Sprawozdanie z realizacji
projektu
„Tydzień samorządności w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka
w Kleszczowie” w związku z 25 - leciem samorządu terytorialnego
w Polsce
W dniach od 25 do 29 maja 2015 r. w związku z 25- leciem
samorządu terytorialnego w Polsce realizowaliśmy projekt
„Tydzień Samorządności w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka
w Kleszczowie.” Adresatami projektu byli wszyscy uczniowie
naszej szkoły. Funkcję koordynatorów pełniły nauczycielki: p.
Bożena Zatorska, p. Renata Frach, p. Katarzyna Skurkiewicz i p.
Agnieszka Kuśmierek. W realizację projektu włączyła się
p. dyrektor – Mariola Świderska – Kulka, wszyscy nauczyciele
edukacji wczesnoszkolnej oraz p. Ilona Paciorek, p. Justyna
Klimczyk, p. Barbara Najmrodzka, p. Agnieszka Jagusiak.
Zajęcia o samorządzie terytorialnym przeprowadzone przez
panią dr Ewelinę Żelasko - Makowską
Szkolne obchody Tygodnia Samorządności zostały poprzedzone
„lekcją samorządności”, która odbyła się 22 maja. Zajęcia
poprowadziła pani dr Ewelina Żelasko- Makowska, wykładowca
Akademii Jana Długosza w Częstochowie. Trudne zagadnienia
dotyczące podziału władzy w naszym kraju przedstawiła w sposób
interesujący i odpowiedni do wieku dzieci klas czwartych oraz
osobno piątych i szóstych. Uczniowie, pracując z mapą podziału
administracyjnego Polski, samodzielnie zaznaczali na niej
położenie naszego województwa oraz powiatu. Dowiedzieli się, ile
województw, powiatów oraz gmin znajduje się w naszej ojczyźnie.
Poznali także zadania i obowiązki wójta oraz radnych gminy.
Lekcja ta uświadomiła uczniom, że każdy dorosły mieszkaniec
gminy Kleszczów, poprzez swoich radnych, może decydować o
kształcie i losach swojej małej ojczyzny, a oni sami kiedyś mogą
ubiegać się o stanowisko radnego czy wójta gminy Kleszczów. Na
zakończenie zajęć dzieci zostały obdarowane przez panią doktor
pamiątkowymi mazakami z herbem gminy Kleszczów.
Apel inaugurujący obchody „Tygodnia Samorządności w Szkole
Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kleszczowie”
W dniu 25 maja na pierwszej godzinie lekcyjnej wszyscy uczniowie
i nauczyciele naszej szkoły zebrali się w sali gimnastycznej na
apelu inaugurującym obchody „Tygodnia Samorządności w Szkole
Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kleszczowie.” Specjalnie na
tę okazję pod kierunkiem nauczycielki plastyki – p. Ilony
Paciorek przygotowana została okolicznościowa tablica
informująca o realizowanym w szkole projekcie. Na wstępie głos
zabrała pani dyrektor Mariola Świderska – Kulka, która krótko
przybliżyła historię samorządności w Polsce, a następnie
przedstawiła harmonogram obchodów Tygodnia Samorządności w
naszej szkole. Zachęcała także uczniów do udziału w konkursach
organizowanych z tej okazji. Następnie miało miejsce symboliczne
przekazanie klucza do szkoły przedstawicielom samorządu
uczniowskiego. Z rąk pani dyrektor odebrał go przewodniczący –
Filip Anszperger.
Tematyczne gazetki ścienne, foldery, prezentacje
multimedialne, wystawa fotografii oraz szkolnych kronik
Zewnętrznym znakiem obchodów Tygodnia Samorządności były gazetki
tematyczne zamieszczone na tablicach ściennych w naszej szkole.
Jedną z nich była gazetka poświęcona idei samorządności Janusza
Korczaka. Odpowiedzialna za jej przygotowanie nauczycielka
języka polskiego, pani Katarzyna Skurkiewicz, zamieściła na niej
podstawowe informacje dotyczące działań pedagoga na rzecz
wychowania dzieci do świadomego i odpowiedzialnego
funkcjonowania w społeczeństwie. Na tablicy znalazła się
definicja pojęcia "samorządności" oraz wzmianki na temat Sejmu
Dziecięcego, Sądu Koleżeńskiego, Rady Samorządowej i codziennych
obowiązków dzieci, jakie były organizowane w Domu Sierot przez
Starego Doktora. Wszystko to zostało przedstawione w sposób
przejrzysty, prosty i kolorowy, by jak najlepiej trafiło do
odbiorców - uczniów naszej szkoły.
