OPIS I EWALUACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO
pt. „UNITED IN DIVERSITY – EUROPE DAY”


W ramach szkolnych obchodów Dnia Europy, uczniowie klas piątych Szkoły Podstawowej w Kleszczowie, wzięli udział w projekcie edukacyjnym, którego tytuł „United in diversity – zjednoczeni w różnorodności” zainspirowany został mottem Unii Europejskiej. Zadania realizowane w ramach projektu miały na celu przybliżenie uczniom tradycji, kultury i symboliki krajów europejskich oraz wyrabianie postawy szacunku dla dorobku kulturowego i obyczajowego innych krajów. Uczniowie pracując w grupach, zdobywali wiedzę na temat krajów europejskich, zwieńczeniem ich pracy było przygotowanie prezentacji na temat wylosowanego kraju dla innych uczestników projektu i zaproszonych gości. W związku z tym, że projekt realizowany był w języku angielskim pod kierunkiem nauczycielki języka angielskiego Anny Kuśmierek, uczniowie mogli jednocześnie rozwijać swoje umiejętności językowe.
 
Podsumowanie projektu odbyło się w dniu, kiedy obchodzimy Dzień Europy, a zatem 9 maja. Grupy reprezentujące siedem krajów Unii: Grecję, Wielką Brytanię, Hiszpanię, Włochy, Polskę, Francję i Portugalię stanęły do rywalizacji, biorąc udział w różnych zadaniach o tematyce europejskiej.
Prezentacje przygotowane przez uczniów cechowały się różnorodnością i stały na wysokim poziomie. Grupa Portugalii, w sposób szczególny przybliżyła nam specyfikę tego kraju, zapraszając na spotkanie rodowitą Portugalkę panią Patrícia Romeu, która bardzo ciekawie opowiadała o swojej ojczyźnie.
Obecność gościa, który płynnie posługuje się językiem angielskim była dla uczniów okazją do praktycznego wykorzystania umiejętności zdobytych na lekcjach języka angielskiego. Zadaniem nadrzędnym postawionym uczniom było uzyskanie od gościa informacji dotyczących jego środowiska, zainteresowań, sposobów spędzania czasu wolnego. Uczniowie chętnie zadawali pytania. Ta niecodzienna wizyta uzmysłowiła uczniom że język angielski nie jest sztucznym systemem lecz funkcjonuje również poza klasą językową i mogą oni efektywnie wykorzystać swoje umiejętności zdobyte na lekcjach do autentycznego komunikowania się. Spotkanie to było bardzo ciekawe i mam nadzieję, że będzie dla uczniów stanowić czynnik motywujący do dalszej nauki języka angielskiego.

Realizacja programu edukacyjnego „ United in diversity” przyczyniła się do:
• rozszerzania wiedzy uczniów o krajach należących do Unii Europejskiej (symbolice, kulturze, geografii, zwyczajach)
• doskonalenia umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji
• wyrabiania postawy szacunku w stosunku do dorobku kulturowego, obyczajowego i społecznego innych krajów
• wdrażania uczniów do współpracy, współdziałania oraz odpowiedzialności za wykonywane zadania
• rozwoju umiejętności praktycznego posługiwania się językiem angielskim
• budowania motywacji uczniów do uczenia się języka angielskiego