Sprawozdanie ze
spektakli profilaktycznych
W dniu 17 kwietnia 2013 roku z inicjatywy pedagoga szkolnego
przy współpracy z Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych odbyły się w Szkole Podstawowej im. Janusza
Korczaka w Kleszczowie przedstawienia profilaktyczne. Spektakle
odbyły się w dwóch grupach ( dla klas I-III i IV-VI) i
prowadzone były przez artystów z teatru KURTYNA z Krakowa.
Uczniowie klas I-III mogli obejrzeć przedstawienie pt. „
Weronika w wielkim mieście”. W spektaklu przypomniane zostały
uczniom podstawowe zasady bezpieczeństwa, jakimi powinno
kierować się dziecko w czasie samotnego pobytu w domu, na
podwórku, podczas okazjonalnych wyjść ze społecznością szkolną
na wycieczki, do kina, czy na plac zabaw. W trakcie
inscenizowanej zabawy poruszone zostają sposoby komunikacji z
instytucjami, które mogą udzielić pomocy dziecku znajdującemu
się w nagłej potrzebie i niebezpieczeństwie. Podczas
przedstawienia młoda widownia miała możliwość konfrontacji
swojej wiedzy na temat sposobów zasięgania pomocy i radzenia
sobie w realnych, choć tylko teatralnych warunkach. Młodzi
widzowie uczestnicząc w dynamicznym o obfitującym w
nieoczekiwane zwroty akcji spektaklu, mogli dowiedzieć się jak
może sobie poradzić dziecko postawione w trudnej sytuacji oraz
jak ochronić się przed zagrożeniami ze strony złych ludzi.
Uczniowie w przystępny sposób ( wesołe tematyczne piosenki,
zabawne i pełne humoru dialogi, interaktywny kontakt wykonawców
z widzami) poznali oraz utrwalili sobie niezbędne zasady, jakimi
powinno kierować się dziecko będące w domu i poza nim- w
sytuacjach kontaktu z osobami niebędącymi jego rodzicami,
nauczycielami i naturalnymi opiekunami.
Spektakl „ Życie nie po to jest by…” przeznaczony był dla
uczniów klas IV-VI. Przedstawione w nim zostały relacje
występujące pomiędzy młodymi ludźmi, ich spojrzenie na życie i
otaczający świat. Bezwzględną, nie rzadko brutalną codzienność,
nudę i brak alternatywy na monotonne spędzanie czasu pod
blokiem. Sięganie po papierosy i alkohol, które stają się
sposobem na „dobrą” zabawę i zabicie czasu. Przedstawienie uczy
jak w asertywny sposób mówić o swoich zainteresowaniach i
wyznawanych wartościach, jak stanowczo i bez kompleksów odmawiać
tego, czego nie chcemy robić. w przedstawieniu zwrócono również
uwagę na to, że nie warto udawać kogoś, kim się nie jest.
Obydwa spektakle charakteryzowała doskonała gra aktorska,
dynamizm. Zainteresowana widownia czynnie uczestniczyła w
przedstawieniach.
|