Sprawozdanie z realizacji projektu
„Tydzień samorządności w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka
w Kleszczowie” w związku z 25 - leciem samorządu terytorialnego w Polsce


W dniach od 25 do 29 maja 2015 r. w związku z 25- leciem samorządu terytorialnego w Polsce realizowaliśmy projekt „Tydzień Samorządności w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kleszczowie.” Adresatami projektu byli wszyscy uczniowie naszej szkoły. Funkcję koordynatorów pełniły nauczycielki: p. Bożena Zatorska, p. Renata Frach, p. Katarzyna Skurkiewicz i p. Agnieszka Kuśmierek. W realizację projektu włączyła się
p. dyrektor – Mariola Świderska – Kulka, wszyscy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz p. Ilona Paciorek, p. Justyna Klimczyk, p. Barbara Najmrodzka, p. Agnieszka Jagusiak.

Zajęcia o samorządzie terytorialnym przeprowadzone przez panią dr Ewelinę Żelasko - Makowską

Szkolne obchody Tygodnia Samorządności zostały poprzedzone „lekcją samorządności”, która odbyła się 22 maja. Zajęcia poprowadziła pani dr Ewelina Żelasko- Makowska, wykładowca Akademii Jana Długosza w Częstochowie. Trudne zagadnienia dotyczące podziału władzy w naszym kraju przedstawiła w sposób interesujący i odpowiedni do wieku dzieci klas czwartych oraz osobno piątych i szóstych. Uczniowie, pracując z mapą podziału administracyjnego Polski, samodzielnie zaznaczali na niej położenie naszego województwa oraz powiatu. Dowiedzieli się, ile województw, powiatów oraz gmin znajduje się w naszej ojczyźnie. Poznali także zadania i obowiązki wójta oraz radnych gminy.

Lekcja ta uświadomiła uczniom, że każdy dorosły mieszkaniec gminy Kleszczów, poprzez swoich radnych, może decydować o kształcie i losach swojej małej ojczyzny, a oni sami kiedyś mogą ubiegać się o stanowisko radnego czy wójta gminy Kleszczów. Na zakończenie zajęć dzieci zostały obdarowane przez panią doktor pamiątkowymi mazakami z herbem gminy Kleszczów.

Apel inaugurujący obchody „Tygodnia Samorządności w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kleszczowie”

W dniu 25 maja na pierwszej godzinie lekcyjnej wszyscy uczniowie i nauczyciele naszej szkoły zebrali się w sali gimnastycznej na apelu inaugurującym obchody „Tygodnia Samorządności w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kleszczowie.” Specjalnie na tę okazję pod kierunkiem nauczycielki plastyki – p. Ilony Paciorek przygotowana została okolicznościowa tablica informująca o realizowanym w szkole projekcie. Na wstępie głos zabrała pani dyrektor Mariola Świderska – Kulka, która krótko przybliżyła historię samorządności w Polsce, a następnie przedstawiła harmonogram obchodów Tygodnia Samorządności w naszej szkole. Zachęcała także uczniów do udziału w konkursach organizowanych z tej okazji. Następnie miało miejsce symboliczne przekazanie klucza do szkoły przedstawicielom samorządu uczniowskiego. Z rąk pani dyrektor odebrał go przewodniczący – Filip Anszperger.
 


Tematyczne gazetki ścienne, foldery, prezentacje multimedialne, wystawa fotografii oraz szkolnych kronik

Zewnętrznym znakiem obchodów Tygodnia Samorządności były gazetki tematyczne zamieszczone na tablicach ściennych w naszej szkole. Jedną z nich była gazetka poświęcona idei samorządności Janusza Korczaka. Odpowiedzialna za jej przygotowanie nauczycielka języka polskiego, pani Katarzyna Skurkiewicz, zamieściła na niej podstawowe informacje dotyczące działań pedagoga na rzecz wychowania dzieci do świadomego i odpowiedzialnego funkcjonowania w społeczeństwie. Na tablicy znalazła się definicja pojęcia "samorządności" oraz wzmianki na temat Sejmu Dziecięcego, Sądu Koleżeńskiego, Rady Samorządowej i codziennych obowiązków dzieci, jakie były organizowane w Domu Sierot przez Starego Doktora. Wszystko to zostało przedstawione w sposób przejrzysty, prosty i kolorowy, by jak najlepiej trafiło do odbiorców - uczniów naszej szkoły.