Kolejną gazetkę zatytułowaną „Gmina Kleszczów w obiektywie
dawniej i dziś” przygotowała nauczycielka historii - pani Bożena
Zatorska. Zamieściła na niej aktualne zdjęcia ukazujące wybrane
miejsca z terenu gminy m.in. strefę przemysłową w Kleszczowie,
odkrywkę węgla brunatnego, budynek Urzędu Gminy, Solparku i
GOK-u, kościół w Łękińsku, kościoły katolicki i ewangelicki w
Kleszczowie, pomnik Niepodległości oraz Jana Pawła II w
Kleszczowie, sale OSP w Żałobnicy i Dębinie. Oprócz tych zdjęć
na wystawie nie zabrakło fotografii dawnego Kleszczowa oraz
nieistniejącego już Kucowa. Te ostatnie pochodziły z rodzinnego
albumu Filipa Anszpergera – ucznia klasy VIc.
W bibliotece szkolnej p. Katarzyna Skurkiewicz zorganizowała
wystawę kronik szkolnych. Wszyscy uczniowie szkoły w Tygodniu
Samorządności mieli możliwość obejrzeć szkolne kroniki i na
podstawie zamieszczonych w nich fotografii i zapisków,
dowiedzieć się, jak wyglądało życie szkolne kilka czy
kilkanaście lat temu, kiedy uczniami naszej placówki byli ich
rodzice czy starsze rodzeństwo.
W trakcie trwania Tygodnia Samorządności uczniowie klas szóstych
uczęszczający na zajęcia koła historycznego wykonywali w grupach
foldery pt. „Gmina Kleszczów dla lokalnej społeczności.”
Ukazywały one różnorodne działania kleszczowskiego samorządu na
rzecz poszczególnych grup społecznych: dzieci, młodzieży oraz
dorosłych.
W swoich pracach uczniowie bardzo pozytywnie oceniali
zaangażowanie samorządowych władz w działalność na rzecz
lokalnego środowiska i zachęcali wszystkich chętnych do
zamieszkania na terenie gminy Kleszczów. Najlepsze prace zostały
umieszczone na szkolnym korytarzu.
Z kolei uczniowie klas piątych w ramach zajęć komputerowych pod
kierunkiem p. Justyny Klimczyk wykonywali w parach multimedialne
prezentacje na temat „Gmina Kleszczów – moja mała Ojczyzna.”
Wizyta w Urzędzie Gminy w Kleszczowie
W dniu 26 maja przedstawiciele samorządów klasowych klas IV – VI
pod opieką nauczycielek: p. Renatay Frach i p. Bożeny Zatorskiej
udali się z wizytą do Urzędu Gminy w Kleszczowie. Naszym
przewodnikiem po urzędzie był pan Michał Szatan. Uczniowie w
sali konferencyjnej spotkali się z panią Joanną Guc – zastępcą
wójta., następnie mogli zajrzeć do gabinetów: pani wicewójt oraz
wójta – pana Sławomira Chojnowskiego.
W dalszej części wizyty udali się do Urzędu Stanu Cywilnego oraz
referatu zajmującego się sprawami dotyczącymi oświaty.
Na koniec uczniowie zostali obdarowani notesami z herbem gminy
Kleszczów oraz słodyczami. Wizyta przebiegła w bardzo przyjemnej
atmosferze. Uczniowie wrócili do szkoły zadowoleni, wzbogaceni o
wiele ciekawych informacji na temat naszej gminy, dla wielu była
to pierwsza wizyta w Urzędzie Gminy.
Wizyta zastępcy wójta Gminy Kleszczów – pani Joanny Guc w
klasie IIc
W dniu 26.05. 2015 r. w ramach projektu „Szkoła Współpracy.
Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły”
klasa IIc gościła mamę uczennicy tej klasy Malwiny Guc. Pani
Joanna Guc pełni funkcję zastępcy wójta Gminy Kleszczów. Jej
wizyta była związana także z drugim projektem realizowanym w
dniach od 25 do 29 maja pod hasłem „Tydzień Samorządności w
Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka
w Kleszczowie” w związku z obchodami 25-lecia samorządu
terytorialnego w Polsce.
Pani Joanna Guc przygotowała i przeprowadziła lekcję o naszej
gminie i samorządności pod hasłem „Gmina Kleszczów – nasza mała
ojczyzna”.
Na zajęciach dzieci poznały podstawowe organy gminy, gminne
barwy i symbole. Dowiedziały się wiele o gminnych instytucjach,
placówkach oświatowych, przemyśle. Obejrzały ciekawą prezentację
multimedialną o naszej gminie, którą pokazała pani wicewójt.
Uczniowie mieli okazję zadać gościowi pytania związane z
pełnioną przez niego funkcją, przedstawić swoje propozycje
dotyczące funkcjonowania gminy. Na zakończenie dzieci
wyrecytowały wierszyk o naszej gminie oraz wręczyły pani Joannie
podziękowanie za przeprowadzenie ciekawej lekcji. Pani wicewójt
przekazała zaś uczniom drobne upominki związane z gminą
Kleszczów. Spotkanie zakończyło się wspólnym zdjęciem. Atmosfera
była bardzo miła, co sprawiło, że uczniowie angażowali się do
pracy i aktywnie uczestniczyli w tych zajęciach.
Cykl lekcji języka polskiego oraz historii i społeczeństwa
Tematyka "samorządności" była poruszana również podczas
bieżących lekcji języka polskiego oraz historii i społeczeństwa.
Nauczyciele języka polskiego kwestię sprawowania władzy,
decydowania o sobie i innych poruszali, omawiając z uczniami
fragmenty powieści Janusza Korczaka „Król Maciuś Pierwszy".
Utwór autorstwa patrona naszej szkoły stanowił doskonały
materiał do rozważań nad kwestiami dotyczącymi państwa, władzy i
odpowiedzialności. Tematy lekcji skupione były m.in. wokół
zagadnień: Po co się jest królem? Blaski i cienie władzy, Rola
dzieci w życiu społecznym. Zajęcia poświęcone samorządności
uświadomiły dzieciom, że sprawowanie władzy to ciężka praca,
która wiąże się z licznymi wyrzeczeniami oraz poświęceniem dobra
osobistego i rodzinnego. Każdy, kto pełni funkcje publiczne,
musi liczyć się z opinią innych, kierować się dobrem ogółu i
dbać o obywateli.
Uczniowie zauważyli, że ludzie sprawujący władzę, powinni
kierować się zasadą uczciwości w pełnieniu obowiązków
państwowych i tworzyć prawo służące dobru innych.
Z kolei na lekcjach historii i społeczeństwa w klasach IV – VI
uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną „Samorząd lokalny
i jego zadania”. Utrwalała ona m.in. wiadomości o podziale
administracyjnym Polski, wybieraniu przez mieszkańców
województw, powiatów i gmin władz samorządowych, symbolach gminy
Kleszczów.
W przystępny sposób wyjaśniała, kto tworzy władzę lokalną, jakie
są najważniejsze zadania samorządów. Uczniowie dowiedzieli się
także, jakie sprawy mogą załatwić mieszkańcy w urzędzie gminy,
utrwalili nazwy instytucji, z których mogą korzystać mieszkańcy
gminy Kleszczów.
Lekcje „odwrócone” w klasach trzecich
Zgodnie z harmonogramem obchodów Tygodnia Samorządności
uczniowie starszych klas prowadzili zajęcia w klasach młodszych,
tj. trzecich.
Ucząc dzieci samorządności, pani Renata Frach postanowiła
pozwolić
na odwrócenie szkolnych ról, organizując lekcję „odwróconą”.
Jedna z uczennic – Julia Płomińska wcieliła się w rolę
nauczycielki, a jej kolega – Kacper Kęsy pełnił rolę nauczyciela
– asystenta. Wymienieni uczniowie z klasy VI c przeprowadzili
lekcję w klasie III a.
