawanie wad podstawy. Testy sprawdzające siłę mięśni brzucha, grzbietu i obręczy barkowej. BHP podczas zajęć gimnastyki korekcyjnej.

 

 

- potrafi prawidłowo przyjąć pozycję wyjściową do testu

 

- wie, jak należy oddychać w trakcie maksymalnego wysiłku

- zna i stosuje podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas zajęć

 

3.

 

Rozwijanie sprawności kondycyjnej.

 

- poznaje zabawy bieżne, ze zmianą tempa, kierunku ruchu, reakcji na sygnał dźwiękowy i zmianę kolorów

- potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabaw i ćwiczeń

 

 

- wie, jak zachować się w terenie

- wie, jak współpracować z uczniem słabszym

 

4.

 

Kształtowanie wytrzymałości przez uaktywnianie mięśni posturalnych i oddechowych.

 

- rozwija sprawność ruchowo – wzrokową przez ćwiczenia z piłkami lekarskimi – 1kg, gumowymi do mini piłki siatkowej w ćwiczeniach i zabawach kształtujących mięśnie

 

 

- wie, jak podrzucać, łapać, kozłować i toczyć piłkę oburącz, prawą i lewą rękę, sam i w parach

- umie trafić w wyznaczony cel prawą i lewą ręką

 

5.

 

Przyjmowanie prawidłowej postawy na sygnał wzrokowy i słuchowy.

 

 

- umie przyjąć postawę skorygowaną

- reaguje na sygnał wzrokowy i słuchowy

 

 

- zna reguły różnych zabaw i gier ruchowych

 

6.

 

Przeciwdziałanie przykurczą i zwiększenie ruchomości w stawach.

 

- stara się kształtować gibkość przez ćwiczenia ogólnorozwojowe ze szczególnym zwróceniem uwagi na ruch w pełnym zakresie, ułożenie redresyjne rozciągające mięśnie klatki piersiowej z użyciem ławeczek, drabinek, piłek lekarskich pojedynczo i w parach

 

 

- wie, jak przyjąć pozycje wyjściową do ćwiczeń, jak prawidłowo ustawić się do rzutu piłką

- zna reguły obowiązujące przy ćwiczeniach na przyrządach i z przyborami

 

7.

 

 

Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem przyborów niekonwencjonalnych.

 

 

- rozwija siłę mięśni wdechowych i wydechowych przećwiczenia z przyborem niekonwencjonalnym

 

- potrafi prawidłowo oddychać trakcie ćwiczeń

- rozumie znaczenie podstawowych pojęć związanych ze sprawnością fizyczną

 

 

8.

 

 

Różne rodzaje chodu

- gry i zabawy naśladujące poruszanie się zwierząt.

 

 

- rozwija sprawność ruchowo – wzrokową poprzez zabawy i gry ruchowe

- stosuje zasady poprawnego wykonania ćwiczeń

 

 

 

- zna celowość stosowanych zabaw i gier ruchowych

 

9.

 

 

Zajęcie otwarte. Doskonalenie umiejętności poprawnego wykonywania zadań indywidualnych.

 

 

- rozwija wytrzymałość i siłę, realizując zadania indywidualne

- stosuje zasady poprawnego wykonania ćwiczeń

 

- zna celowość stosowanych ćwiczeń indywidualnych

- zna zadania indywidualne kształtujące nawyk prawidłowej postawy

- wie, jak postępować, aby nie dopuścić do powstawania wady postawy

 

 

10.

 

 

Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego w pozycjach niskich Klappa.

 

 

- potrafi przyjąć pozycję niską Klappa

- rozwija wytrzymałość i siłę mięśni grzbietu

 

- rozumie, co to są ćwiczenia Klappa

 

11.

 

 

Ćwiczenia czynne mięśni posturalnych. Wykorzystanie przyborów (piłki, woreczki) i przyrządów (ławeczki, drabinki).

 

 

- rozwija sprawność ruchowo-wzrokową przez ćwiczenia z piłkami

- rozwija koordynację ruchową na przyrządach

 

- zna reguły obowiązujące przy ćwiczeniach na przyrządach

   i z przyborami

 

12.

 

 

Wytwarzanie umiejętności przyjmowania prawidłowej postawy ciała przez uaktywnienie mięśni posturalnych i oddechowych. Oddychanie torem piersiowym i brzusznym.

 

- oddycha prawidłowo torem piersiowym lub brzusznym

  (w zależności od wykonywanego ćwiczenia)

- przyjmuje prawidłową postawę w różnych sytuacjach

 

- rozumie, jaka jest różnica w oddychaniu torem brzusznym i piersiowym

- próbuje poprawnie wykonać ruch i prawidłowo oddychać w trakcie ćwiczenia

 

13.

 

 

Nauka wykonywania testu ściennego.

 

- wzmacnia mięśnie posturalne

- przyjmuje skorygowaną postawę w staniu

 

- potrafi prawidłowo wykonywać test ścienny

- rozumie znaczenie podstawowych pojęć związanych ze sprawnością fizyczną

 

 

14.