Kolejną gazetkę zatytułowaną „Gmina Kleszczów w obiektywie dawniej i dziś” przygotowała nauczycielka historii - pani Bożena Zatorska. Zamieściła na niej aktualne zdjęcia ukazujące wybrane miejsca z terenu gminy m.in. strefę przemysłową w Kleszczowie, odkrywkę węgla brunatnego, budynek Urzędu Gminy, Solparku i GOK-u, kościół w Łękińsku, kościoły katolicki i ewangelicki w Kleszczowie, pomnik Niepodległości oraz Jana Pawła II w Kleszczowie, sale OSP w Żałobnicy i Dębinie. Oprócz tych zdjęć na wystawie nie zabrakło fotografii dawnego Kleszczowa oraz nieistniejącego już Kucowa. Te ostatnie pochodziły z rodzinnego albumu Filipa Anszpergera – ucznia klasy VIc.

W bibliotece szkolnej p. Katarzyna Skurkiewicz zorganizowała wystawę kronik szkolnych. Wszyscy uczniowie szkoły w Tygodniu Samorządności mieli możliwość obejrzeć szkolne kroniki i na podstawie zamieszczonych w nich fotografii i zapisków, dowiedzieć się, jak wyglądało życie szkolne kilka czy kilkanaście lat temu, kiedy uczniami naszej placówki byli ich rodzice czy starsze rodzeństwo.

W trakcie trwania Tygodnia Samorządności uczniowie klas szóstych uczęszczający na zajęcia koła historycznego wykonywali w grupach foldery pt. „Gmina Kleszczów dla lokalnej społeczności.” Ukazywały one różnorodne działania kleszczowskiego samorządu na rzecz poszczególnych grup społecznych: dzieci, młodzieży oraz dorosłych.

W swoich pracach uczniowie bardzo pozytywnie oceniali zaangażowanie samorządowych władz w działalność na rzecz lokalnego środowiska i zachęcali wszystkich chętnych do zamieszkania na terenie gminy Kleszczów. Najlepsze prace zostały umieszczone na szkolnym korytarzu.

Z kolei uczniowie klas piątych w ramach zajęć komputerowych pod kierunkiem p. Justyny Klimczyk wykonywali w parach multimedialne prezentacje na temat „Gmina Kleszczów – moja mała Ojczyzna.”

Wizyta w Urzędzie Gminy w Kleszczowie

W dniu 26 maja przedstawiciele samorządów klasowych klas IV – VI pod opieką nauczycielek: p. Renatay Frach i p. Bożeny Zatorskiej udali się z wizytą do Urzędu Gminy w Kleszczowie. Naszym przewodnikiem po urzędzie był pan Michał Szatan. Uczniowie w sali konferencyjnej spotkali się z panią Joanną Guc – zastępcą wójta., następnie mogli zajrzeć do gabinetów: pani wicewójt oraz wójta – pana Sławomira Chojnowskiego.

W dalszej części wizyty udali się do Urzędu Stanu Cywilnego oraz referatu zajmującego się sprawami dotyczącymi oświaty.

Na koniec uczniowie zostali obdarowani notesami z herbem gminy Kleszczów oraz słodyczami. Wizyta przebiegła w bardzo przyjemnej atmosferze. Uczniowie wrócili do szkoły zadowoleni, wzbogaceni o wiele ciekawych informacji na temat naszej gminy, dla wielu była to pierwsza wizyta w Urzędzie Gminy.

