Kółko informatyczne w ramach projektu CMI

Koło informatyczne prowadzone jest przez p. Justynę Klimczyk, która już po raz drugi zdobyła grant na prowadzenie zajęć w ramach ogólnopolskiego projektu Centrum Mistrzostwa Informatycznego.

Szczegóły dotyczące projektu można znaleźć na stronie https://cmi.edu.pl/

W zajęciach koła, prowadzonych na terenie naszej szkoły, bierze udział 11 uczniów z klas VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają dwie godziny lekcyjne.

Tematyka zajęć jest dość urozmaicona, jednak oscyluje głównie w obrębie zagadnień dotyczących programowania.

Relacje z zajęć – rok szkolny 2020/2021
(II edycja)

6 października

Dziś spotkaliśmy się po raz pierwszy. Nasza tegoroczna grupa liczy 11 uczniów, w tym dwie dziewczynki – co mnie niezmiernie cieszy.

Oprócz omówienia spraw organizacyjnych, uczniowie mieli okazję poznać Scottiego, bohatera gry do nauki programowania. Wspólnie z nim, rozwiązywali pierwsze zadania…

Relacje z zajęć – rok szkolny 2019/2020
(I edycja)

7 października

Dziś rozpoczęliśmy zajęcia kółka informatycznego w ramach projektu Centrum Mistrzostwa Informatycznego…

28 października

Dziś odbyły się czwarte już zajęcia kółka informatycznego w ramach CMI. Pracowaliśmy w Scratch-u i PixBlocks-ie, a wolnej chwili chłopcy wypróbowali aplikację Bit by Bit, część zespołu z zaciekawieniem powróciła do gry Scottie Go! Dotarły do nas również, zaprojektowane przez nas koszulki… Teraz nasz team wygląda super…

4 listopada

Na dzisiejszych zajęciach kółka informatycznego poruszaliśmy tematykę rzeczywistości rozszerzonej, dokończyliśmy projekt w Scratch-u… Znaleźliśmy też czas na chwilę przerwy, podczas której zaprosiłam uczniów na pyszną pizzę…

25 listopada

Zajęcia kółka informatycznego w ramach projektu CMI – pierwsza przygoda z mBot-ami…

9 grudnia

Oj, dzisiaj się działo… Chłopcy na kółku tworzyli skrypty sterujące – przy pomocy klawiatury – mBot-ami. Programowali również symbole pojawiające się na wyświetlaczu LED oraz światełka “kierunkowskazów”.
Testowali swoje skrypty, podczas przejażdżek dochodziło do niewielkich kolizji i “przepychanek” robotów…


W ostatnim numerze Informatora Kleszczowskiego (nr 23/2019) znalazł się artykuł na temat grantu i kółka informatycznego…

27 stycznia

Rozpoczęliśmy przygotowania do udziału w zawodach algorytmicznych, które zostaną zorganizowane w ramach CMI. Nasi uczniowie będą rywalizować na Poziomie A – Skrzaty (klasy IV-VI), gdzie preferowanym językiem będzie język Scratch.

Dla urozmaicenia zajęć, cześć czasu przeznaczyliśmy na tworzenie prostych obwodów elektrycznych z diodami – wykorzystaliśmy w tym celu taśmę miedzianą, diody i baterie. W rezultacie powstały kartki walentynkowe walentynkowe.

1 lutego

Podczas ostatniego zjazdu stacjonarnego na Politechnice Łódzkiej, odebrałam zestaw robotyczny, który wzbogaci wyposażenie pracowni informatycznej…

3 lutego

Kontynuujemy przygotowania do zawodów algorytmicznych. Uczniowie otrzymali zestawy przykładowych zadań, które wspólnie analizujemy i omawiamy na zajęciach koła.

Postanowiłam nieco uatrakcyjnić nasze spotkanie i przyniosłam na kółko bym bum rurki. Chłopcy otrzymali zakodowane kolorami piosenki, które próbowali odtworzyć i zaprezentować. Rozmawialiśmy o możliwości wykorzystania dźwięków w Scratch-u i mBlock-u (dźwięki wygrywane przez robota).

