Klasa I
– dwie godziny w tygodniu
Lp. |
ZADANIA DO REALIZACJI |
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
WIADOMOŚCI |
||
1. |
Rozpoznawanie
wad postawy. Pogadanka na temat bezpieczeństwa podczas zajęć gimnastyki
korekcyjnej. Testy sprawdzające siłę mięśni brzucha |
- potrafi stosować podstawowe
zasady higieny przed i po wysiłku fizycznym |
- wie, jak bezpiecznie zachować się w trakcie i po zajęciach w sali i w
terenie, - wie, dlaczego powinien uczestniczyć w zajęciach |
2. |
Testy
sprawdzające siłę mięśni grzbietu i obręczy barkowej. |
- próbuje samodzielnie przyjąć
prawidłową pozycję wyjściową do ćwiczeń |
-
wie, jak dokładnie wykonać prosty ruch, -
wie, jak prawidłowo oddychać w trakcie
ćwiczenia |
3. |
Pogadanka na temat „Jak dbać o swoją postawę”. Nauka
przyjmowania postawy skorygowanej. |
-
próbuje ocenić swoją postawę, podejmuje próbę przyjmowania postawy
skorygowanej |
-
wie, jak dbać o swoją postawę, -
wie, przez jakie działania ruchowe prawidłowo rozwijać swoją sylwetkę |
4. |
Nauka
korygowania postawy przez współćwiczącego. |
-
próbuje korygować postawę partnera |
-
zna elementy poprawnej postawy ciała |
5. |
Utrwalanie
nawyku postawy prawidłowej w różnych pozycjach. |
-
dokonuje korekcji lokalnych i globalnych, -
przestrzega podanych reguł obowiązujących we wprowadzonych zabawach |
-
wie, jak ułożyć ciało w różnych pozycjach próbuje korygować postawę ciała w
różnych pozycjach wyjściowych. |
6. |
Dokonywanie korekcji globalnych podczas manipulowania
przyborem (piłki i szarfy). |
-
potrafi dokonać korekcji globalnej podczas manipulowania przyborami |
- wie, jak skoncentrować się przy
wykonywaniu ćwiczenia |
7. |
Wzmacnianie
mięśni posturalnych. |
-
dba o prawidłową postawę w różnych sytuacjach (podczas zabawy, nauki,
odpoczynku), -
docenia walory ćwiczeń na świeżym powietrzu, -
rozwija siłę mięśni przez ćwiczenia ogólnorozwojowe |
- wie, czy poziom elastyczności
mięśni jest wystarczający, czy nie |
8. |
Nauka
prawidłowego oddychania. Gry i zabawy z wykorzystaniem piłeczek do tenisa
stołowego. |
-
poprawnie, głęboko oddycha (wdech nosem, długi wydech ustami), -
panuje nad swoimi emocjami podczas zabaw z elementami współzawodnictwa |
-
rozumie, jaka jest różnica w oddychaniu torem
piersiowym i brzusznym, - potrafi bezpiecznie bawić się piłkami |
9. |
Zwiększanie wydolności układu oddechowego podczas nauki oddechu
torem piersiowym i brzusznym – zabawa i ćwiczenia w leżeniu tyłem. Ćwiczenia
wzmacniające mięśnie brzucha. |
-
potrafi podczas ćwiczeń oddychać torem piersiowym i brzusznym, -
poznaje swoje możliwości ruchowe i zmienność pracy mięśni w zależności od
oddychanie torem piersiowym lub brzusznym |
-
rozumie, znaczenie ćwiczeń kształtujących próbuje poprawnie
wykonać ruch i prawidłowo
oddychać |
10. |
Przeciwdziałanie
przykurczom mięśni piersiowych, gry, zabawy z
laskami. |
- poprawienie i bezpiecznie ćwiczy z laskami, - rozumie jak ułożenie głowy wpływa na poprawność ruchu w
trakcie ćwiczenia |
- wie, jak rozwijać koordynację ruchową w pozycjach niskich, - zna i potrafi nazywać części swojego ciała, - potrafi ćwiczyć różnych płaszczyznach |
11. |
Ćwiczenia
