Na lekcjach języka polskiego w klasie Vb omawialiśmy utwór F. Molnara pt. „Chłopcy z Placu Broni”. Bohaterami lektury są chłopcy w wieku zbliżonym do naszych piątoklasistów. Uczniowie utożsamiali się z niektórymi bohaterami, innych krytykowali, a zachowania Gereba (tego, który zdradził) nie potrafili zrozumieć. Cieszy mnie to, że dzieło literackie jest w stanie wywołać u młodych ludzi prawdziwe emocje, zmusić do myślenia, poszukiwania odpowiedzi na różne pytania. Co jest w życiu ważne ? Czym jest ojczyzna ? Przyjaźń, miłość, wierność, walka, zdrada, śmierć, dojrzewanie, rodzina… te słowa powtarzały się najczęściej podczas lekcji poświęconych tej książce.
W ramach podsumowania pracy z lekturą zaprosiłam uczniów do udziału w projekcie. Uczniowie mogli nagrać audiobooka, stworzyć krótki film – miał to być przekaz, który zachęci innych do czytania.
Uczeń z klasy V b, Franciszek Jakubik, wpadł na wspaniały pomysł. Nagrał film, w którym oprócz odniesienia do tekstu lektury, pojawiła się własna interpretacja dzieła wzbogacona współczesnym obrazem, bardzo ciekawą scenerią, doskonale wpisującą się w tematykę dzieła. Nie mogło zabraknąć pracy z tekstem lektury – Franek wybrał bardzo ciekawy fragment poświęcony takim wartościom jak patriotyzm, lojalność, prawda, walka o ukochany skrawek ziemi. Myślę, że taki przekaz zachęci niejednego ucznia do przeczytania tej powieści.
Renata Frach – nauczycielka języka polskiego