Sprawozdanie z działań związanych z obchodami Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego w tym roku świętowaliśmy przez cały tydzień w dniach 17-21 lutego 2020 r. Liczyliśmy na uroczyste podsumowanie obchodów tego dnia w naszej szkole i wręczenie nagród zwycięzcom konkursów przez Panią Dyrektor. Niestety, jak wiecie, nie będzie to możliwe, dlatego tutaj podsumujemy efekty zmagań konkursowych i innych działań podjętych w celu świętowania tego dnia, w które zaangażowało się wiele zespołów klasowych. Pod koniec lutego w gmachu naszej szkoły miały miejsce bardzo ciekawe wydarzenia związane z promocją naszej mowy ojczystej i poprawności językowej. Przez cały tydzień w wielu klasach odbywały się gry i konkursy językowe.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego pod patronatem UNESCO. Według UNESCO niemal połowa z 6000 języków świata jest zagrożona zanikiem w ciągu 2-3 pokoleń. Nie możemy na to pozwolić, dlatego co roku przypominamy Wam, jak ważny jest język polski i bezbłędne używanie polszczyzny w każdej sytuacji. Język polski jest trudny, bez wątpienia. Plasuje się wysoko w rankingach najtrudniejszych języków świata. Tym bardziej powinniśmy dbać o poprawność językową, by być dumnym, że potrafimy się językiem właściwie posługiwać.

Oto relacja z wielu działań promujących polszczyznę. Serdecznie zachęcam do przeczytania i obejrzenia zdjęć.

Wszystkich wchodzących do naszej szkoły witała piękna gazetka tematyczna przygotowana przez panie: Agnieszkę Pabich i Simonę Soberę.

Świętowanie polegało nie tylko na udziale w konkursach, ale też na różnorodnych działaniach promujących czystość i bogactwo mowy ojczystej.

Na lekcjach języka polskiego odbyły się konkursy i zabawy tematyczne ściśle związane z tematyką dbania o nasz język ojczysty. Bowiem już pierwszaki z naszej szkoły uczą się słów Mikołaja Reja, że: “Polacy nie gęsi, iż swój język mają.”

Klasa 6 d wzięła udział w projekcie eTwinning o nazwie “Co kryją słowa?”. Podzieleni na grupy pracowali nad analizą trzech kluczowych słów z wybranego przez siebie cytatu. Musieli między innymi przetłumaczyć te słowa na pięć różnych języków, dotrzeć do etymologii- pochodzenia tych słów, znaleźć synonimy oraz je zakodować, a na koniec napisać opowiadanie zatytułowane “Zagubione słowo”, w którym użyli trzech słów kluczowych, które wybrane zostały przez uczniów innych szkół, biorących udział w projekcie.

Oto efekty prac:

A oto relacje i zdjęcia przesłane przez wychowawczynie klas I-III.

Obchody MDJO w klasach I-III były pracowite. Najmłodsi uczniowie wraz ze swoimi wychowawczyniami pracowali bardzo chętnie i z dużym zaangażowaniem świętowali ten dzień.

Klasy I

Wszystkie klasy pierwsze w ramach MDJO zorganizowały w klasach zabawy z językiem polskim pod hasłem “W świecie liter”. Dzieci wyklejały poznane literki dowolnymi materiałami, ozdobami. Robiły także kolaż z liter wycinanych z gazety układając wyrazy oraz zdania. Na korytarzu w nauczaniu początkowym powstały gazetki tematyczne z pracami dzieci. W grach i zabawach językowych brali uczniowie klas:

  • Ia z panią Anną Paradą
  • Ib z panią Aleksandrą Kusiak
  • Ic z panią Jowitą Jańczyk
  • Id z panią Edytą Juszczak

Klasa II a

W klasie IIa z okazji Dnia Języka Ojczystego odbyło się szereg czynności z tym związanych. Uczniowie z wychowawczynią – panią Renatą Cieślak zorganizowali dzień gier i zabaw z językiem ojczystym (zabawy słowne, rozsypanki wyrazowe i zdaniowe) oraz konkurs czytania. Przynieśli również swoje ulubione książeczki, opowiadali o nich, a potem wykonywali prace plastyczne związane z ulubioną postacią oraz zakładki. organizowali dzień gier i zabaw z językiem ojczystym (zabawy słowne, rozsypanki wyrazowe i zdaniowe) oraz konkurs czytania.