antygrawitacyjne z
wykorzystaniem lekkich przedmiotów (np. książka, woreczek). |
- umie przyjmować prawidłową postawę w staniu i siadzie (książka lub
woreczek utrzymuje się na głowie), - poznaje swoje możliwości ruchowe i zmienność pracy mięśni |
-
rozumie znaczenie ćwiczeń kształtujących i ich wpływ na rozwój fizyczny |
12. |
Nauka
indywidualnych ćwiczeń specjalnych korygujących określoną wadę. |
- rozumie pojęcie „indywidualne ćwiczenia specjalne”, - umie przyjąć prawidłową pozycję wyjściową do swoich ćwiczeń, - potrafi prawidłowo napiąć mięśnie, rozluźnić lub rozciągnąć (w
zależności od polecenia nauczyciela) |
- próbuje samodzielnie wykonać ćwiczenia na osłabione partie
mięśniowe, -
zna sposoby samokontroli swojej postawy |
13. |
Doskonalenie
poznanych ćwiczeń indywidualnych - specjalnych jako przygotowanie do ćwiczeń
domowych (ćwiczenia indywidualne, grupowe i stacyjne). |
- wykonuje indywidualne ćwiczenia przeciwdziałające jego wadzie
postawy, -
zna i stosuje reguły zachowania w ćwiczeniach
grupowych i stacyjnych. |
- zna reguły zachowania w
ćwiczeniach grupowych i
stacyjnych, - próbuje samodzielnie wykonać ćwiczenia na osłabione partie
mięśniowe |
14. |
Zajęcie
otwarte. Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy. Kontrola umiejętności w
wykonywaniu ćwiczeń. |
- potrafi przyjąć postawę skorygowaną, - umie sprawdzić i ocenić swoją postawę, - rozumie potrzebę wykonywania ćwiczeń w domu, - chętnie podejmuje ćwiczenia domowe i za pomocą przyjętych symboli
oznacza w specjalnie opracowanym „Dzienniku ćwiczeń korekcyjnych” – każdy
dzień, w
którym wykonywał ćwiczenia domowe (pod opieką dorosłych) |
- zna i
potrafi dobrze wykonać zadania indywidualne, - wie, jak ułożenie głowy wpływa na poprawność symetrycznej pracy
mięśni, -
potrafi kontrolować ułożenie poszczególnych odcinków ciała względem siebie -
potrafi łączyć proste elementy ćwiczenia |
15. |
Jak może
odpoczywać kręgosłup? Zapoznanie z pozycjami odciążającymi kręgosłup. |
- wie w jakich pozycjach odpoczywa
kręgosłup i potrafi te pozycje przyjąć, -
poprawnie wykonuje ćwiczenia symetryczne w pozycjach niskich – w odciążeniu |
- próbuje zapamiętać swoje ćwiczenia, - wie, jaką pozycję wyjściową przyjąć, - wie, jak wykonać ruch i jak zakończyć ćwiczenie, - kontroluje ułożenie ciała przy ćwiczeniach Klappa |
16. |
Elongacja
kręgosłupa (czynna i bierna) – ćwiczenia Klappa
symetryczne wzmacniające mięśnie grzbietu, brzucha i pośladków. |
- zna i potrafi wykonać ćwiczenia Klappa w
różnych pozycjach, - potrafi umiejętnie zastosować ćwiczenia do swojej wady, - potrafi wykonać ćwiczenia symetryczne |
-
wie, ile szkody może przynieść zła pozycja wyjściowa |
17. |
Przeciwdziałanie
przykurczom i zwiększenie ruchomości w stawach. Ćwiczenia z wykorzystaniem
lasek i obręczy. |
- wykonuje ruch w takim zakresie, aby przy ćwiczeniu nie wystąpił
ból, - dba o bezpieczeństwo swoje i
współćwiczących, -
szanuje przybory i przyrządy |
-
zna i potrafi wskazać u siebie osłabione partie mięśniowe |
18. |
Wzmacnianie
mięśni posturalny. Zabawy i gry naśladowcze (sposoby poruszania się różnych
zwierząt czworonożnych). |
- panuje nad swoimi emocjami podczas gier z elementami