Temat zajęć brzmiał następująco: O samorządności Janusza
Korczaka. Bazując na książce Beaty Ostrowickiej Jest taka
historia…, uczniowie wspólnie z nauczycielem przygotowali
konspekt lekcji, opracowali karty pracy, wybrali fragmenty,
które zostały głośne odczytane podczas zajęć z
trzecioklasistami.
Uczniowie doskonale odnaleźli się w roli pedagogów. Łatwo można
było zauważyć rodzący się talent pedagogiczny. Spokojny ton
głosu, odpowiednia mimika, wyważona gestykulacja, dobrze
postawione pytania, pięknie czytane fragmenty – wszystko to
sprawiło, ze trzecioklasiści zostali zainteresowani lekcją.
Młodsi koledzy naszych szóstoklasistów zachowywali się wzorowo:
nie tylko aktywnie uczestniczyli w lekcji, ale stworzyli taką
atmosferę, która sprzyjała uczeniu się. Wraz z upływającymi
minutami lekcji umiejętnie przeistaczali się z biernych
słuchaczy w aktywnych mówców. Jak się okazuje niesztampowe
metody nauczania Janusza Korczaka są wciąż uniwersalne i
sprawiają, że dziecko staje się partnerem, podmiotem wszelkich
starań dorosłych osób.
W ostatniej części lekcji debiutujący nauczyciele dokonali
podsumowania zajęć. Efekty ich pracy okazały się bardzo owocne.
Dzieci zapamiętały bardzo dużo. Zajęcia odbyły się w miłym i
przyjemnym klimacie.
Uczennice klasy V a, Kinga Olczak oraz Rozalia Piskorska, pod
kierunkiem pani Katarzyny Skurkiewicz, poprowadziły lekcję na
temat gminy Kleszczów w klasie III b.
Opowiadając o naszej małej ojczyźnie, posłużyły się prezentacją
multimedialną wykonaną
na zajęciach komputerowych, a także przygotowanymi przez siebie
ilustracjami przestawiającymi flagę i herb gminy.
Dziewczynki przekazywały wiedzę o Kleszczowie i okolicznych
miejscowościach w sposób przystępny dla swoich młodszych
kolegów. W formie quizów i elementów zabawy sprawdzały wiedzę
małych mieszkańców gminy i dostarczały nowych wiadomości.
Niecodzienna forma i tematyka lekcji wzbudziły zainteresowanie
dzieci, wzmogły aktywność na zajęciach oraz zrodziły
przekonanie, że oni - uczniowie współtworzą szkołę i swoją
wiedzą mogą dzielić się z innymi.
Spotkanie z Przedstawicielami Rady Gminy Kleszczów
W czwartek 28 maja 2015 roku w naszej szkole odbyło się
uroczyste spotkanie uczniów klas V- VI z przedstawicielami Rady
Gminy w Kleszczowie. Wzięli w nim udział: pan Michał Michałek -
jeden z najmłodszych członków Rady Gminy Kleszczów, absolwent
naszej szkoły, pani Agnieszka Szczęsna – znana naszym dzieciom
jako sympatyczna nauczycielka – wychowawczyni pracująca w
świetlicy szkolnej, pan Kamil Jarząbek - wyrozumiały nauczyciel
wychowania fizycznego. Spotkanie zostało podzielone na dwie
części. Nad całością czuwały polonistki: pani Renata Frach i
pani Agnieszka Kuśmierek.
W pierwszej części uczniowie przeprowadzili wywiad z
zaproszonymi samorządowcami. Nasi goście bardzo precyzyjnie, a
zarazem zrozumiale, dostosowując język do odbiorcy, opowiedzieli
o swojej pracy. Do pełnienia funkcji radnego należy dobrze się
przygotować, dlatego przed każdym posiedzeniem rady jej
członkowie otrzymują materiały, na podstawie których mogą
przygotować się do merytorycznej dyskusji. Podczas wywiadu
uczniowie dowiedzieli się, że różne są problemy mieszkańców, nie
zawsze i nie każdemu udaje się pomóc. Pan radny – Michał
Michałek stwierdził, że wiodącym problemem mieszkańców jest chęć
znalezienia odpowiedniej pracy. Radni starają się, by
podejmowane przez nich decyzje, ułatwiały życie mieszkańcom, ale
nieraz trzeba czasu, by wcielić w życie pewne plany, propozycje,
reformy. Wspominając szkolne lata, nasi goście udowodnili, iż
już wówczas „drzemała w nich iskierka samorządności”. Radna p.