 

Zwiększanie pojemności i ruchomości klatki piersiowej – z wykorzystaniem przyborów niekonwencjonalnych. Ćwiczenia z partnerem.

 

 

- stara się kształtować gibkość przez ćwiczenia ogólnorozwojowe

 

- zna zasady zachowania się w zespole i stara się współpracować z partnerem

 

15.

 

Zapoznanie uczniów z 24 – godzinnym systemem przeciwdziałania wadom postawy. Nauka prawidłowego przeprowadzenia gimnastyki porannej.

 

 

- poznaje 24 – godzinny system przeciwdziałania wadom postawy.

- potrafi stosować aktywne formy wypoczynku

 

- zna celowość stosowania higienicznego i racjonalnego trybu życia

- wie, jak przeprowadzić gimnastykę poranną

 

16.

 

Ćwiczenia elongacyjne w różnych pozycjach.

 

- próbuje wydłużać czynnie kręgosłup w różnych pozycjach wysokich i niskich

- utrwala nawyk przyjmowania postawy prawidłowej (w różnych sytuacjach)

 

- rozumie podstawowe pojęcia związane z terminologią ćwiczeń (pozycje wyjściowe, kierunek ruchu, pozycje wyjściowe)

 

 

 

 

17.

 

Wzmacnianie mięśni grzbietu. Ćwiczenia Klappa w pozycjach niskich i średnich

 

- potrafi przyjąć prawidłowo niskie i średnie pozycje Klappa

- poznaje różne formy ruchu przeciwdziałające jego wadzie postawy

 

 

- potrafi nazwać części ciała, które powinien wzmocnić

- wie, ile szkody może przynieść zła pozycja wyjściowa

 

18.

 

Ćwiczenia antygrawitacyjne – uaktywniające mięśnie krótkie kręgosłupa.

 

- pamięta o prawidłowym ułożeniu głowy podczas wykonywania ćwiczeń antygrawitacyjnych

- koncentruje się na wykonywanym ćwiczeniu

 

 

- wie, ile zła może uczynić głowa skrzywiona w przód lub do boku

 

19.

 

Nauka świadomego i kontrolowanego zmniejszania napięcia mięśniowego ramion.

 

- potrafi świadomie rozluźnić mięśnie ramion po wysiłku

 

- potrafi ćwiczyć symetrycznie i kontrolować swoje działanie

- wie, czy poziom elastyczności mięśni jest wystarczający, czy nie

 

20.

 

Wzmacnianie mięśni posturalnych podczas ćwiczeń z oporem. Ćwiczenia w parach.

 

- potrafi wykonać ćwiczenia o zwiększonej intensywności

- dba o bezpieczeństwo swoje i współćwiczącego

 

 

- rozumie potrzebę wzmacniania mięśni posturalnych utrwalających nawyk prawidłowej postawy

 

21.

 

Zwiększenie intensywności ćwiczeń poprzez wprowadzanie obciążeń. Wykorzystanie piłek lekarskich 1kg.

 

- potrafi stosować reguły obowiązujące przy ćwiczeniach z przyborami

 

- rozumie, dlaczego ćwiczenia z obciążaniem wpływają na zwiększenie siły mięśni

 

22.

 

Wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy.

 

- próbuje wykonywać ćwiczenia chwytne stóp

- poznaje pozycje obciążające kończyny dolne

 

 

- rozumie znaczenie prawidłowego stawiania stóp w chodzie oraz podczas biegu

 

23.

 

Ćwiczenia chwytne – aktywizujące zginacze podeszwowe stóp.

 

- radzi sobie z trudnym i długotrwałym ćwiczeniem mięśni stóp

- chętnie uczestniczy w konkursie i cieszy się z sukcesów swoich oraz swoich kolegów i koleżanek

 

 

- poznaje punkty podparcia na stopie i stara się nauczyć, jak masować zmęczone stopy

 

24.

 

Nauka ćwiczeń indywidualnych – wzmacnianie osłabionych grup mięśniowych. Wykorzystanie przyborów niekonwencjonalnych.

 

- chętnie i poprawnie wykonuje ćwiczenia indywidualne

- stara się zapamiętać swoje ćwiczenia indywidualne

 

- wie, że obciąganie palców u nóg w każdym ćwiczeniu przeciwdziała płaskostopiu, a piłka trzymana między stopami wzmacnia mięśnie krótkie stopy

 

 

25.

 

Zajęcie otwarte. Doskonalenie ćwiczeń indywidualnych.

 

- zapamiętuje i poprawnie wykonuje swoje ćwiczenia indywidualne

- kształtuje sprawność indywidualną wyrównującą siłę mięśni osłabionych i rozciągniętych

 

- zna pozycje niskie izolowane, górą i dołem sterowane

- wie, jak uzyskać korekcję odcinkową

 

26.