współzawodnictwa, - prawidłowo naśladuje sposoby poruszania się zwierząt czworonożnych |
-
rozumie potrzebę wzmacniania mięśni |
19. |
Doskonalenie
poznanych ćwiczeń. Kontrola ćwiczeń domowych. |
- wie jakimi działaniami ruchowymi
zwiększyć wydolność swojego organizmu, -
jest otwarty, koleżeński i serdeczny w stosunku do innych dzieci |
-
zna reguły zachowania w ćwiczeniach
grupowych, stacyjnych, -
próbuje skoncentrować się podczas wykonywania ćwiczenia |
20. |
Korygowanie
płaskostopia – czynne napinanie mięśni stopy (ćwiczenia
z szarfami i woreczkami) |
- zna ćwiczenia przeciw płaskostopiu -
prawidłowo wykonuje ćwiczenia relaksując dla kończyn dolnych |
-
rozumie potrzebę stosowania ćwiczeń wzmacniających mięśnie stopy |
21. |
Wzmacnianie
mięśni stopy -
ćwiczenia oporowe korygujące stopę. |
- zna i stosuje zasady prawidłowego chodu, - uczeń w sposób koleżeński i
kulturalny wykonuje ćwiczenia w
parach. |
-
rozumie znaczenie prawidłowego stawiania stóp w chodzie oraz podczas biegu |
22. |
Nauka
zadań indywidualnych dotyczących danej wady. Zwiększenie intensywności
ćwiczeń. |
- przyjmuje prawidłową pozycję wyjściową, wykonuje ruch w określonym
kierunku i przyjmuje poprawną pozycję końcową |
-
próbuje zapamiętać swoje ćwiczenia, -
wie, jaką pozycję właściwą przyjąć, -
jak wykonać ruch, jak zakończyć ćwiczenie |
23. |
Zajęcie
otwarte. Utrwalenie zadań indywidualnych. |
- poprawnie, samodzielnie wykonuje indywidualne zadania domowe. - oznacza w „Dzienniku ćwiczeń korekcyjnych” dni, w których ćwiczył
w domu pod opieką dorosłych |
-
rozumie znaczenie ćwiczeń kształtujących ich wpływ na rozwój fizyczny |
24. |
Ćwiczenia
chodu i lekkiego biegu z zachowaniem prawidłowej postawy. Gry i zabawy z
elementami współzawodnictwa |
- chodzi i biega stosując zasady prawidłowego chodu i biegu, - panuje nad swoimi emocjami podczas gier i zabaw |
-
rozumie znaczenie poprawnego trzymania się w staniu, siadzie oraz podczas
zabawy |
25. |
Rozwijanie
sprawności kondycyjnej. Zabawy na powietrzu |
- jest twórczo nastawiony do życia, wykazuje pogodę ducha i
serdeczność stosunku do innych, -
zna i stosuje aktywne formy wypoczynku |
-
wie, jak ćwiczyć, aby uch był prawidłowy w pełnym zakresie, -
potrafi bezpiecznie bawić się piłkami w terenie, -
rozumie znaczenie ćwiczeń kształtujących ich wpływ na rozwój fizyczny
organizmu |
26. |
Rozwijanie
orientacji przestrzennej w zajęciach terenowych - wykorzystanie naturalnych
przeszkód i nietypowych przyrządów. |
- chętnie ćwiczy na świeżym powietrzu, - przestrzega zasad bezpieczeństwa, - ewentualne konflikty rozwiązuje bez stosowania agresji |
-
wie, co sprzyja, a co szkodzi zabawom na powietrzu |
27. |
Rozciąganie
i wzmacnianie mięśni odcinka piersiowego piersiowego
obręczy barkowej. Ćwiczenia indywidualne i grupowe z ławeczkami i drabinkami. |
- prawidłowo i w bezpieczny sposób wykonuje ćwiczenia na ławeczce, - podejmuje próby wykonania zwisu czynnego na drabinkach |
-
wie, jak rozwijać koordynację ruchowa w pozycjach niskich, -
potrafi ćwiczyć w różnych płaszczyznach |
28. |
Różne formy
współzawodnictwa w
dmuchaniu piłeczek ping - pongowych w pozycjach Klappa.
