W roku szkolnym 2023/2024 klasy drugie realizowały ogólnopolski projekt edukacyjny Uniwersytet Dzieci „Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż?” To przedsięwzięcia umożliwiało zrealizowanie szeregu zagadnień o tematyce przyrodniczej.
Wstępem projektu była realizacja lekcji na rozgrzewkę. Była to problematyka z zakresu sfery emocjonalnej, społecznej i interpersonalnej. Podjęte działania dostarczyły uczniom odpowiedzi na ciekawe i nurtujące ich pytania, a mianowicie, jak pracować nad koncentracją uwagi?, jak rozpoznać emocje? oraz jak być dobrym?
Uczniowie przeprowadzili obserwacje najbliższego otoczenia. Dzieci wzbogaciły swoje wiadomości o gatunkach ptaków oraz budkach lęgowych . Ponadto uczniowie mieli okazję dowiedzieć się wiele ciekawostek na temat „Do czego zwierzęta wykorzystują ślinę?”. W ramach tej problematyki poszerzyliśmy wiedzę na temat: Jakie zwierzęta zaliczamy do przeżuwaczy? Po co im ślina? Jak ją wykorzystują? Jak jedzą przeżuwacze? Dzieci w oparciu o prezentację multimedialną dowiedziały się: Kiedy ludziom cieknie ślinka ? Uczniowie dokonali analizy zdjęć: Do czego wykorzystują ślinę przykładowe zwierzęta? Kolejnym ciekawym zagadnieniem było „Gdzie mieszkają jeże?” . Uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na temat schronień zwierząt. Była przeprowadzona rozmowa na temat cech i życia jeży. Bardzo inspirującym działaniem było stworzenie schronienie dla jeża w naturalnym środowisku. Na koniec dokonaliśmy podsumowania „Jak pomagać jeżom?” W ramach projektu zrealizowaliśmy lekcje z zakresu ekologii „Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami?. Na początku dzieci prowadziły obserwację najbliższego środowiska. Została przeprowadzona pogadanka na podstawie obserwacji przyrodniczych, a mianowicie: Co wyrzuciliście w ciągu dnia do kosza? Czy było tych śmieci dużo, czy mało? Uczniowie z dużym zaciekawieniem obejrzeli film „Czy śmieci podróżują w kosmosie? oraz prezentację multimedialną „Co daje nam woda?” Uczniowie szukali odpowiedzi na wiele pytań związanych z tematem. Wykonaliśmy doświadczenia o krążeniu wody w przyrodzie oraz o tym, jak śmieci zatruwają wodę. To doświadczenie najbardziej spodobało się dzieciom. W ramach gry dydaktycznej segregowaliśmy odpady, z których później dzieci wykonały zabawki. Natomiast zajęcia o tematyce „Kto będzie głodny , jak znikną dżdżownice?” rozpoczęliśmy obejrzeniem filmu: Dlaczego niektóre drzewa są puste w środku? Odbyliśmy pogadankę o tym, co dzieje się z martwym drzewem. Następnie odbyła się zabawa ruchowa Co jedzą jeże? Użyliśmy do niej przygotowanych wcześniej masek zwierząt i roślin. Dzięki zabawie uczniowie poznali pojęcie łańcucha pokarmowego Uczniowie byli bardzo zainteresowani i zaciekawieni Na podstawie zdobytej wiedzy uczniowie uzupełniali karty pracy. Na podsumowanie rozwiązywaliśmy kwiz o tym, jak pomagać jeżom. Było tam zawartych wiele nieznanych zagadnień. Jednak uczniowie doskonale sobie poradzili. Podjęte działania nie tylko wzbogaciły ich wiadomości, ale i dostarczyły wiele radości. W trakcie realizacji kolejnego bloku tematycznego „Po co ptakom pióra?” rozmawialiśmy o różnych gatunkach ptaków. Następnie dzieci zaprezentowały zgromadzone przez siebie pióra. Na podstawie obserwacji oraz prezentacji multimedialnej szukały odpowiedzi na szereg pytań, np. po co ptakom pióra, jak zbudowane są pióra, co mają inne zwierzęta zamiast piór? Podczas wykonywania doświadczenia z samolotami z papieru było mnóstwo zabawy. Dzięki temu dzieci dowiedziały się jakie cechy ma pióro lotne. W ramach podsumowania wiedzy na temat ptasich piór – ich budowy i funkcji , dzieci wykonały kartę pracy o budowie pióra oraz wykleiły klasowy model ptaka. Realizacja wszystkich zadań projektowych dostarczyła uczniom nie tylko ogromną dawkę wiedzy, ale także mnóstwo dobrej zabawy. Książeczki z naklejkami, które wypełniali uczniowie, stanowiły dodatkową zachętę do aktywności i pomagały utrwalić zdobyte wiadomości. Projekt z klasą!