 

 

 

 

 

 

 

 



Wizyta zastępcy wójta Gminy Kleszczów – pani Joanny Guc w klasie IIc

W dniu 26.05. 2015 r. w ramach projektu „Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” klasa IIc gościła mamę uczennicy tej klasy Malwiny Guc. Pani Joanna Guc pełni funkcję zastępcy wójta Gminy Kleszczów. Jej wizyta była związana także z drugim projektem realizowanym w dniach od 25 do 29 maja pod hasłem „Tydzień Samorządności w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka
w Kleszczowie” w związku z obchodami 25-lecia samorządu terytorialnego w Polsce.
Pani Joanna Guc przygotowała i przeprowadziła lekcję o naszej gminie i samorządności pod hasłem „Gmina Kleszczów – nasza mała ojczyzna”.

Na zajęciach dzieci poznały podstawowe organy gminy, gminne barwy i symbole. Dowiedziały się wiele o gminnych instytucjach, placówkach oświatowych, przemyśle. Obejrzały ciekawą prezentację multimedialną o naszej gminie, którą pokazała pani wicewójt. Uczniowie mieli okazję zadać gościowi pytania związane z pełnioną przez niego funkcją, przedstawić swoje propozycje dotyczące funkcjonowania gminy. Na zakończenie dzieci wyrecytowały wierszyk o naszej gminie oraz wręczyły pani Joannie podziękowanie za przeprowadzenie ciekawej lekcji. Pani wicewójt przekazała zaś uczniom drobne upominki związane z gminą Kleszczów. Spotkanie zakończyło się wspólnym zdjęciem. Atmosfera była bardzo miła, co sprawiło, że uczniowie angażowali się do pracy i aktywnie uczestniczyli w tych zajęciach.

Cykl lekcji języka polskiego oraz historii i społeczeństwa

Tematyka "samorządności" była poruszana również podczas bieżących lekcji języka polskiego oraz historii i społeczeństwa.

Nauczyciele języka polskiego kwestię sprawowania władzy, decydowania o sobie i innych poruszali, omawiając z uczniami fragmenty powieści Janusza Korczaka „Król Maciuś Pierwszy".

Utwór autorstwa patrona naszej szkoły stanowił doskonały materiał do rozważań nad kwestiami dotyczącymi państwa, władzy i odpowiedzialności. Tematy lekcji skupione były m.in. wokół zagadnień: Po co się jest królem? Blaski i cienie władzy, Rola dzieci w życiu społecznym. Zajęcia poświęcone samorządności uświadomiły dzieciom, że sprawowanie władzy to ciężka praca, która wiąże się z licznymi wyrzeczeniami oraz poświęceniem dobra osobistego i rodzinnego. Każdy, kto pełni funkcje publiczne, musi liczyć się z opinią innych, kierować się dobrem ogółu i dbać o obywateli.

Uczniowie zauważyli, że ludzie sprawujący władzę, powinni kierować się zasadą uczciwości w pełnieniu obowiązków państwowych i tworzyć prawo służące dobru innych.

Z kolei na lekcjach historii i społeczeństwa w klasach IV – VI uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną „Samorząd lokalny i jego zadania”. Utrwalała ona m.in. wiadomości o podziale administracyjnym Polski, wybieraniu przez mieszkańców województw, powiatów i gmin władz samorządowych, symbolach gminy Kleszczów.
W przystępny sposób wyjaśniała, kto tworzy władzę lokalną, jakie są najważniejsze zadania samorządów. Uczniowie dowiedzieli się także, jakie sprawy mogą załatwić mieszkańcy w urzędzie gminy, utrwalili nazwy instytucji, z których mogą korzystać mieszkańcy gminy Kleszczów.

Lekcje „odwrócone” w klasach trzecich

Zgodnie z harmonogramem obchodów Tygodnia Samorządności uczniowie starszych klas prowadzili zajęcia w klasach młodszych, tj. trzecich.

Ucząc dzieci samorządności, pani Renata Frach postanowiła pozwolić
na odwrócenie szkolnych ról, organizując lekcję „odwróconą”. Jedna z uczennic – Julia Płomińska wcieliła się w rolę nauczycielki, a jej kolega – Kacper Kęsy pełnił rolę nauczyciela – asystenta. Wymienieni uczniowie z klasy VI c przeprowadzili lekcję w klasie III a.