Zwiększenie wydolności układu oddechowego podczas oddychania torem
piersiowym. |
- potrafi wykonać prawidłowo wdech i wydech podczas ćwiczeń, -
przyjmuje poprawnie pozycję |
-
rozumie, jaka jest różnica w oddychaniu torem piersiowym i brzusznym, -
rozwija pamięć wzrokowo – ruchową przy zmianie stacji i powierzonym w zadaniu
do wykonania |
29. |
Czynne napinanie
mięśni obręczy barkowej – z wykorzystaniem drabinek i ławeczek. |
- przyjmuje prawidłową pozycję wyjściową, - wykonuje skurcz mięśnia i ruch w
stawie w pełnym zakresie, - przyjmuje prawidłową pozycję końcową |
-
wie, przez jakie działania ruchowe prawidłowo rozwijać własna sylwetkę, -
potrafi powiedzieć, dlaczego ćwiczymy symetrycznie prawą i lewą rękę |
30. |
Dynamiczne
ćwiczenia mięśni grzbietu. Ćwiczenia naśladowcze, np. „koci grzbiet”. |
-
umie utrzymać równowagę odcinkową w pozycjach niskich i średnich |
- wie, jak korygować postawę
w pozycjach niskich i średnich |
31. |
Doskonalenie
zadań ruchowych. Ćwiczenia z przyborem niekonwencjonalym. |
-
poprawnie wykonuje ćwiczenia utrzymujące napięcie mięśni posturalnych |
-
potrafi kontrolować ułożenie poszczególnych odcinków ciała względem siebie i
przyrządów, -
kształtuje pamięć ruchową przy zmianie przyborów i przyrządów, -
wie, jak wykorzystać do ćwiczeń przybory niekonwencjonalne |
32. |
Kontrola
umiejętności wykonywania ćwiczeń posturalnych. wykorzystanie
przyborów niekonwencjonalnych. |
- umie wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne, - potrafi kontrolować ułożenie poszczególnych odcinków ciała
względem siebie i przyborów |
-
wie, jak ułożenie głowy wpływa na poprawność symetrycznej pracy mięśni |
33. |
Kontrolne
indywidualne testy srawdzające wytrzymałość mięśni
grzbietu, brzucha, obręczy barkowej. Porównanie wyników. |
- samodzielnie wyciąga wnioski o
swojej wytrzymałości na podstawie porównania wyników, - nie krytykuje i nie ocenia wyników uzyskanych przez kolegów i
koleżanki |
-
rozumie potrzebę wykonywania testów sprawdzających |
34. |
Gry i
zabawy na świeżym powietrzu. Rozwijanie sprawności kondycyjnej podczas zabaw
korekcyjnych. |
- chętnie ćwiczy na świeżym powietrzu, - zna sygnały dźwiękowe, - reakcje na zmianę kolorów, - ćwiczenia antygrawitacyjne. |
-
zna pojęcie koordynacji wzrokowo – ruchowej |
35. |
Korekcyjny
tor przeszkód jako sprawdzian zdobytych umiejętności i
wytrzymałości mięśniowej. |
- umie radzić sobie w sytuacjach trudnych, -
rozwija wytrzymałość w prostych ćwiczeniach kształtujących prawidłową
sylwetkę |
-
potrafi prowadzić zabawę relaksacyjną, -
określa (po pokonaniu toru przeszkód) mocne i słabe strony swojej sprawności
motorycznej |
Klasa II – dwie godziny w tygodniu
Lp. |
ZADANIA GŁÓWNE |
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
WIADOMOŚCI |
||
1.-2. |
Rozpoznawanie wad podstawy. Testy sprawdzające siłę
mięśni brzucha, grzbietu i obręczy barkowej. BHP podczas zajęć gimnastyki
korekcyjnej. |
- potrafi
prawidłowo przyjąć pozycję wyjściową do testu |
- wie, jak należy
oddychać w trakcie maksymalnego wysiłku - zna i stosuje
podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas zajęć |
3. |
Rozwijanie sprawności kondycyjnej. |
- poznaje zabawy
bieżne, ze zmianą tempa, kierunku ruchu, reakcji na sygnał dźwiękowy i zmianę
kolorów - potrafi wybrać
bezpieczne miejsce do zabaw i ćwiczeń |
- wie, jak zachować
się w terenie - wie, jak
współpracować z uczniem słabszym |
4. |
Kształtowanie wytrzymałości przez uaktywnianie mięśni
posturalnych i oddechowych. |
- rozwija sprawność