Przynieśli również swoje ulubione książeczki, opowiadali o nich, a potem wykonywali prace plastyczne związane z ulubioną postacią oraz zakładki.

Klasa II b

Z relacji wychowawczyni klasy II b, pani Anny Wysockiej, dowiadujemy się, że w ramach Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w klasie II b został zorganizowany klasowy konkurs płynnego czytania i pięknego pisania. Każdy uczeń wziął udział w konkursie czytania, do którego przygotował się w domu, a następnie zaprezentował przed klasą fragment książki Waldemara Cichonia pt.: „Przeprowadzka”. Należy zaznaczyć, że wyboru najlepszych dokonali sami uczniowie. Drugi konkurs polegał na starannym i bezbłędnym przepisaniu do zeszytu kilku wybranych zdań. Niektórzy uczniowie, biorąc udział w tym zadaniu, zmierzyli się i pokonali własne słabości, za co zostali wyróżnieni. Wysiłek i trud dzieci został doceniony i nagrodzony. Zwycięskie trójki oraz osoby wyróżnione otrzymały drobne upominki, a wszyscy uczestnicy pamiątkowe dyplomy. Uczestnicy konkursów mogli wykazać się swoimi zdolnościami i umiejętnościami. Dzieci chętnie podjęły się powyższych zadań, okazując w ten sposób szacunek i miłość dla swojej Ojczyzny.

Klasa II c

W klasie 2 c 14.02. odbył się konkurs czytania w związku z obchodami MDJO.

Klasa III b

Działania podjęte w IIIb w związku z obchodami Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego to:

  • gazetka tematyczna w sali lekcyjnej
  • konkurs pięknego czytania
  • konkurs ortograficzny
  • konkurs – łamańce językowe

Uczniowie klasy III b pracowali pod kierunkiem swojej wychowawczyni- pani Ewy Stawiak- Kołby.

Po powrocie do szkoły wszystkie klasy otrzymają dyplomy z podziękowaniami.

Nasza biblioteka szkolna zorganizowała konkurs o nazwie “Sprawdź, czy znasz przysłowia?”, w którym wzięło udział 23 uczniów z klas I-VIII. Prawidłowo uzupełniło i wyjaśniło przysłowia 13 uczniów:

Maja Tucharz – klasa Id, Natalia Spaleniak – klasa IIc, Nadia Białek – klasa IIc, Alicja Jarząbek – klasa IIIa, Nadia Perońska – klasa IIIb, Brajan Michalski – klasa IIIc, Maria Chrząszcz – klasa IIIc, Natalia Kędzierska – klasa IIIc, Juliusz Mądrzyk – klasa Va, Igor Rutkowski -klasa VIIa, Oliwia Kędzierska – klasa VIIIa, Kornelia Spaleniak – klasa VIIIa, Julia Stawiak – klasa VIII

Komisja konkursowa wylosowała spośród tych uczniów trzy osoby, które otrzymają nagrody książkowe i dyplomy. Są to: Juliusz Mądrzyk, Nadia Białek i Nadia Perońska. Pozostali uczestnicy konkursu, którzy prawidłowo wykonali zadania konkursowe, otrzymają nagrody pocieszenia i dyplomy.

Organizatorzy konkursu: B. Zatorska, I. Paciorek, J. Mądrzyk, A. Skóra

Odbyło się też szerzej opisane już Międzyszkolne Gminne Dyktando oraz szkolny konkurs “Przysłowia mądrością narodów” zorganizowany przez p. Renatę Frach, którego wyniki i cele zostały opisane w oddzielnej informacji na stronie szkoły.

 Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursów, a laureatom i wyróżnionym serdecznie gratulujemy sukcesów i liczymy na udział w przyszłorocznych obchodach tego święta. Na wygranych czekają nagrody i dyplomy, które zostaną wręczone przy najbliższej możliwości.

Zachęcamy wszystkich do dbania o naszą piękną mowę nie tylko od święta, lecz także na co dzień. Pamiętajmy, że mamy bogaty zasób słów w naszym języku i nie wahajmy się ich używać.

Dziękuję wszystkim uczniom i nauczycielom zaangażowanym w nasz szkolny projekt i zapraszam do udziału za rok.

Koordynator obchodów MDJO
Agnieszka Gos-Stacherska

Komentarze są wyłączone.