 

Gry i zabawy z elementami korekcji postawy – na powietrzu. Wykorzystanie różnych przyborów (piłki, ringo, skakanki)

 

- rozwija koordynację ruchową

- umie bezpiecznie uczestniczyć w grach i zabawach zwinnościowych i zręcznościowych

 

 

- wie, jak ważna jest zręczność w życiu codziennym

- potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych

 

27.

 

Zabawy i gry wzmacniające kondycję fizyczną – ćwiczenia z piłkami. Doskonalenie podrzutów i chwytów oburącz.

 

- angażuje się w zdrową rywalizację sportową

- sprawnie chwyta oburącz piłkę

- celnie rzuca

 

 

- wie, dlaczego ćwiczy symetrycznie lub prawą i lewą ręką

- zna reguły różnych zabaw i gier ruchowych

 

28.

 

Zwiększenie pojemności i ruchomości klatki piersiowej. Ćwiczenia z wykorzystaniem piłek do tenisa stołowego

 

 

- kształtuje koordynację wzrokowo – ruchową

- próbuje prawidłowo przygotować organizm do wysiłku i zmiennej pracy mięśni przez ćwiczenia ogólnorozwojowe

 

 

- wie, jak należy oddychać w trakcie wykonywania ćwiczeń korekcyjnych

 

29.

 

Doskonalenie koordynacji ruchowej podczas ćwiczeń z wykorzystaniem różnych przyborów (badminton, paletki do tenisa stołowego, piłeczki ping - pongowe, ringo.

 

 

- rozwija koordynację wzrokowo-ruchową

- umie prawidłowo trzymać rakietę i utrzymać prawidłową odległość od piłki

 

- zna zasady obowiązujące w terenie i przestrzega tych zasad

- wie, jak powinien być ubrany w terenie

- wie, że należy patrzeć na piłkę, a nie na rakietę

 

 

30.

 

Pokonywanie naturalnych przeszkód w terenie.

 

- wykazuje się pomysłowością i chętnie podaje propozycje ćwiczeń korekcyjnych z wykorzystaniem naturalnych przeszkód

- przestrzega zasad bezpieczeństwa w terenie

 

 

- przestrzega bezpieczeństwa swojego i kolegów

 

31.

 

Doskonalenie ruchu kształtującego prawidłową postawę podczas ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne.

 

- poznaje sprawnościowy tor przeszkód wzmacniający siłę mięśni posturalnych

- dokonuje samokontroli i obiektywnej samooceny

 

 

- wie, jak technicznie pokonać tor przeszkód, aby bezpiecznie go zakończyć

 

32.

 

Przeciwdziałanie wadom postawy poprzez wzmacnianie mięśni posturalnych. Ćwiczenia na przyrządach (skrzynie, ławeczki, drabinki).

 

 

- kształtuje koordynację wzrokowo-ruchowa

- potrafi odważnie pokonać przeszkody na podłożu i wysokości

 

 

- wie, jak dozować szybkość, gdzie się koncentrować, a gdzie szczególnie uważać

 

33.-34.

 

Porównawcze testy na wytrzymałość mięśni grzbietu, brzucha i obręczy barkowej.

 

 

- potrafi prawidłowo oddychać podczas maksymalnego statycznego wysiłku fizycznego

- porównuje wynik z początku roku szkolnego – z wynikiem z końca roku i wyciąga wnioski

 

 

- wie, jak prawidłowo przyjąć pozycję wyjściową i wykonać ćwiczenie w teście

 

35.

 

Gry i zabawy korekcyjne zgodnie z inwencją dzieci. Wakacyjne rady na temat „Bezpieczne i zdrowe wakacje”.

 

 

- potrafi samodzielnie przeprowadzić w gronie rówieśników zabawę lub grę rekreacyjną

 

- wie, jak bezpiecznie i zdrowo spędzić wakacje

- zna reguły obowiązujące w zabawach i grach rekreacyjnych

 

 

Opis przewidywanych osiągnięć

Uczeń:

- umie kontrolować swoją postawę w ciągu całego dnia

- ma nawyk przyjmowania postawy prawidłowej,

- wykazuje znajomość i umiejętność wykonywania indywidualnych ćwiczeń domowych opanowanych uprzednio na zajęciach,

- potrafi stosować podstawowe zasady higieny (dotyczące ubioru i higieny osobistej),

- wie, jakimi działaniami ruchowymi zwiększyć wydolność swojego organizmu,

- zna zasady i techniki ruchu korekcyjnego,

- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń,

- dba o własną sylwetkę, zdrowie i sprawność fizyczną,

- jest otwarty, koleżeński, serdeczny w stosunku do innych,

- potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych i stresujących w domu, w szkole i środowisku,

- panuje nad swoimi emocjami podczas gier i zabaw z elementami współzawodnictwa, konflikty rozwiązuje bez stosowania agresji.

 

Opracowała: Damiana Płomińska