ruchowo – wzrokową przez ćwiczenia z piłkami lekarskimi – 1kg, gumowymi do
mini piłki siatkowej w ćwiczeniach i zabawach kształtujących mięśnie |
- wie, jak
podrzucać, łapać, kozłować i toczyć piłkę oburącz, prawą i lewą rękę, sam i w
parach - umie trafić w
wyznaczony cel prawą i lewą ręką |
5. |
Przyjmowanie prawidłowej postawy na sygnał wzrokowy i
słuchowy. |
- umie przyjąć
postawę skorygowaną - reaguje na sygnał
wzrokowy i słuchowy |
- zna reguły
różnych zabaw i gier ruchowych |
6. |
Przeciwdziałanie przykurczą i zwiększenie ruchomości w
stawach. |
- stara się
kształtować gibkość przez ćwiczenia ogólnorozwojowe ze szczególnym zwróceniem
uwagi na ruch w pełnym zakresie, ułożenie redresyjne
rozciągające mięśnie klatki piersiowej z użyciem ławeczek, drabinek, piłek
lekarskich pojedynczo i w parach |
- wie, jak przyjąć
pozycje wyjściową do ćwiczeń, jak prawidłowo ustawić się do rzutu piłką - zna reguły
obowiązujące przy ćwiczeniach na przyrządach i z przyborami |
7. |
Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem przyborów
niekonwencjonalnych. |
- rozwija siłę
mięśni wdechowych i wydechowych przećwiczenia z
przyborem niekonwencjonalnym |
- potrafi
prawidłowo oddychać trakcie ćwiczeń - rozumie znaczenie
podstawowych pojęć związanych ze sprawnością fizyczną |
8. |
Różne rodzaje chodu - gry i zabawy naśladujące poruszanie się zwierząt. |
- rozwija sprawność
ruchowo – wzrokową poprzez zabawy i gry ruchowe - stosuje zasady
poprawnego wykonania ćwiczeń |
- zna celowość
stosowanych zabaw i gier ruchowych |
9. |
Zajęcie otwarte. Doskonalenie umiejętności poprawnego
wykonywania zadań indywidualnych. |
- rozwija wytrzymałość
i siłę, realizując zadania indywidualne - stosuje zasady
poprawnego wykonania ćwiczeń |
- zna celowość
stosowanych ćwiczeń indywidualnych - zna zadania
indywidualne kształtujące nawyk prawidłowej postawy - wie, jak postępować,
aby nie dopuścić do powstawania wady postawy |
10. |
Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego w pozycjach
niskich Klappa. |
- potrafi przyjąć
pozycję niską Klappa - rozwija
wytrzymałość i siłę mięśni grzbietu |
- rozumie, co to są
ćwiczenia Klappa |
11. |
Ćwiczenia czynne mięśni posturalnych. Wykorzystanie
przyborów (piłki, woreczki) i przyrządów (ławeczki, drabinki). |
- rozwija sprawność
ruchowo-wzrokową przez ćwiczenia z piłkami - rozwija koordynację
ruchową na przyrządach |
- zna reguły
obowiązujące przy ćwiczeniach na przyrządach i z przyborami |
12. |
Wytwarzanie umiejętności przyjmowania prawidłowej
postawy ciała przez uaktywnienie mięśni posturalnych i oddechowych.
Oddychanie torem piersiowym i brzusznym. |
- oddycha
prawidłowo torem piersiowym lub brzusznym (w zależności od wykonywanego ćwiczenia) - przyjmuje
prawidłową postawę w różnych sytuacjach |
- rozumie, jaka
jest różnica w oddychaniu torem brzusznym i piersiowym - próbuje poprawnie
wykonać ruch i prawidłowo oddychać w trakcie ćwiczenia |
13. |
Nauka wykonywania testu ściennego. |
- wzmacnia mięśnie
posturalne - przyjmuje
skorygowaną postawę w staniu |
- potrafi prawidłowo
wykonywać test ścienny - rozumie znaczenie
podstawowych pojęć związanych ze sprawnością fizyczną |
14. |
Zwiększanie pojemności i ruchomości klatki piersiowej –
z wykorzystaniem przyborów niekonwencjonalnych. Ćwiczenia z partnerem. |
- stara się
kształtować gibkość przez ćwiczenia ogólnorozwojowe |
- zna zasady
zachowania się w zespole i stara się współpracować z partnerem |
15. |
Zapoznanie uczniów z 24 – godzinnym systemem przeciwdziałania
wadom postawy. Nauka prawidłowego przeprowadzenia gimnastyki porannej. |