Temat zajęć brzmiał następująco: O samorządności Janusza Korczaka. Bazując na książce Beaty Ostrowickiej Jest taka historia…, uczniowie wspólnie z nauczycielem przygotowali konspekt lekcji, opracowali karty pracy, wybrali fragmenty, które zostały głośne odczytane podczas zajęć z trzecioklasistami.
Uczniowie doskonale odnaleźli się w roli pedagogów. Łatwo można było zauważyć rodzący się talent pedagogiczny. Spokojny ton głosu, odpowiednia mimika, wyważona gestykulacja, dobrze postawione pytania, pięknie czytane fragmenty – wszystko to sprawiło, ze trzecioklasiści zostali zainteresowani lekcją. Młodsi koledzy naszych szóstoklasistów zachowywali się wzorowo: nie tylko aktywnie uczestniczyli w lekcji, ale stworzyli taką atmosferę, która sprzyjała uczeniu się. Wraz z upływającymi minutami lekcji umiejętnie przeistaczali się z biernych słuchaczy w aktywnych mówców. Jak się okazuje niesztampowe metody nauczania Janusza Korczaka są wciąż uniwersalne i sprawiają, że dziecko staje się partnerem, podmiotem wszelkich starań dorosłych osób.
W ostatniej części lekcji debiutujący nauczyciele dokonali podsumowania zajęć. Efekty ich pracy okazały się bardzo owocne. Dzieci zapamiętały bardzo dużo. Zajęcia odbyły się w miłym i przyjemnym klimacie.

Uczennice klasy V a, Kinga Olczak oraz Rozalia Piskorska, pod kierunkiem pani Katarzyny Skurkiewicz, poprowadziły lekcję na temat gminy Kleszczów w klasie III b.
Opowiadając o naszej małej ojczyźnie, posłużyły się prezentacją multimedialną wykonaną
na zajęciach komputerowych, a także przygotowanymi przez siebie ilustracjami przestawiającymi flagę i herb gminy.

Dziewczynki przekazywały wiedzę o Kleszczowie i okolicznych miejscowościach w sposób przystępny dla swoich młodszych kolegów. W formie quizów i elementów zabawy sprawdzały wiedzę małych mieszkańców gminy i dostarczały nowych wiadomości.

Niecodzienna forma i tematyka lekcji wzbudziły zainteresowanie dzieci, wzmogły aktywność na zajęciach oraz zrodziły przekonanie, że oni - uczniowie współtworzą szkołę i swoją wiedzą mogą dzielić się z innymi.

Spotkanie z Przedstawicielami Rady Gminy Kleszczów

W czwartek 28 maja 2015 roku w naszej szkole odbyło się uroczyste spotkanie uczniów klas V- VI z przedstawicielami Rady Gminy w Kleszczowie. Wzięli w nim udział: pan Michał Michałek - jeden z najmłodszych członków Rady Gminy Kleszczów, absolwent naszej szkoły, pani Agnieszka Szczęsna – znana naszym dzieciom jako sympatyczna nauczycielka – wychowawczyni pracująca w świetlicy szkolnej, pan Kamil Jarząbek - wyrozumiały nauczyciel wychowania fizycznego. Spotkanie zostało podzielone na dwie części. Nad całością czuwały polonistki: pani Renata Frach i pani Agnieszka Kuśmierek.

W pierwszej części uczniowie przeprowadzili wywiad z zaproszonymi samorządowcami. Nasi goście bardzo precyzyjnie, a zarazem zrozumiale, dostosowując język do odbiorcy, opowiedzieli o swojej pracy. Do pełnienia funkcji radnego należy dobrze się przygotować, dlatego przed każdym posiedzeniem rady jej członkowie otrzymują materiały, na podstawie których mogą przygotować się do merytorycznej dyskusji. Podczas wywiadu uczniowie dowiedzieli się, że różne są problemy mieszkańców, nie zawsze i nie każdemu udaje się pomóc. Pan radny – Michał Michałek stwierdził, że wiodącym problemem mieszkańców jest chęć znalezienia odpowiedniej pracy. Radni starają się, by podejmowane przez nich decyzje, ułatwiały życie mieszkańcom, ale nieraz trzeba czasu, by wcielić w życie pewne plany, propozycje, reformy. Wspominając szkolne lata, nasi goście udowodnili, iż już wówczas „drzemała w nich iskierka samorządności”. Radna p. Agnieszka Szczęsna codziennie, podczas porannego apelu, zdawała dyrekcji raport ze stanu liczbowego szkoły. Radny p. Michał Michałek, nawiązując do lat szkolnych, zdradził nam, że należał do koła teatralnego. Radny p. Kamil Jarząbek od najmłodszych lat interesował się sportem i to właśnie wokół sportu toczy się jego dzisiejsza działalność. Nasza p. Dyrektor – Mariola Świderska – Kulka należała kiedyś do grupy harcerskiej, działającej pod bardzo ciekawą nazwą – Czarna trzynastka, a także była członkiem koła wokalnego.

