Na polskim bez nudy…

… – o kilku projektach powstałych przy okazji omawiania lektur szkolnych i nie tylko…

O tym, że lekcje polskiego nie muszą być nudne, a wręcz przeciwnie, przekonali się w roku szkolnym 2018/2019 uczniowie klas IVC i VD. To właśnie podczas lekcji polskiego powstawały ich wspaniałe prace. Uczniowie z zapałem i wielkim zaangażowaniem pracowali nad swoimi projektami.

Klasa IVC podczas omawiania „Akademii Pana Kleksa” Jana Brzechwy mogła na chwilę „zamienić się” w uczniów profesora Ambrożego Kleksa i tak jak oni wziąć udział w lekcji kleksografii i przędzenia liter. W ciekawy i zarazem zabawny sposób pożegnaliśmy się z uczniami przedziwnej akademii, do której mogli uczęszczać jedynie chłopcy, których imiona zaczynały się na literę „ A”.

Natomiast uczniowie klasy VD przenieśli się na chwilę w świat baśniowej Narnii. Po omówieniu lektury wykonali pudełka lekturowe, którym nadali kształt szafy przenoszącej w inny świat. Ocenie  takich projektów podlega  nie tylko wykonanie i aspekt techniczny, ale przede wszystkim umiejętność  zaprezentowania swojej pracy w odpowiedni sposób. W  tworzeniu tzw. „pudełek lekturowych” bardzo ważna jest znajomość lektury, bowiem należy w nich umieścić najważniejsze elementy związane z treścią danej książką.

Przy okazji omawiania komiksu Janusza Christy pt. „ Kajko i Kokosz. Szkoła latania” uczniowie klasy IVC budowali słowiański gród z… klocków. Podczas budowania uczniowie musieli wykazać się znajomością świata przedstawionego w lekturze, a więc miejsca , czasu akcji. Jak widać na załączonych fotografiach poradzili sobie z tym fantastycznie.

Z lekturą pt. „Tajemniczy ogród”  klasa IVC pożegnała się, prezentując  swoje  tajemnicze ogrody zamknięte w pudelkach. Uczniowie wykazali się nie tylko znajomością świata przedstawionego, ale również inwencją twórczą, pomysłowością, pięknym wykonaniem oraz odpowiednią prezentacją.

Kolejną książką, która stała się pretekstem do wykonania ciekawego projektu była lektura klasy VD pt. „ Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”. Tę przygodową powieść dla młodzieży uczniowie podsumowali, umieszczając wszystkie elementy na… wieszakach.

Stary, niepotrzebny wieszak może być doskonałą pomocą edukacyjną . Wieszaki lekturowe zdobią korytarz szkolny na pierwszym piętrze. Praca nad tym projektem zajęła uczniom 2 godziny lekcyjne, tyle samo trwało przygotowanie gry dydaktycznej na podstawie „Alicji w Krainie Czarów’- ostatniej lektury z jaką musieli się zmierzyć.  Uczniowie sami wymyślili zasady gry, karty z pytaniami/zadaniami, plansze oraz instrukcje, a wszystko to w oparciu o treść powyższej lektury. Po  zakończonej pracy od razu zaczęli grać w swoje gry. Połączyli więc przyjemne z pożytecznym.

Ostatnim ciekawym przedsięwzięciem uczniów klasy IVC było zorganizowanie Dnia Indian, podczas którego zaprezentowali sylwetki indiańskich bohaterów literackich- Pocahontas i Winnetou oraz postać polskiego Indianina- Sath Okha. Oprócz tego zaprezentowali opisy indiańskich atrybutów i indiańskie zwyczaje. Poszczególne grupy zostały ocenione za odpowiednią prezentację i zaangażowanie w przygotowanie ciekawej lekcji. Na jedną godzinę przenieśli się do indiańskiej wioski. W klasie  pojawiło się indiańskie tipi, łapacz snów, odpowiednie stroje, a nawet taniec i śpiew czy indiańskie imiona.

Jak widać na załączonych zdjęciach, uczyć możemy się także przez zabawę. Współpraca w grupach sprzyja integracji i uczy odpowiedzialności.  Praca metodą projektu rozwija w uczniach aktywność, samodzielność i kreatywność, a zdobyta w ten sposób wiedza pozostaje w głowach  na dłużej.

Opracowała: Agnieszka Gos-Stacherska -nauczycielka języka polskiego

Komentarze są wyłączone.