- poznaje 24 –
godzinny system przeciwdziałania wadom postawy. - potrafi stosować
aktywne formy wypoczynku |
- zna celowość
stosowania higienicznego i racjonalnego trybu życia - wie, jak
przeprowadzić gimnastykę poranną |
16. |
Ćwiczenia elongacyjne w
różnych pozycjach. |
- próbuje wydłużać
czynnie kręgosłup w różnych pozycjach wysokich i niskich - utrwala nawyk przyjmowania
postawy prawidłowej (w różnych sytuacjach) |
- rozumie
podstawowe pojęcia związane z terminologią ćwiczeń (pozycje wyjściowe,
kierunek ruchu, pozycje wyjściowe) |
17. |
Wzmacnianie mięśni grzbietu. Ćwiczenia Klappa w pozycjach niskich i średnich |
- potrafi przyjąć
prawidłowo niskie i średnie pozycje Klappa - poznaje różne
formy ruchu przeciwdziałające jego wadzie postawy |
- potrafi nazwać
części ciała, które powinien wzmocnić - wie, ile szkody
może przynieść zła pozycja wyjściowa |
18. |
Ćwiczenia antygrawitacyjne – uaktywniające mięśnie
krótkie kręgosłupa. |
- pamięta o
prawidłowym ułożeniu głowy podczas wykonywania ćwiczeń antygrawitacyjnych - koncentruje się
na wykonywanym ćwiczeniu |
- wie, ile zła może
uczynić głowa skrzywiona w przód lub do boku |
19. |
Nauka świadomego i kontrolowanego zmniejszania napięcia
mięśniowego ramion. |
- potrafi świadomie
rozluźnić mięśnie ramion po wysiłku |
- potrafi ćwiczyć
symetrycznie i kontrolować swoje działanie - wie, czy poziom
elastyczności mięśni jest wystarczający, czy nie |
20. |
Wzmacnianie mięśni posturalnych podczas ćwiczeń z
oporem. Ćwiczenia w parach. |
- potrafi wykonać
ćwiczenia o zwiększonej intensywności - dba o bezpieczeństwo
swoje i współćwiczącego |
- rozumie potrzebę
wzmacniania mięśni posturalnych utrwalających nawyk prawidłowej postawy |
21. |
Zwiększenie intensywności ćwiczeń poprzez wprowadzanie
obciążeń. Wykorzystanie piłek lekarskich 1kg. |
- potrafi stosować
reguły obowiązujące przy ćwiczeniach z przyborami |
- rozumie, dlaczego
ćwiczenia z obciążaniem wpływają na zwiększenie siły mięśni |
22. |
Wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy. |
- próbuje wykonywać
ćwiczenia chwytne stóp - poznaje pozycje
obciążające kończyny dolne |
- rozumie znaczenie
prawidłowego stawiania stóp w chodzie oraz podczas biegu |
23. |
Ćwiczenia chwytne – aktywizujące zginacze podeszwowe
stóp. |
- radzi sobie z trudnym
i długotrwałym ćwiczeniem mięśni stóp - chętnie
uczestniczy w konkursie i cieszy się z sukcesów swoich oraz swoich kolegów i
koleżanek |
- poznaje punkty
podparcia na stopie i stara się nauczyć, jak masować zmęczone stopy |
24. |
Nauka ćwiczeń indywidualnych – wzmacnianie osłabionych
grup mięśniowych. Wykorzystanie przyborów niekonwencjonalnych. |
- chętnie i
poprawnie wykonuje ćwiczenia indywidualne - stara się
zapamiętać swoje ćwiczenia indywidualne |
- wie, że obciąganie
palców u nóg w każdym ćwiczeniu przeciwdziała płaskostopiu, a piłka trzymana
między stopami wzmacnia mięśnie krótkie stopy |
25. |
Zajęcie otwarte. Doskonalenie ćwiczeń indywidualnych. |
- zapamiętuje i
poprawnie wykonuje swoje ćwiczenia indywidualne - kształtuje
sprawność indywidualną wyrównującą siłę mięśni osłabionych i rozciągniętych |
- zna pozycje
niskie izolowane, górą i dołem sterowane - wie, jak uzyskać
korekcję odcinkową |
26. |
Gry i zabawy z elementami korekcji postawy – na
powietrzu. Wykorzystanie różnych przyborów (piłki, ringo, skakanki) |
- rozwija
koordynację ruchową - umie bezpiecznie
uczestniczyć w grach i zabawach zwinnościowych i zręcznościowych |
- wie, jak ważna jest
zręczność w życiu codziennym - potrafi radzić
sobie w sytuacjach trudnych |