W drugiej części spotkania dyskutowaliśmy, bazując na fragmentach ksiązki Janusza Korczaka pt. Król Maciuś Pierwszy, na temat władzy i odpowiedzialności. Przedstawiciele władzy przeczytali odpowiednie fragmenty utworu patrona naszej szkoły, a uczniowie na podstawie przeczytanych fragmentów, próbowali scharakteryzować życie króla. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że życie władcy do łatwych nie należy. Król musi podejmować decyzje ważące na życiu jego poddanych. Ludzie kierują do niego mnóstwo próśb, których często rządzący nie jest w stanie spełnić. Ponadto władca powinien być mądry, odpowiedzialny, sprawiedliwy, wyrozumiały…etc. Uczniowie doszli do wniosku, ze bardzo trudno jest być dobrym władcą. Czy łatwo być królem ? – odpowiedzi na to pytanie udzielili nasi „rządzący”. Zgodzili się z uczniowską interpretacją pojęcia „władzy”. Nie łatwo być królem, ale warto podejmować trud, by zmieniać świat na lepszy.
Naszym uczniom najbardziej spodobała się ostatnia część spotkania. Otóż poprosili naszych „władców” o to, by pokazali, że potrafią dobrze się bawić. Nie można przecież zajmować się tylko sprawami poważnymi, ale trzeba czasem spojrzeć na świat oczyma dziecka. Radny p. Michał Michałek pokazał, że potrafi zrobić pajacyka, za co został nagrodzony gromkimi brawami. Podobnie radny p. Kamil Jarząbek, nawet w eleganckim stroju potrafił poprawnie zrobić przysiady. Radna p. Agnieszka Szczęsna bez problemu, nawet w wysokim szpilkach, wykonała jaskółkę. Głośny okrzyk naszych uczniów był wyrazem uznania. Nasza p. dyrektor Mariola Świderska – Kulka zaśpiewała nam fragment znanej piosenki dziecięcej Wlazł kotek na płotek. Uczniowie byli zachwyceni. Niewątpliwie spotkanie można uznać za bardzo udane. Nasi uczniowie zrozumieli, że rola samorządowca jest trudna, ale zarazem bardzo odpowiedzialna. Zauważyli również, że „królowie” potrafią tryskać dobrym humorem.
 

 

 

 


Szkolne konkursy poświęcone gminie Kleszczów

W ramach „Tygodnia samorządności w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kleszczowie” uczniowie mogli wziąć udział w kilku szkolnych konkursach:
1) Konkursie wiedzowym „Gmina Kleszczów – moja mała Ojczyzna”
2) Konkursie literackim – wiersz na temat gminy Kleszczów
3) Konkursie „Urokliwe miejsce w gminie Kleszczów”- makieta
4) Konkursie plastycznym „Urokliwe miejsce w gminie Kleszczów”
Patronat honorowy nad konkursami objął wójt Gminy Kleszczów - Pan Sławomir Chojnowski. Na dzień 9 czerwca zostało zaplanowane podsumowanie konkursów i wręczenie nagród ufundowanych przez Gminę Kleszczów.
 

Opracowały koordynatorki projektu:
Renata Frach, Agnieszka Kuśmierek, Katarzyna Skurkiewicz, Bożena Zatorska