Agnieszka Szczęsna codziennie, podczas porannego apelu, zdawała
dyrekcji raport ze stanu liczbowego szkoły. Radny p. Michał
Michałek, nawiązując do lat szkolnych, zdradził nam, że należał
do koła teatralnego. Radny p. Kamil Jarząbek od najmłodszych lat
interesował się sportem i to właśnie wokół sportu toczy się jego
dzisiejsza działalność. Nasza p. Dyrektor – Mariola Świderska –
Kulka należała kiedyś do grupy harcerskiej, działającej pod
bardzo ciekawą nazwą – Czarna trzynastka, a także była członkiem
koła wokalnego.
W drugiej części spotkania dyskutowaliśmy, bazując na
fragmentach ksiązki Janusza Korczaka pt. Król Maciuś Pierwszy,
na temat władzy i odpowiedzialności. Przedstawiciele władzy
przeczytali odpowiednie fragmenty utworu patrona naszej szkoły,
a uczniowie na podstawie przeczytanych fragmentów, próbowali
scharakteryzować życie króla. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że
życie władcy do łatwych nie należy. Król musi podejmować decyzje
ważące na życiu jego poddanych. Ludzie kierują do niego mnóstwo
próśb, których często rządzący nie jest w stanie spełnić.
Ponadto władca powinien być mądry, odpowiedzialny, sprawiedliwy,
wyrozumiały…etc. Uczniowie doszli do wniosku, ze bardzo trudno
jest być dobrym władcą. Czy łatwo być królem ? – odpowiedzi na
to pytanie udzielili nasi „rządzący”. Zgodzili się z uczniowską
interpretacją pojęcia „władzy”. Nie łatwo być królem, ale warto
podejmować trud, by zmieniać świat na lepszy.
Naszym uczniom najbardziej spodobała się ostatnia część
spotkania. Otóż poprosili naszych „władców” o to, by pokazali,
że potrafią dobrze się bawić. Nie można przecież zajmować się
tylko sprawami poważnymi, ale trzeba czasem spojrzeć na świat
oczyma dziecka. Radny p. Michał Michałek pokazał, że potrafi
zrobić pajacyka, za co został nagrodzony gromkimi brawami.
Podobnie radny p. Kamil Jarząbek, nawet w eleganckim stroju
potrafił poprawnie zrobić przysiady. Radna p. Agnieszka Szczęsna
bez problemu, nawet w wysokim szpilkach, wykonała jaskółkę.
Głośny okrzyk naszych uczniów był wyrazem uznania. Nasza p.
dyrektor Mariola Świderska – Kulka zaśpiewała nam fragment
znanej piosenki dziecięcej Wlazł kotek na płotek. Uczniowie byli
zachwyceni. Niewątpliwie spotkanie można uznać za bardzo udane.
Nasi uczniowie zrozumieli, że rola samorządowca jest trudna, ale
zarazem bardzo odpowiedzialna. Zauważyli również, że „królowie”
potrafią tryskać dobrym humorem.
Szkolne konkursy poświęcone gminie Kleszczów
W ramach „Tygodnia samorządności w Szkole Podstawowej im.
Janusza Korczaka w Kleszczowie” uczniowie mogli wziąć udział w
kilku szkolnych konkursach:
1) Konkursie wiedzowym „Gmina Kleszczów – moja mała Ojczyzna”
2) Konkursie literackim – wiersz na temat gminy Kleszczów
3) Konkursie „Urokliwe miejsce w gminie Kleszczów”- makieta
4) Konkursie plastycznym „Urokliwe miejsce w gminie Kleszczów”
Patronat honorowy nad konkursami objął wójt Gminy Kleszczów -
Pan Sławomir Chojnowski. Na dzień 9 czerwca zostało zaplanowane
podsumowanie konkursów i wręczenie nagród ufundowanych przez
Gminę Kleszczów.
Opracowały koordynatorki projektu:
Renata Frach, Agnieszka Kuśmierek, Katarzyna Skurkiewicz, Bożena
Zatorska
|