27. |
Zabawy i gry wzmacniające kondycję fizyczną – ćwiczenia
z piłkami. Doskonalenie podrzutów i chwytów oburącz. |
- angażuje się w
zdrową rywalizację sportową - sprawnie chwyta
oburącz piłkę - celnie rzuca |
- wie, dlaczego
ćwiczy symetrycznie lub prawą i lewą ręką - zna reguły
różnych zabaw i gier ruchowych |
28. |
Zwiększenie pojemności i ruchomości klatki piersiowej. Ćwiczenia
z wykorzystaniem piłek do tenisa stołowego |
- kształtuje
koordynację wzrokowo – ruchową - próbuje
prawidłowo przygotować organizm do wysiłku i zmiennej pracy mięśni przez
ćwiczenia ogólnorozwojowe |
- wie, jak należy oddychać
w trakcie wykonywania ćwiczeń korekcyjnych |
29. |
Doskonalenie koordynacji ruchowej podczas ćwiczeń z
wykorzystaniem różnych przyborów (badminton, paletki do tenisa stołowego,
piłeczki ping - pongowe, ringo. |
- rozwija
koordynację wzrokowo-ruchową - umie prawidłowo
trzymać rakietę i utrzymać prawidłową odległość od piłki |
- zna zasady
obowiązujące w terenie i przestrzega tych zasad - wie, jak powinien
być ubrany w terenie - wie, że należy
patrzeć na piłkę, a nie na rakietę |
30. |
Pokonywanie naturalnych przeszkód w terenie. |
- wykazuje się
pomysłowością i chętnie podaje propozycje ćwiczeń korekcyjnych z
wykorzystaniem naturalnych przeszkód - przestrzega zasad
bezpieczeństwa w terenie |
- przestrzega bezpieczeństwa
swojego i kolegów |
31. |
Doskonalenie ruchu kształtującego prawidłową postawę
podczas ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne. |
- poznaje
sprawnościowy tor przeszkód wzmacniający siłę mięśni posturalnych - dokonuje samokontroli
i obiektywnej samooceny |
- wie, jak
technicznie pokonać tor przeszkód, aby bezpiecznie go zakończyć |
32. |
Przeciwdziałanie wadom postawy poprzez wzmacnianie
mięśni posturalnych. Ćwiczenia na przyrządach (skrzynie, ławeczki, drabinki).
|
- kształtuje
koordynację wzrokowo-ruchowa - potrafi odważnie
pokonać przeszkody na podłożu i wysokości |
- wie, jak dozować
szybkość, gdzie się koncentrować, a gdzie szczególnie uważać |
33.-34. |
Porównawcze testy na wytrzymałość mięśni grzbietu,
brzucha i obręczy barkowej. |
- potrafi
prawidłowo oddychać podczas maksymalnego statycznego wysiłku fizycznego - porównuje wynik z
początku roku szkolnego – z wynikiem z końca roku i wyciąga wnioski |
- wie, jak
prawidłowo przyjąć pozycję wyjściową i wykonać ćwiczenie w teście |
35. |
Gry i zabawy korekcyjne zgodnie z inwencją dzieci.
Wakacyjne rady na temat „Bezpieczne i zdrowe wakacje”. |
- potrafi
samodzielnie przeprowadzić w gronie rówieśników zabawę lub grę rekreacyjną |
- wie, jak
bezpiecznie i zdrowo spędzić wakacje - zna reguły
obowiązujące w zabawach i grach rekreacyjnych |
Uczeń:
- umie
kontrolować swoją postawę w ciągu całego dnia
- ma
nawyk przyjmowania postawy prawidłowej,
-
wykazuje znajomość i umiejętność wykonywania indywidualnych ćwiczeń domowych
opanowanych uprzednio na zajęciach,
-
potrafi stosować podstawowe zasady higieny (dotyczące ubioru i higieny
osobistej),
- wie,
jakimi działaniami ruchowymi zwiększyć wydolność swojego organizmu,
- zna
zasady i techniki ruchu korekcyjnego,
-
przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń,
- dba
o własną sylwetkę, zdrowie i sprawność fizyczną,
- jest
otwarty, koleżeński, serdeczny w stosunku do innych,
-
potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych i stresujących w domu, w szkole i
środowisku,
- panuje nad swoimi emocjami podczas gier i zabaw z
elementami współzawodnictwa, konflikty rozwiązuje bez stosowania agresji.
Opracowała: Damiana Płomińska