10 lutego

Ale się działo… 10 lutego wybraliśmy się do Experymentarium do Łodzi. Oprócz odwiedzenia wystawy, wzięliśmy udział w warsztatach robotycznych Lego Mindstorms. Udało nam się również spotkać z uczniami Szkoły Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi, którzy tak ja my, działają w ramach projektu #CMI. Wraz ze swoim opiekunem Wiolettą Szwebs przygotowali dla nas warsztaty z programowania płytek Mikro:bit.

SP 81 – bardzo Wam DZIĘKUJEMY za przemiłe spotkanie.

17 lutego

Podczas dzisiejszych zajęć ćwiczyliśmy przed turniejem. Składaliśmy również mBoty, które trafiły do nas w ramach projektu.

3 marca

Przez trzy kolejne tygodnie próbujemy swoich sił w aplikacji Scottie Go! Dojo. Służy ona do projektowania własnych zadań, które później testowaliśmy przy pomocy klocków Scottie Go!

Przygotowujemy się również do Turnieju… To ciężka praca – jednak kilka zespołów zdecydowało się podjąć wyzwanie.

31 marca

Ponieważ zajęcia w szkole zostały zawieszone, komunikujemy się za pośrednictwem komunikatora. Mimo utrudnień, próbujemy podołać wyzwaniom Turnieju…

20 kwietnia

Mimo tego iż od kilku tygodni pracujemy zdanie, udało się dostarczyć członkom koła podzespoły do samodzielnego zbudowania pojazdu. W pakiecie uczniowie mogli znaleźć m.in. silniczki, baterie, koszyczek na baterie z włącznikiem, koła zębate i pasowe oraz pistolety do klejenia na gorąco. Przesłałam uczniom niezbędne materiały i instrukcje, w oparciu o które każdy z nich mógł zbudować swój samochodzik.

4 maja

Dzisiaj nasze spotkanie dotyczyło wykorzystania klocków LEGO. Uczniowie opowiadali o możliwościach jakie dają klocki, co można z nich zbudować. Znalazły się też nietypowe zastosowania – mianowicie Jeden z uczniów – Samuel Skurkiewicz – tworzy fantastyczne animacje poklatkowe z wykorzystaniem klocków i figurek LEGO – zobaczcie sami:




Jeden z uczniów pokazał nam swoje niesamowite modele Lego Technics

11 maja

Podczas dzisiejszego spotkania on-line rozmawialiśmy o możliwościach platformy TINKERCAD. Najwięcej uwagi poświeciliśmy tworzeniu modeli trójwymiarowych…

Praca jednego z uczniów:


Powoli zbliżamy się do końca realizacji projektu CMI, w ramach którego prowadziłam na terenie naszej szkoły koło informatyczne. W zajęciach brało udział 12. chłopców z klas szóstych.

Formą podsumowania udziału w projekcie, było uczestnictwo w turnieju algorytmicznym na poziomie lokalnym, do którego – niestety ze względu na przejście na pracę zdalną i utrudniony kontakt – wzięła udział tylko jedna drużyna. Nie zakwalifikowaliśmy się do kolejnego etapu (choć było bardzo blisko). Trzeba jednak zauważyć, że chłopcy rywalizowali z uczniami z kilku województw (uczniowie z całej Polski przesyłali swoje rozwiązania na pięć uczelni), również ze starszymi od siebie.

Chłopcy: Samuel i Oskar zdobyli 360 punktów i zajęli 9. miejsce (na 68 drużyn, które przesłały swoje rozwiązania na Politechnikę Łódzką)

Podczas etapu lokalnego, 226 zespołów w kategorii Skrzaty zgłosiło łącznie 884 rozwiązania w obrębie pięciu uczelni, które uczestniczyły w projekcie CMI.

Jest więc powód, aby pogratulować im wytrwałości i podziękować za zaangażowanie…